On Catalunya

EXPOSICIÓ

Els clàssics moderns

L'especialitat d'Uriginal sempre ha sigut l''street art', tot i que sense oblidar el cavallet. Ara fa un temps que està tancat a l'estudi revisant els grans. El resultat l'exposa a la galeria N2

La galeria N2 exposa l'obra d'Uriginal, que fa un temps que està tancat a l'estudi revisant els grans

39207429 onbarcelona uriginal en la n2170712172318

39207429 onbarcelona uriginal en la n2170712172318

2
Es llegeix en minuts
Natàlia Farré
Natàlia Farré

Periodista

Especialista en art, patrimoni, arquitectura, urbanisme i Barcelona en tota la seva complexitat

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Uriginal, nom artístic d'Uri Martínez, sempre s'ha mogut més entre bastides que entre cavallets. La seva especialitat és (o era) l''street art' i els grans murals. Com a exemple tenim el més recent, el realitzat en homenatge a Andy Warhol coincidint amb l'exposició 'Silver songs' celebrada a l'Hospitalet. Però a aquest jove artista llicenciat en Belles Arts els pinzells no li són aliens. Sempre ha experimentat amb ells, i des del novembre, després d'un accident i l'aparició de vertigen perifèric, més. Segueix pujant a la bastida, sí, però també ha descobert el plaer de treballar amb l'oli al taller. Fa mesos que reinterpreta els clàssics que li agraden, d'aquí ve el títol de la mostra: 'Mis muertos', que desplega a la galeria N2 (Enric Granados, 61). I tot i que va començar circumscrivint la pinzellada en els límits del llenç, aviat va descobrir que els límits estan per trencar-los. I en això està ara: les seves peces a l'oli sobre fusta s'expandeixen per la paret adquirint diferents formes. La idea és continuar aquesta línia, però sense abandonar, per descomptat, el carrer. 

‘FRIDA’S HEAD’

La peça, inspirada en ‘Viva la vida’, de Frida Kahlo, no és un llenç, sinó fustes separades amb diferents formes que l’autor combina a la seva manera. 


‘MODERN ART’

A ‘Travesuras de la modelo’, de Raimundo de Madrazo, al llenç del cavallet es pot veure una caricatura del pintor realista; Uriginal i Miss Van, col·laboradora de l’obra, han sigut molt més entremaliats en la seva versió.  


‘YOUNG BACO’ 

Aquí el mestre és Caravaggio, i l’obra homenatjada, ‘Bacus’. La distorsió és un record del vertigen que pateix Uriginal, i el repte tècnic, aconseguir tants ulls exactament iguals.  


‘MONA GLITCHA’

Ningú dubta que la ‘Gioconda’ i Leonardo da Vinci són dos clàssics de l’art dels quals és difícil sostreure’s. L’artista català, com indica el títol del quadro, juga amb el ‘glitch’, terme que en informàtica es refereix a les imatges errònies de fitxers danyats.  


‘CANIDIA’

Més efecte ‘glitch’ per al retrat de la cantant lírica Matilda Juva Branca que Francesco Hayez va pintar el 1851, per encàrrec del marit de la protagonista, en un estil molt més romàntic que Uriginal.  


'GALA’

Notícies relacionades

La daliniana ‘Leda atòmica’ abandona els límits del marc quadrat en la versió d’Uriginal. Poder jugar amb les formes és vital per a un artista acostumat a les superfícies sense límit del mural de carrer. Afirma que el futur del seu treball d’estudi passa per aquí. 


‘YOUNG LADY ON A BOAT’

L’elecció del quadro de James Tissot obeeix a l’aire que segons Uriginal envolta el quadro i que a ell el fascina. La peça forma part dels treballs fragmentats a què el vertigen va abocar el creador. 

Temes:

Exposicions Art