Obra polèmica
El documental ‘Ícaro’ provoca una situació crítica a Filmin
"No l’hem produït, ni distribuït ni recomanat", es defensa Jaume Ripoll, cofundador de la plataforma, després de la polèmica per la cinta sobre els aldarulls del procés.
La plataforma Filmin va incorporar al seu catàleg, el 9 de gener passat, Ícaro: la semana en llamas, documental del 2022 centrat en els enfrontaments entre manifestants i policies després que el Tribunal Suprem condemnés 12 líders independentistes per diferents càrrecs que ben just se sostenien. La mirada de les dues realitzadores del film no és precisament neutra: l’elogi o blanqueig de les forces policials és evident. Les directores Susana Alonso i Elena García Cedillo van crear el mateix any la sèrie documental per a Movistar Plus+ Fugitivos, entorn del dia a dia d’un grup policial dedicat a localitzar i detenir fugitius de la llei.
Després del ressò a X per part de polítics diversos, amb especial menció per a Macarena Olona de Vox, les crítiques han crescut en contra de Filmin. Diversos subscriptors s’han donat de baixa i ahir van aparèixer pintades a la seu de la companyia a Barcelona. La situació és delicada. Alguns pensaran que films d’aquest tipus no s’han de realitzar. D’altres carregaran contra els que els fan visibles. D’altres no estaran d’acord amb els seus postulats i no els veuran. També es defensarà la llibertat d’expressió. Les idees d’Alonso i García Cedillo són les seves. Les critiquem o en prescindim.
Jaume Ripoll, cofundador i director editorial de Filmin, plataforma que continua en el seu procés de venda anunciat fa un any, explica a aquest diari que el documental "forma part d’un acord amb 20 títols d’una distribuïdora. No el vaig veure abans d’estrenar-se. Arran de tuits de diferents polítics s’ha desencadenat tot. Nosaltres no l’hem produït, ni distribuït ni recomanat. Quan veus una pel·lícula a Filmin després pots fer crítiques i comentaris. El film ha tingut una valoració de tres i escaig". Desitja "recuperar la confiança dels subscriptors" i recorda els 11.000 títols que formen part del seu catàleg.
"Si m’agradés..."
Ícaro: la semana en llamas estarà disponible, per contracte, fins a finals d’aquest mes. "Si m’agradés, l’hauria recomanat", comenta Ripoll, que recorda que quan van estrenar Ciutat morta, el 2014, "també hi va haver molta controvèrsia, tot i que llavors no teníem tanta repercussió com ara. Aquella era una pel·lícula rellevant i la vam recomanar", i tenia un rerefons polític que no va agradar a diversos sectors.
Ripoll defensa la idea que la pel·lícula la vegi qui vulgui i la qüestioni després. No és un producte amb el qual es pugui identificar i, com es fa en la majoria de festivals, prefereix defensar la llibertat artística i no censurar pel·lícules per la seva orientació ideològica. Desitja recuperar la confiança de la majoria dels subscriptors de Filmin i que aquest documental no enterboleixi els èxits. Dijous vinent estrenen Maspalomas i divendres de la setmana vinent arribarà Estrany riu. La nit i el dia en relació amb el documental de la discòrdia.
- El dur testimoni d’Adrián Rodríguez després de passar per una clínica d’addiccions: “Les recaigudes em van fer fer el clic”
- Conclave a Miami Trump, durant una reunió amb líders llatinoamericans: «No aprendré el seu maleït idioma»
- Guerra al Pròxim Orient L’Iran inicia una nova onada d’atacs contra els països del Golf
- Dia de la dona 8M Barcelona 2026: Horaris, recorreguts i tot el que has de saber sobre les dues grans manifestacions feministes
- DIARI DE LA CAMPANYA ELECTORAL Laporta i Font no baixen del ring: continua l’intercanvi de cops
