Tecnologia per lluitar contra l’infern burocràtic

L’emprenedor en sèrie Ton Guardiet ha llançat GrantsWin, una ‘start-up’ que pretén facilitar a les pimes l’accés a les subvencions i ajudes públiques mitjançant l’ús d’intel·ligència artificial.

Tecnologia per lluitar contra l’infern burocràtic
3
Es llegeix en minuts
Albert Martín
Albert Martín

Corresponsal econòmic d'EL PERIÓDICO

ver +

"Al matí feia classes a ESADE i a la tarda anava a la nau a desmuntar el parquet i les plaques per vendre-ho tot a Segundamano.com". Qui parla és Ton Guardiet, que evoca la fallida empresarial que va viure amb una franquícia de mobles en la qual va perdre 220.000 euros. "Vaig viure la insolvència molt de prop; abans me n’avergonyia, però ara és el primer que explico", afegeix. Aquest empresari, que es defineix com a emprenedor en sèrie després d’haver arrencat tres empreses i haver invertit en cinc més, ha fundat ara GrantsWin. Professor i consultor, s’ha dedicat durant anys a Acceleralia, una incubadora d’empreses, i no té cap inconvenient a admetre que és un workaholic que treballa de 70 a 80 hores setmanals.

Amb 52 anys, aquest barceloní té davant seu un nou repte empresarial que passa per facilitar la tempestuosa experiència que viu un ciutadà quan sol·licita una ajuda o subvenció. Dirigida a les pimes, GrantsWin va néixer el maig del 2024 i Guardiet explica així la seva raó de ser: "La gent vol diners públics i l’administració vol donar-los bé, però la burocràcia trenca el dinamisme empresarial i creiem que la tecnologia canviarà això radicalment", explica. A més, aquest emprenedor recorda que el 46% del PIB espanyol és públic, percentatge que puja al 49% en el cas d’Europa. "Hi ha molts diners, el problema és que no te n’assabentes, i quan surt una licitació és tard i no tens temps per preparar-la".

Segons Guardiet, les empreses que habitualment gestionen les peticions de subvencions són grans o petites consultores, dedicades a aconseguir pertes o fons Next Generation. "Les consultores són cares i molt d’aquests diners acaba anant a repsols i seats, però les pimes queden fora", apunta.

Gestió en un sol programa

El fundador de GrantsWin recorda que tant les ajudes públiques com les subvencions solen publicitar-se via BOE i el portal de contractació pública en documents que molt sovint són "pèssims". ¿Què planteja aquesta empresa amb seu a Sant Cugat del Vallès? Gestionar tot el procés de la subvenció, des de la recerca fins a la redacció i el rastreig de possibles acompanyants, en només un únic programa que aplica la intel·ligència artificial.

La companyia cobra als seus clients una provisió inicial d’aproximadament 3.000 euros que torna en cas d’èxit al final del procés. Quan això passa, es queda un percentatge que oscil·la entre el 3% i el 10% del marge. ¿Algun èxit recent? Una consultora tecnològica que ha assessorat GrantsWin ha obtingut recentment 220.000 euros de finançament. "Volem que hi hagi moltes sol·licituds i que es guanyin moltes sol·licituds", explica Guardiet, que apunta que la seva tecnologia també existeix per optar a licitacions (TendersWin).

"El compromís amb els clients és que en un mes estan aplicant i en quatre tenen resultats", explica Guardiet. Fins ara sumen una dotzena de clients amb una "majoria d’èxits", per a una empresa que té 45 treballadors procedents de deu països i que es troben quotidianament en el metavers. La previsió de GrantsWin és tancar aquest 2025 amb 700.000 euros d’ingressos i assolir el break even en el primer trimestre del 2026. "Aquest no és un projecte ronder i volem assolir la sostenibilitat al més aviat possible", diu l’emprenedor.

Notícies relacionades

Guardiet admet que la mateixa empresa ha sigut beneficiària en diferents ocasions de la seva solució per aconseguir subvencions i ajudes. "Això ens ha permès estar vius avui; si no, cremes caixa, i ja vaig aprendre en el passat el que passa quan ho fas", explica. En aquest projecte l’acompanyen Marta Villaseca (Wayra), José Luis Juan (de l’empresa de components per a automoció J. Juan) i Francesc Valenzuela (director de tecnologia de l’empresa) i confien que l’evolució de la IA els permeti aconseguir l’escalabilitat del projecte: "Fins ara la gestió dels projectes la fan els nostres empleats, però la velocitat de programació s’ha multiplicat per 30 només des del mes de juliol".

Guardiet, entusiasta d’aquesta tecnologia, recomana "abraçar la IA, perquè qui no es posi les piles amb això, patirà". Qui ho diu és algú que ha conegut la part més amarga del món de l’empresa i avui presumeix, "sense ser tecnòleg", d’haver après a programar gràcies a la intel·ligència artificial.