Així treu partit Desigual de les ‘start-ups’

La cadena acumula unes 30 proves pilot amb empreses emergents i ha acabat adoptant algunes de les seves solucions. Últimament, la majoria relacionades amb la intel·ligència artificial.

Així treu partit Desigual de les ‘start-ups’
3
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

Com tantes altres coses, la relació de Desigual amb les start-ups la va formalitzar la pandèmia. Van tenir un tímid coqueteig el 2019, però que la covid els obligués a tancar totes les botigues i fes que els seus clients s’esfumessin va ser el que va fer veure a la companyia fundada per Thomas Meyer que aquell era un llaç profitós. "Vam veure que havíem de fer coses més ràpid, poder equivocar-nos i rectificar per tornar a provar una altra cosa, i aquí és on es va començar a gestar i posar a prova aquest nou model d’innovació oberta", recorda Eva Sirera, directora d’innovació de la cadena de moda catalana, després del seu cinquè pitch day.

Es tracta d’una jornada en la qual el comitè executiu de Desigual escolta la proposta de diversos emprenedors finalistes. En la d’aquest any, la taula ha escoltat sis projectes després d’haver-ne entrevistat una vintena i d’haver rebut prop d’un centenar de sol·licituds. De l’última mitja dotzena –la majoria molt impregnades d’intel·ligència artificial–, decidiran amb quins portar a terme un projecte pilot que és, en essència, l’oferta de Desigual. "Vam veure que realment ens anava molt millor passar a un programa d’innovació oberta que anés directament a fer pilots", explica Sirera. "Els membres d’aquella start-up volen asseure’s amb l’expert en la seva matèria i que els ho expliqui tot, i, per la nostra banda, també buscàvem fer coses accionables, o sigui que per als dos costats era molt beneficiós fer-ho d’aquesta manera", explica.

Així fa quatre anys que funciona Awesome Lab, aquesta iniciativa, amb un programa anual obert a empreses de qualsevol sector (Open Call) i trucades específiques només per a propostes que resolguin problemes concrets (Scouting Sprints) durant l’any.

Velocitat d’elecció

¿Com ha canviat Desigual, fins ara, amb tot això? Per exemple, quan han de cobrir una vacant, s’estalvien gran quantitat d’entrevistes al passar tots els currículums per un filtre que descarta aquells que no compleixen certs requisits bàsics. Posem per cas que el lloc requereix que el treballador parli xinès: l’eina elimina de cop aquells contendents que no el dominen. Van fer una prova fa dos anys amb Velora, l’empresa madrilenya que gestiona aquesta solució, i l’han incorporat permanentment.

La catalana Fermat, així mateix, va ser el seu primer contacte amb una eina que feia servir intel·ligència artificial generativa per ajudar l’equip de disseny. El professional només havia de dir-li que volia un vestit morat estil de llenceria i l’ordinador el feia en segons, perquè pogués crear sobre aquest. Ho van començar a provar amb els equips que dissenyaven sabates i la línia de dona, es van motivar molt al principi i van tenir dubtes després, però van acabar trobant-hi l’encaix fins a firmar un acord a llarg termini i encara vigent amb ells.

Un tercer exemple és el de Capably, un automatizador de tasques amb seu a Londres però cofundat per un espanyol que, per exemple, retalla fotografies per adaptar-les a la seva missió (publicitat tradicional, publicació a les xarxes socials...) de manera automàtica. Aquest és un dels projectes amb què estan fent un pilot actualment.

Porten, en total, unes 30 proves d’aquest estil. En concret, després de l’edició de l’any passat, estan elaborant pilots que podrien acabar en col·laboracions permanents –la ràtio sol ser una de cada 10– amb fins a quatre solucions basades en intel·ligència artificial.

Altres sistemes, nous avantatges

Són, a més de Capably, Neural Fashion (una plataforma catalana pensada tant per dissenyar com per produir sessions de fotos), Alison AI (eina fundada a Israel i més aplicada a l’anàlisi de mètriques) i Stoodio.ai (solució alemanya centrada en la creació de contingut d’imatge i publicitat). També estan col·laborant amb la novaiorquesa Stylitics, orientada a millorar l’experiència de comprar a través d’internet.

Notícies relacionades

"Amb tota la IA generativa hi ha hagut i hi està havent un canvi dins de la companyia, de com gestionar la innovació i crear i adoptar aquests nous models", contextualitza Sirera. Sense anar més lluny, Desigual va muntar un equip per veure quines millores es podien fer internament fent servir la intel·ligència artificial o acaben d’integrar Copilot [l’assistent d’IA de Microsoft] com una eina més per treballar.

I aquesta febre, que es nota a dins, també es percep en els projectes que els proposen les empreses emergents. "Últimament, absolutament tot el que veiem té una capa d’intel·ligència artificial", admet la directiva, que no s’atreveix a mullar-se sobre què passarà una vegada hagin sigut escoltades les sis propostes del 2025: "La veritat: han agradat totes".