Patrimoni artístic

El MNAC insisteix que moure les pintures de Sixena seria com activar "una bomba de rellotgeria"

El ministre de Cultura, Ernest Urtasun, advoca per la col·laboració institucional entre Aragó i Catalunya després de la sentència del Tribunal Suprem

El MNAC insisteix que moure les pintures de Sixena seria com activar "una bomba de rellotgeria"

Kike Rincón / Europa Press

2
Es llegeix en minuts
David Morán
David Morán

Periodista

Especialista en literatura, art i cultura pop.

ver +

A l'espera que la propera setmana es reuneixi el patronat del Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) per donar resposta a la sentència del Tribunal Suprem que obliga al museu barceloní a retornar les pintures de la sala capitular, la consigna és clara: prudència institucional i perfil tècnic. Serà l'òrgan de direcció del museu, del qual formen part Ministeri de Cultura, Generalitat i Ajuntament de Barcelona, el que decideixi els passos a seguir en la resolució d'un conflicte.

En la sentència de l'Audiència Provincial d'Osca ratificada pel Suprem, la magistrada que va ratificar la propietat aragonesa de les obres i va ordenar la seva devolució va assegurar que "cap perit ha afirmat la impossibilitat de traslladar les pintures a la Sala Capitular (del monestir) ni que el trasllat hagi de suposar inexorablement la pèrdua de les pintures. Ara bé, el trasllat no pot realitzar-se de qualsevol manera".

El MNAC, però, insisteix en la fragilitat d'unes pintures "incendiades i molt danyades que el museu va salvar i ha sabut conservar de manera extraordinària", com va reivindicar dimecres el director de la institució, Pepe Serra, i alerta de danys irreparables. En aquest sentit, la cap de l'Àrea de Restauració i Conservació Preventiva del MNAC, Carme Ramells, ha assegurat aquest dijous que moure les pintures seria com activar "una bomba de rellotgeria".

"Risc elevadíssim"

Els canvis soferts al llarg dels anys, ha explicat Ramells, han convertit les pintures murals en un artefacte altament inestable que té latents al seu interior "una sèrie de reaccions químiques en potència que es poden activar quan hi ha canvis d'humitat relativa". A més, ha afegit la conservadora, les vibracions derivades del transport poden comportar una "modificació tensional" i la "caiguda de pintura". "Entenem que un trasllat, un canvi d'emplaçament, podria suposar danyar les pintures i és un risc elevadíssim", ha alertat Ramells, qui ha recordat que més de la meitat de les pintures de la sala capitular es van perdre en l'incendi de 1936 i els fragments restants van patir els efectes devastadors de temperatures de més de mil graus durant dos dies.

Per la seva part, el professor de Legislació i Tutela del Patrimoni Artístic de la Universitat de Lleida i antic conservador del Museu de Lleida, Albert Velasco, ha obert una nova via en assegurar que els arcs del MNAC que exposen els murals "no poden adaptar-se a la sala capitular perquè no tenen les mateixes dimensions". "Quin sentit té construir una sala annexa al monestir de Sixena per instal·lar-les? Tot això és una bogeria", ha assegurat Velasco en declaracions a Efe.

Protecció patrimonial

Notícies relacionades

Molt més prudent, el ministre de Cultura, Ernest Urtasun, "espera i desitja" la màxima col·laboració entre els governs d'Aragó i Catalunya per complir la decisió del Tribunal Suprem. "Les sentències cal respectar-les, hem de tenir la millor col·laboració institucional tots per donar els propers passos i, evidentment, el que més desitgem tots és la protecció d'un bé patrimonial que és molt important", ha dit.

A l'Ajuntament de Barcelona, el ple debatrà aquest divendres una declaració institucional, impulsada per Junts i signada per PSC, Comuns i ERC, que dóna suport al MNAC i alerta dels riscos de traslladar les pintures a Sixena. La declaració insta a "prioritzar els criteris tècnics i científics de conservació per damunt de qualsevol altra consideració en l'execució de la sentència".