Dues nits temàtiques
Gonzo busseja en el costat fosc de les xarxes a ‘Salvados’
La Sexta emet avui i demà un doble especial, que inclou una entrevista amb Arturo Béjar, «l’home que fa tremolar Mark Zuckerberg».

"Per primera vegada en 20 anys que fa que em dedico a això, veient les entrevistes prèvies i documentant-me amb el treball dels meus companys, vaig haver de parar la gravació perquè generava reacció física". És la frase amb què Gonzo, director i presentador de Salvados, descriu la insòlita experiència que va viure quan preparava Redes sociales: la fábrica del terror, l’especial del veterà programa de La Sexta que destapa la cara més fosca d’empreses com Facebook, Instagram, TikTok i Twitter. Ho fa a través de dues nits temàtiques, avui (22.00 hores) i demà (22.30), en què dona veu a professionals que han treballat I treballen en aquestes companyies i que es complementen amb el documental Adictos a la pantalla (aquest diumenge) i, aquest dilluns, un debat de La Sexta Xplica.
El protagonista del programa d’avui és Arturo Béjar, "l’home que fa tremolar Mark Zuckerberg", com es refereix a ell Gonzo. Aquest enginyer va ser contractat el 2009 per dissenyar les eines de protecció a l’usuari de Facebook però, fa tres anys, va posar contra les cordes la companyia amb el seu testimoni al Senat dels EUA, al denunciar que l’empresa ignorava els danys que provocava en els usuaris certs continguts de les seves xarxes.
L’entrevista per a Salvados, que es converteix en un discurs molt dur contra Meta (propietària de Facebook, Instagram i Whatsapp), no va ser fàcil per a ell. "Quan veu en què s’ha convertit el món que va ajudar a crear demana que si us plau parem d’ensenyar-li el vídeo", avança Gonzo.
Al testimoni de Béjar s’uniran demà els de diversos treballadors de plataformes digitals, moderadors de contingut que toregen diàriament amb dures imatges sexuals i de violència (violacions, decapitacions, mutilacions...). Tot i que no poden ser identificats per una clàusula de confidencialitat als contractes, han accedit a explicar com els afecta mentalment la seva feina, dedicada a filtrar vídeos i fotos amb contingut extremadament sensible.
Efectes devastadors
Els seus relats mostren les devastadores conseqüències personals i socials que aquestes plataformes poden generar i el que els ha provocat també a ells mateixos. També confirmen el que Béjar denuncia en el primer episodi: la protecció de l’usuari va passar de ser una prioritat per a les xarxes socials a convertir-se en un obstacle per guanyar més diners.
- Apagada Red Eléctrica sospita d'una desconnexió massiva de plantes solars abans de l'apagada
- Andrés Iniesta: "No sempre tot és bonic, ni per a mi ni per a ningú"
- Habitatge Gonzalo Bernardos avisa els espanyols: «Els que es vulguin comprar una casa s’han d’afanyar»
- Lluita contra el frau Hisenda et vigila: aquesta és la quantitat màxima que pots pagar en efectiu
- Presumpta administració deslleial Els Mossos confisquen documents i joies als marmessors de Pere Mir
- Infraestructures Renfe prepara 9.000 trajectes en bus per al tall de Rodalies entre El Prat i Vilanova de l'1 al 4 de maig
- Educació a Catalunya Més del 40% d’aspirants a estudiar Magisteri a Catalunya no aproven les proves d’accés
- Crisi elèctrica Illa compareixerà el dimarts al Parlament per donar detalls sobre l'apagada
- MOBILITAT Controls a les carreteres gironines pel pont de l’1 de maig
- ENERGIA La presidenta de Red Eléctrica apunta a les elèctriques per l’apagada i descarta dimitir perquè a la seva xarxa «res va fallar»