El festival de cine sobre la IA

El +RAIN, coorganitzat per la Universitat Pompeu Fabra i el Sónar, presenta nous processos generatius i debat qüestions ètiques, socials i polítiques en la utilització de la intel·ligència artificial. La cita té lloc des d’avui i fins divendres al Campus Poblenou i la Fira de Montjuïc.

El festival de cine sobre la IA
3
Es llegeix en minuts
Quim Casas

S’inicia avui la segona edició del festival +RAIN, un esdeveniment centrat en la intel·ligència artificial que coorganitzen la Universitat Pompeu Fabra i el festival internacional de música, creativitat i tecnologia Sónar. L’existència d’aquest certamen posa sobre el tapet l’important paper que està jugant des de fa temps la IA, en ple debat sobre qüestions artístiques i ètiques al voltant del seu ús. El +RAIN tracta aspectes relacionats amb investigació, indústria, arts performatives i cine.

El festival de cine sobre la IA /

Les dues primeres jornades (avui i demà) se celebren al Campus Poblenou de la universitat, i les dues següents (13 i 14) s’ubiquen a la Fira de Montjuïc, seu del Sónar de dia. En l’acte inaugural es projectaran les 10 pel·lícules realitzades amb la IA que s’han seleccionat d’un total de 232 títols presentats. Alan Salvadó, codirector del festival, ens explica que "es tracta de films en format breu. Tot el que es fa encara amb intel·ligència artificial, si exceptuem, és clar James Cameron, no sobrepassa els 18 o 19 minuts".

El festival de cine sobre la IA /

El festival de cine sobre la IA /

Cinc línies

¿Quins són els criteris en la selecció d’aquestes pel·lícules? "Mirem de buscar les línies més representatives amb intel·ligència artificial generativa, sobretot les que representen diferents tendències". Els responsables del festival han treballat sobre cinc línies: "Una que explora l’ús de la IA en productes relacionats amb Freud, somnis i inconscient", explica Salvadó. "Una segona línia, ja present en l’edició de l’any passat, reflexiona sobre la mateixa IA, la relació entre humans i màquines i un llenguatge comú". "Una tercera és més de crítica política, entorn de l’ús de les càmeres de videovigilància, la geolocalització, la relació entre la imatge real i la projectada. La quarta se centra en les reescriptures a partir de les deepfakes, i una cinquena gira entorn de la tensió entre el terreny experimental i el narratiu, molt lligat a les avantguardes artístiques".

A l’últim festival de Cannes va poder veure’s Putin, un film polonès sobre Vladímir Putin en forma de deepfake i generat mitjançant IA. La polèmica està servida. Un dels temes qüestionats en la vaga de guionistes de Hollywood de l’any passat era l’ús de la intel·ligència artificial, i es va arribar a un acord que en regula l’ús. La qüestió ètica és un dels camps de batalla.

Els processos creatius

"El nostre fil conductor és visibilitzar els processos creatius", comenta Salvadó. "No hem volgut entrar tant en la qüestió ètica sinó en com els artistes s’aproximen a aquesta tecnologia". La segona jornada del +RAIN està plenament dedicada a explicar aquests processos creatius, tot i que també es contempla, en les trobades del primer dia, el debat sobre les implicacions de la IA en els àmbits ètic, social, cultural, econòmic, polític i ecològic.

Notícies relacionades

A més de presentar el sistema Stable Audio, "que és una evolució, ja que incorpora composició de so mitjançant IA, mentre que els anteriors processos se centraven en la imatge", al festival s’explicaran les bases d’un projecte sobre motius visuals analitzats amb IA: "Neix a la Pompeu Fabra, en col·laboració amb un grup d’enginyeria informàtica, per crear un model algorítmic que reconegui els patrons iconogràfics". Salvadó posa com a exemple La Pietat de Miquel Àngel: "Es tracta de formar la màquina perquè pugui reconèixer els patrons visuals i entengui l’expressivitat d’aquests".

Tota la programació del festival podrà veure’s del 17 al 30 de juny a la plataforma Filmin.