Homenatge al Palau a Victòria dels Àngels i a la cançó catalana

L’auditori modernista acollirà dimarts vinent el primer concert dedicat al centenari del naixement de la gran soprano barcelonina.

Tres cantants destacats oferiran obres simbòliques que l’artista apreuava

Homenatge al Palau a Victòria dels Àngels i a la cançó catalana

Marta Cervera

2
Es llegeix en minuts
Marta Cervera

El Palau de la Música Catalana rendeix homenatge a l’admirada soprano Victòria dels Àngels (Barcelona 1923-2005) amb un concert molt especial. Aquest dimarts, amb motiu del centenari del seu naixement, es recordarà el debut de l’artista a l’auditori modernista el 1944, quan tan sols tenia 21 anys, i la seva passió per la cançó catalana, de la qual va ser una gran promotora. En aquella actuació al Palau va estrenar en públic Damunt de tu només les flors, de Frederic Mompou, pertanyent al cicle Combat del somni, que sonarà durant la primera part del programa.

Tres destacats cantants, com el baríton Carles Pachón, la soprano catalana Montserrat Seró i l’argentina establerta a Catalunya Mercedes Gancedo, i l’Orquestra Simfònica Victòria dels Àngels, amb 50 músics i dirigida per Pedro Pardo, oferiran obres emblemàtiques que estimava l’enyorada artista. El programa inclou el cicle Combat del somni, al qual pertany la bonica obra de Mompou abans esmentada; Queixes o la Maja i el rossinyol, d’Enric Granados; el Tríptic de Mossèn Cinto, de Joaquín Rodrigo, i Cinc cançons negres, de Xavier Montsalvatge. Dues peces d’Eduard Toldrà -Maig i A l’ombra del lledoner- i melodies tradicionals catalanes, com El noi de la mare i El cant dels ocells, amb arranjaments de Manuel García Morante, completen el programa.

A diferència del Liceu, la relació del Palau de la Música amb Dels Àngels va ser molt estreta. Va actuar 49 vegades a l’auditori modernista, on el públic va poder apreciar el seu desenvolupament professional en totes les èpoques menys en la dècada en què la seva carrera va estar centrada en el Metropolitan de Nova York, on va brillar. Entre 1949 i 1959 no va cantar al Palau.

"És un regal fantàstic, el que ens fa la Fundació Victòria dels Àngels, poder cantar aquest repertori i portar l’estendard de la nostra música per tot el món, una cosa que ja va fer Victòria i que jo estic fent ara a Berlín", diu Pachón, establert a la capital alemanya, on treballa regularment a la Staatsoper.

Al febrer li espera allà el rol de Sharpless a Madama Butterfly, de Puccini, amb Sònia Iontxeva i Stefan Pop. "Quan interpreto Cançó catalana la gent se sorprèn. A tothom li sembla meravellosa allà on vaig i no m’estranya, perquè és d’un nivell excepcional", destaca Pachón. "Però no és fàcil que els programadors apostin per una cosa que no es coneix", lamenta. D’allà la il·lusió de tornar a la seva terra per cantar aquest programa que abans de sonar al Palau de la Música Catalana s’escoltarà aquest divendres a l’Atlàntida de Vic i aquest dissabte all Celler de Vila-Seca. La temporada vinent es podrà degustar aquest mateix programa al Teatre Auditori de Sant Cugat i al Kursaal de Manresa els dies 26 i 27 d’octubre, respectivament.

Notícies relacionades

A tot color

Amb acompanyament orquestral, totes les cançons a piano han guanyat en matisos i colors. "Algunes d’aquestes peces pràcticament mai s’interpreten amb orquestra, i hem hagut de fer un treball d’investigació previ", destaca Pardo. El director utilitza versions per a orquestra realitzades pels mateixos compositors que van crear les peces, a excepció del Combat del somni, que compta amb instrumentació de Ros Marbà. "Al·lucinem com la seva imaginació és capaç de transportar les quatre notes del piano a l’orquestra i convertir-la en una obra de primera divisió". I afegeix: "És un programa rodó que defineix Victòria"..