Any Picasso

Picasso i Miró, units per la fotografia de Jean Marie del Moral

El francès ha recorregut els pobles on van viure els dos artistes per immortalitzar els paisatges naturals que els van inspirar i mostrar l’enorme influència que van tenir en la seva obra

Picasso i Miró, units per la fotografia de Jean Marie del Moral

Fundació Palau

2
Es llegeix en minuts

Picasso i Miró pintaven de maneres molt diferents, però estimaven el mateix, pensaven en el mateix i és possible que, fins i tot, veiessin i s’inspiressin en el mateix. I és que entre l’Horta de Sant Joan on Picasso va iniciar el cubisme el 1909 i el Mont-Roig del Camp en què, deu anys després, Miró va pintar els seus quadros detallistes, només hi ha uns 80 quilòmetres de distància. Els dos pobles, que van ser l’espai creatiu predilecte dels artistes esmentats, els envolten paisatges naturals similars: oliveres, vinyes, ametllers, terres ocres i muntanyes corbades. És fàcil, per tant, suposar que entre ells hi ha una aproximació més enllà de la part geogràfica, una connexió poètica.  

Això és just el que sosté el fotògraf Jean Marie del Moral, que ha recorregut els racons dels dos paratges per capturar qualsevol detall present en l’entorn que pugui tenir similitud amb l’imaginari dels dos autors. Neix així la col·lecció de 60 imatges que forma ‘Horta Picasso, Miró Mont-Roig,’ una exposició que commemora els 50 anys de la mort de Picasso (1881 – 1973) i els 40 de la mort, també, de Miró (1893 – 1983). La mostra, comissariada per Manuel Guerrero Brullet, es podrà visitar fins al 24 de setembre a la Fundació Palau de Caldes d’Estrac. 

Amb la llum solar com a únic recurs visual, i capturades indistintament en format blanc i negre o en color, les fotografies immortalitzen escenes exteriors, objectes quotidians, plans en detall... Des de formes esculpides a les roques que recorden a quadres tan famosos com el ‘Retrat de Fernande Olivier’ o ‘La Mort de Casagemas’, tots dos de Picasso; fins a imatges de l’interior de la casa familiar de Miró.  

I és que amb ell, Jean Marie del Moral té una especial relació. Va poder conèixer-lo personalment i no és la primera vegada que treballa en el seu espai, ja va fotografiar el seu taller a finals dels setanta. Un projecte que va canviar la seva vida a nivell personal i professional, i que li va brindar la possibilitat de retratar després molts altres artistes com Roy Lichtenstein, Robert Motherwell, John Mitchell, Antoni Tàpies, Julián Schnabel i Alex Katz, entre d’altres. 

Notícies relacionades

‘Horta Picasso, Miró Mont-Roig’ pretén fer un «viatge mental, pictòric i intel·lectual» a través dels paisatges que haurien sigut font d’inspiració dels dos artistes i que mantenen encara intacta la seva bellesa malgrat el pas dels anys. «És emocionant pensar que aquests llocs van ser el punt de partida de dos dels més grans del segle XX. Jo sempre dic que les fotografies no volen ser trobades, que s’amaguen perquè només els que les busquen conscientment les trobin, però en aquest cas, una vegada descobreixes aquestes connexions no tan evidents, és un autèntic miracle veure la gran semblança que comparteix el paisatge amb els quadros que van pintar els dos», assegura del Moral.

Totes les imatges de l’exposició es recopilen, a més, en un llibre publicat per la Fundació Palau i l’Editorial RM, en el qual s’inclouen també els textos de la mostra.