Nit triomfal

Rosalía posa la guinda a l’èxit de ‘Motomami’ amb el Grammy Llatí a àlbum de l’any

C. Tangana i Jorge Drexler aconsegueixen els premis a millor cançó i gravació per ‘Tocarte’

2
Es llegeix en minuts
Idoya Noain
Idoya Noain

Corresponsal als EUA

Ubicada/t a EUA

ver +

Va arribar vestida de negre, va començar la seva actuació amb una jaqueta vermella i va acabar dalt de l’escenari vestida d’or i amb el premi més important dels Grammy Llatins a les mans: àlbum de l’any. Rosalía ha aconseguit amb ‘Motomami’ el que no va aconseguir amb ‘El mal querer’: el reconeixement definitiu en els premis més importants de la música llatina als Estats Units. I, amb tres gramòfons més (disc de música alternativa, enginyeria de gravació i disseny de presència), va posar dijous a la nit a Las Vegas la guinda a un èxit global indiscutible que li havia valgut vuit nominacions.

«És el disc en què més m’he hagut de barallar per fer-lo, el que més m’ha costat fer, però vaig tirar per endavant i és el que més alegries m’ha donat», va dir emocionada dalt de l’escenari la de Sant Esteve Sesrovires, que va donar les gràcies pel suport a la seva música «tot i que sempre està canviant». En la seva llista d’agraïments també va incloure Llatinoamèrica «per tanta inspiració» i el seu país («per continuar donant-me carinyo i per no deixar-me caure»). I va afegir també la seva família, el seu equip, Déu, i la seva parella, Rauw Alejandro («l’amor de la meva vida»).

 Era un colofó tan daurat com el seu últim vestit per a una nit que, a la part més alta del palmarès, la va tornar a unir a C. Tangana. Perquè l’autor d’‘El madrileño’ i Jorge Drexler es van emportar just abans els premis a gravació i cançó de l’any per ‘Tocarte’.

La música urbana en espanyol

L’uruguaià va ser qui va recollir els guardons a Las Vegas, i al fer-ho va voler dedicar-los «a tots els que fan música urbana en espanyol perquè han portat l’idioma espanyol fins a llocs del planeta on no havíem arribat mai. El que està passant amb la música en espanyol no té precedents històrics, felicitacions a tots», va dir Drexler, que des de l’escenari va anomenar «reina» a Rosalía («no en puc ser més fan», li va dir), i ella li va respondre enviant-li un petó bufant.

Notícies relacionades

Drexler sap de què parla. Només als EUA les vendes de música llatina van arribar a 510 milions de dòlars en la primera meitat de l’any i s’espera que quan acabi el 2022 aquestes vendes superin els 1.000 milions de dòlars, segons dades de l’Associació de la Indústria de la Gravació que donava recentment ‘The New York Times’. I pràcticament tots aquests ingressos, el 97%, van arribar de l’‘streaming’. Segons explicava el diari, la meitat dels usuaris de Spotify arreu del món fan ‘streaming’ d’almenys una cançó llatina al mes.

La potència i la diversitat d’aquest nou fenomen global es desplegava a la gala televisada dels Grammy Llatins amb actuacions com la de la mateixa Rosalía, Karol G i Anitta (a les quals els pudorosos censors de la cadena Univision van silenciar en paraules com ‘chingar’) i la interpretació futurista de Rauw Alejandro. Però també van actuar Drexler amb Elvis Costello, Sebastián Yatra amb John Legend, i es va sentir la batxata de Romeo Santos, i Christina Aguilera posant tota la potència de la seva veu en una ranxera amb Christian Nodal i Carlos Vives i Camilo.