Cita en creixement

El festival MIRA porta Orbital en el seu salt a Fira Montjuïc

  • La mostra d’arts digitals duplica espais en l’11a edició amb un programa que inclou concerts com el del duo electrònic britànic, Alva Noto, Squarepusher i Michael Rother (exNeu!), així com xous audiovisuals, ‘dj’ i projeccions immersives

El festival MIRA porta Orbital en el seu salt a Fira Montjuïc

Kenny McCacken

2
Es llegeix en minuts
Jordi Bianciotto
Jordi Bianciotto

Periodista

ver +

El festival MIRA fa el seu gran salt, aquest divendres i dissabte, deixant enrere el recinte històric a la Fabra i Coats i plantant la seva bandera de les arts digitals a la Fira Montjuïc. «Un espai que facilita la logística i que ens permet créixer», explica Oriol Pastor, director d’una mostra que va néixer el 2011 «per posicionar el món de les arts visuals i ajuntar-lo amb la música sobre un escenari».

Des d’aleshores, les coses han canviat, ja que ara, en l’àmbit musical, «tothom es preocupa molt de portar un xou complet’», fa notar el director, que entén que el món ha donat la raó al festival. «Vam començar a funcionar com a plataforma per provocar això». La confluència del visual i el sonor té aquest any una alta expressió en el xou, comissariat per la mostra, de la productora i creadora musical londinenca Loraine James i l’artista milanesa, assentada a Berlín, Alessandra Leone.

La memòria de Neu!

Entre els reclams del cartell brilla una institució de la música electrònica, Orbital, quatre anys després de la seva última visita a Barcelona, ara carregant amb el repertori antològic de la seva recent antologia ‘30 Something’. El duo integrat per Phil i Paul Hartnoll actua aquest divendres, jornada per la qual també desfilaran Alva Noto, Michael Rother (exmembre del grup alemany, clàssic del krautrock, Neu!), Caterina Barbieri i Kali Malone, aquesta acompanyada de Stephen O’Malley, guitarrista de Sunn O))). Dissabte, el MIRA acollirà, entre d’altres, Squarepusher (en el seu 30è aniversari), Clark i Voices from the Lake.

Propostes que cobreixen diferents àrees sonores entre l’electrònica i les avantguardes, amb accents que van de l’ambient al postrock. En paral·lel, la cúpula de 360 graus de MIRA Dome by Bershka oferirà de manera ininterrompuda les videocreacions d’artistes com la francesa Bora o el tàndem català de Marina Herlop amb Enric Sant. L’oferta conté cinc instal·lacions, com la de Xavi Ceerre, que pretén unir el cel i la terra a través de l’aigua valent-se d’una estètica postindustrial.

Una rara avis

Notícies relacionades

El Mira duplica la seva extensió en aquesta 11a edició, incorporant recintes coberts de la Fira Montjuïc, així com l’espai obert de la plaça de l’Univers. Tot això, després d’un 2020 en blanc i un 2021 en el qual va haver de conformar-se amb un format reduït. El festival va atraure el 2019 uns 9.000 assistents, xifra en la qual s’espera moure aquest any. Amb aquest programa, el Mira reafirma la seva voluntat de «reivindicar les noves tendències, els artistes emergents i l’escena ‘underground’», indica Oriol Pastor. Tot i que el seu pressupost ascendeixi a 800.000 euros (el 60% el cobreixen les entrades, el 20%, patrocinadors, i l’altre 20%, la Generalitat i l’ajuntament), el festival continua funcionant com a associació cultural, apunta el director, i es considera una rara avis. La seva filosofia és assentar «el 90% del cartell en l’‘underground’». En aquest vast territori de producció sota radar, destaca Pastor que «hi ha molt per descobrir».