Felicidad congelada

L’anticançó de l’estiu: ‘People take pictures of each other’, de The Kinks (7)

En aquesta cançó d’aires vodevilescos, Ray Davies es pregunta per què la gent fa fotos de l’estiu i extreu àcides conclusions sobre la nostra necessitat de demostrar ‘ad eternum’ que els bons moments van existir

L’anticançó de l’estiu: ‘People take pictures of each other’, de The Kinks (7)
2
Es llegeix en minuts
Jordi Bianciotto
Jordi Bianciotto

Periodista

ver +

L’estiu ha de ser el període de l’any en què més fotos es fan, i ja no diguem ara que qualsevol esdeveniment nimi de la nostra vida quotidiana ha de ser capturat per acabar reposant als eterns llimbs dels arxius de Whatsapp. Però allò de fotografiar i fotografiar-nos ve de lluny, i allà es va dirigir l’atenció del senyor Ray Davies en aquesta cançó simpàtica i punxant, que tanca un àlbum embolicat amb llorers d’obra mestra, ‘The Kinks are The Village Green Preservation Society’ (1968).

Sort d’opereta pop feta d’apunts costumistes entorn de la decadent societat britànica, el disc dedica els seus últims compassos a aquesta crítica a l’hàbit de fotografiar situacions que volem considerar memorables i necessitades de ser reviscudes ‘ad eternum’. «La gent fa fotos de l’estiu / per si algú pogués pensar que se l’havien perdut / i per demostrar que això realment va existir», engega sense pietat Davies, per delectar-se després a l’exercici complaent del retrat mutu, entre pares i mares, germans i germanes, encaminat a deixar constància «de l’època en què li importaven a algú».

Contra la nostàlgia

Notícies relacionades

L’origen de la cançó se situa al casament d’uns amics, a la qual van assistir Davies i la seva (primera) dona, la lituana Rasa Didzpetris, durant el qual la parella nupcial va ser fotografiada del dret i del revés. El compositor va voler sancionar aquest afany d’utilitzar les imatges per rubricar la mateixa existència, i lligar-nos al passat, cultivar la nostàlgia i una visió parcial dels fets, i fins i tot paralitzar-nos amb l’evocació d’un moment pretèrit presumiblement màgic. Acaba la cançó amb un ritme vivaç que té alguna cosa de ska i de casament grec, transmetent cert galimaties de vodevil que contrasta amb el missatge àcid. Junt amb el quartet opera el venerable Nicky Hopkins al clavicèmbal.

Es tracta d’un material molt de l’estil de Ray Davies, que anys més tard, a ‘Summer’s gone’ (de l’àlbum ‘Word of mouth’, 1984), tornarà a aquest tema impossible, la dificultat per disfrutar dels bons moments quan es produeixen, i no en diferit: «Quan penso en el que malgastem, em posa trist / Mai apreciem el que teníem», lamenta, a propòsit d’un estiu amb «núvols al cel». A ‘People take pictures of each other’, la conclusió és lapidària: Davies demana que li treguin del mig aquelles imatges de l’estiu com a paradís perdut, de quan era petit i es llepava el dit al costat del vell roure. «No em mostris més, sisplau.»