Crítica de música
Rodrigo Cuevas, la rebel·lió del folklore a la Barts
L’artista asturià va celebrar els poders de ‘Trópico de Covadonga’ amb la seva mirada reparadora i heterodoxa a la tradició en una disfrutable sessió al festival Guitar BCN

Rodrigo Cuevas és un dels principals responsables que alguns ítems culturals com el paner quadrat, el ball asturià ‘xiringüelu’ i molts d’altres associats a l’imaginari popular arrelat es puguin veure ara com el súmmum de la modernitat. Però el seu espectacle no s’explica tan sols a través de la (saborosa) lectura musicològica o del debat sobre el prestigi o allò que és ‘cool’: hi ha una aura en aquest artista que s’apodera de l’escenari com una barreja de bruixot ultramuntà i diva de cabaret, que canta a cor obert invocant l’ànima de la cultura popular.
Va quedar certificat de nou, en la primera de les seves dues representacions a la Barts (festival Guitar BCN) aquest dijous, celebrant el seu ‘Trópico de Covadonga’ –concert basat en l’àlbum ‘Manual de cortejo’ (gravat el 2019 amb el productor Raül Refree)–, que, després de recalar en places com el Palau i el Grec, ja camina tot sol realçant els seus poders. Cuevas va sortir amb presència ancestral i de fantasia: faldilla de vol, mànigues de blonda, esclops i una cucurulla que el feia semblar un popa d’una religió no homologada. I uns teixits tant acústics com electrònics que va aportar el seu solvent quartet traslladant al futur, però sense perdre mai les arrels, peces d’origen tradicional i amb cert halo místic com ‘Arboleda bien plantada’ i ‘Ronda de Robledo de Sanabria’.
Mística i festa
Cuevas va ser guru pagà i ‘showman’, una mica rei de la comèdia (parlant en excés, s’ha de dir), però va ser difícil resistir-se a aquest desenfadat cant de vetlla a ‘Muerte en Motilleja’, a la litúrgia de la copla d’‘El día que nací yo’ i a les agitades ‘Vaqueiras’. Amb tanta mística com ganes de festa i apel·lant a l’humor, a la justícia històrica i als ideals de la transformació social, va cantar als «pobreciños» cistellers (‘Cesteiros’), va animar la sala a (intentar) ballar una ‘muñeira’ que va acabar derivant en un fragment de l’havanera ‘El meu avi’ (Cuevas va estudiar a l’ESMUC i té nocions de català) i va tancar a tota percussió amb una ‘Rumba de a Estierna’ oberta a la improvisació lírica amb la sala dempeus. Recordant que, més enllà de les capes d’avantguarda i de purpurina heterodoxa, Cuevas porta al present i a sales del circuit comercial de la música una pulsió tan senzilla i antiga com la de cantar, ballar i compartir.
Ja ets usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Al passeig de Gràcia Un particular paga la xifra rècord de més de 40 milions per l’àtic més desitjat de Barcelona
- Barcelona Jaume Collboni convida John Hoffman de tapes per Nou Barris
- Negociacions encallades Veïns de l’Eixample temen una allau de peticions per obrir bars i botigues: «Destrossaria els nostres barris»
- Canvi de tendència La T-Usual enterra el lideratge històric de les T-10
- ‘El meu planeta em necessita’ Estem fartes de les ‘totebags’
- Noves llengües Softcatalà incorpora un traductor automàtic entre japonès i català
- Jornada de Lliga Almeria-Espanyol, en directe ‘online’
- Handbol Mundial d’handbol: Espanya s’estavella davant el mur danès i lluitarà pel bronze (23-26)
- L’espiral de la llibreta | Article d’Olga Merino Tot va començar amb Lilith, la dona que va abandonar a Adam
- Terrorisme Detingut a Girona un presumpte gihadista en «avançat procés de radicalització»