Crítica de música
Rodrigo Cuevas, la rebel·lió del folklore a la Barts
L’artista asturià va celebrar els poders de ‘Trópico de Covadonga’ amb la seva mirada reparadora i heterodoxa a la tradició en una disfrutable sessió al festival Guitar BCN

Rodrigo Cuevas és un dels principals responsables que alguns ítems culturals com el paner quadrat, el ball asturià ‘xiringüelu’ i molts d’altres associats a l’imaginari popular arrelat es puguin veure ara com el súmmum de la modernitat. Però el seu espectacle no s’explica tan sols a través de la (saborosa) lectura musicològica o del debat sobre el prestigi o allò que és ‘cool’: hi ha una aura en aquest artista que s’apodera de l’escenari com una barreja de bruixot ultramuntà i diva de cabaret, que canta a cor obert invocant l’ànima de la cultura popular.
Va quedar certificat de nou, en la primera de les seves dues representacions a la Barts (festival Guitar BCN) aquest dijous, celebrant el seu ‘Trópico de Covadonga’ –concert basat en l’àlbum ‘Manual de cortejo’ (gravat el 2019 amb el productor Raül Refree)–, que, després de recalar en places com el Palau i el Grec, ja camina tot sol realçant els seus poders. Cuevas va sortir amb presència ancestral i de fantasia: faldilla de vol, mànigues de blonda, esclops i una cucurulla que el feia semblar un popa d’una religió no homologada. I uns teixits tant acústics com electrònics que va aportar el seu solvent quartet traslladant al futur, però sense perdre mai les arrels, peces d’origen tradicional i amb cert halo místic com ‘Arboleda bien plantada’ i ‘Ronda de Robledo de Sanabria’.
Mística i festa
Cuevas va ser guru pagà i ‘showman’, una mica rei de la comèdia (parlant en excés, s’ha de dir), però va ser difícil resistir-se a aquest desenfadat cant de vetlla a ‘Muerte en Motilleja’, a la litúrgia de la copla d’‘El día que nací yo’ i a les agitades ‘Vaqueiras’. Amb tanta mística com ganes de festa i apel·lant a l’humor, a la justícia històrica i als ideals de la transformació social, va cantar als «pobreciños» cistellers (‘Cesteiros’), va animar la sala a (intentar) ballar una ‘muñeira’ que va acabar derivant en un fragment de l’havanera ‘El meu avi’ (Cuevas va estudiar a l’ESMUC i té nocions de català) i va tancar a tota percussió amb una ‘Rumba de a Estierna’ oberta a la improvisació lírica amb la sala dempeus. Recordant que, més enllà de les capes d’avantguarda i de purpurina heterodoxa, Cuevas porta al present i a sales del circuit comercial de la música una pulsió tan senzilla i antiga com la de cantar, ballar i compartir.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- TURISME DENTAL Alerta sobre la nova moda de viatjar al Marroc a la recerca del somriure perfecte: «És una temeritat»
- Successos Mor un menor de dos anys en quedar-se tancat dins d'un cotxe a Valls
- Ocupació pública El Govern aprova aquest dimarts la pujada salarial del 0,5 % pendent per als funcionaris, segons CCOO i UGT
- Rellotge biològic masculí La ciència confirma que l’edat del pare és clau en el desenvolupament del fetus i la salut del nadó
- Sanitat pública Catalunya reforma l’atenció primària perquè en un any es pugui oferir assistència en 48 hores
- Salmonel·losi, la intoxicació estrella de l’estiu: riscos, símptomes i consells pràctics per evitar la infecció
- Les finances del club Radiografia de l'economia del Barça: "Hem passat de l'UCI a planta"
- Successos Mor un menor de dos anys en quedar-se tancat dins d'un cotxe a Valls
- Segons l’Institut Carles III Espanya registra 265 morts prematures atribuïbles a la calor de l’última setmana, 43 a Catalunya
- Corrupció al PSOE Els socis de Sánchez planten Feijóo i rebutgen negociar una moció de censura