Patrimoni històric

Alerta per la contínua demolició d’estacions de ferrocarril centenàries

Historiadors i entitats denuncien que les obres ferroviàries i els plans urbanístics en els municipis estan eliminant edificis antics i emblemàtics sense alternativa de conservació davant la indiferència institucional.

Tan sols algunes estacions compten amb una protecció individual com a bé d’interès cultural

Alerta per la contínua demolició d’estacions de ferrocarril centenàries

Ferran Nadeu / EPC

3
Es llegeix en minuts
Glòria Ayuso
Glòria Ayuso

Periodista

Especialista en economia i sostenibilitat, economia blava, transició cap a una economia descarbonitzada.

ver +

Com en un degoteig lent però que no para, les centenàries i emblemàtiques estacions de tren van desapareixent. Es tracta dels baixadors aixecats durant la primera gran expansió del ferrocarril, en l’últim terç del segle XIX, amb murs de maó, finestres emmarcades en blanc i rètols de porcellana amb lletres blaves, en els quals es pot llegir el nom del poble.

La Federació Catalana d’Amics del Ferrocarril, formada per 42 entitats, denuncia que es tracta d’un fet que passa actualment sense que ningú hi posi fre. Les obres de posada al dia de la infraestructura ferroviària i els plans urbanístics que hi estan associats en els municipis les van eliminant sense alternativa de conservació.

L’última de caure, al setembre, va ser la de Parets del Vallès, de 1886, que es reemplaçarà per una de nova i moderna. La demolició va despertar les crítiques de nombrosos veïns, entre els quals hi ha l’exalcalde Jordi Seguer. "Com ha passat amb aquesta, ha passat amb desenes més", assegura l’historiador i director del centre d’estudis del ferrocarril Términus, Joan Carles Salmerón. "Aquest any en fa 200 del naixement del ferrocarril, però a Catalunya ens dediquem a fer caure les nostres estacions centenàries: és un crim històric", diu amb rotunditat.

A principis d’any està prevista la demolició de l’edifici de l’antiga estació de mercaderies de la Sagrera, de 1922, davant del progrés del macroplà urbanístic previst a la zona. Historiadors i entitats lamenten que una vegada més s’opti per fer desaparèixer el que consideren un valuós patrimoni històric i en reclamen la protecció.

Edifici de l’antiga estació de mercaderies de la Sagrera, que es preveu demolir a principis del 2026. | MANU MITRU /

.

Les més antigues

Una de les pèrdues més simbòliques va ser la de l’estació de Sant Feliu de Llobregat. Construïda el 1854, era una de les tres estacions més antigues d’Espanya encara en funcionament, amb 171 anys de servei ininterromput. La demolició va començar el juny del 2023, motivada per les obres de soterrament de les vies. La mobilització ciutadana va aconseguir frenar temporalment la demolició. L’estació, però, finalment va sucumbir el gener de l’any passat.

Pocs mesos després va caure la de Salou, de 1865, tapiada des que van deixar de passar-hi els trens quatre anys enrere. En un primer moment, s’havia parlat de la possibilitat de rehabilitar-la. Dos anys abans havia desaparegut la de Cambrils, també de 1865, malgrat les protestes formulades per la plataforma Conservem l’Estació de Cambrils.

"Molts dels edificis ferroviaris tenen uns evidents valors històrics, arquitectònics, tècnics, funcionals i socials i un important patrimoni immaterial associat. S’haurien de protegir perquè continuïn prestant la funció original o per reutilitzar-los per a altres usos", explica Alfonso Muñoz Cosme, arquitecte i membre del comitè científic d’Hispania Nostra, dedicada a la preservació del patrimoni.

Denúncia ciutadana

Les associacions han alertat sobre gairebé una trentena d’estacions ferroviàries en perill a Espanya, incloses en la llista vermella d’Hispania Nostra, un programa que permet a qualsevol ciutadà denunciar el deteriorament de béns culturals. Un comitè científic avalua cada cas per confirmar-ne el valor i el risc que corre. La inclusió en la llista comporta una advertència a les administracions i als propietaris.

"Antigament, l’estació no només era un edifici funcional, sinó el cor econòmic i social de la comunitat", assenyala Salmerón. L’historiador considera que "fer caure una estació centenària hauria d’estar tan prohibit com destruir un edifici modernista".

Notícies relacionades

El problema, explica Hispania Nostra, és que només hi ha algunes estacions que tenen protecció individual com a béns d’interès cultural.

"Són propietat d’Adif, i la protecció d’aquestes estacions és complicada perquè s’enderroquen per deixar espais buits per a la planificació urbanística", assenyala el president de la Federació Catalana d’Amics del Ferrocarril (Fecaf), Josep Ferrer, que recorda algunes accions de pressió per protegir-les. A Sant Feliu, Adif va proposar salvar-la, però finalment l’alliberament de tot l’espai pel soterrament de les vies va prevaler per a l’Ajuntament. Les entitats amants del ferrocarril lamenten la proliferació del soterrament del tren en els municipis.