Benidorm Fest

Rigoberta Bandini té raó: les tetes fan por i Eurovisió prohibeix mostrar-les

El festival porta vetant el nu des dels seus inicis, però sí que ha tingut una permissivitat més gran amb els homes que amb les dones

Rigoberta Bandini té raó: les tetes fan por i Eurovisió prohibeix mostrar-les
4
Es llegeix en minuts

«No sé per què fan tanta por les nostres tetes... sense elles no hi hauria humanitat ni hi hauria bellesa»Rigoberta Bandini no pot ser més clara. El missatge que cridaa Ay, mamá’ és contundent i provocador. Enamora tant com grinyola. I aquesta és, sens dubte, una de les claus més poderoses per conquistar l’audiència. Ho va fer, aquest dijous, en la segona semifinal del Benidorm Fest. I, malgrat que s’ha mostrat a favor d’ensenyar un pit durant l’actuació, no ho va fer. Les normes del format de TVE ho prohibeixen. Exactament igual que les d’Eurovisió. Tot i que els intents no han faltat al llarg de 66 anys. ¿Què passaria si, igual com va fer en el seu concert de Logronyo, s’apugés la camisa com a reivindicació?

Aquesta mateixa idea ja la van tenir, el 2003, Lena Katina i Iúlia Vólkova. El pas de les integrants del duo rus t.A.T.u. pel certamen europeu va ser, com a mínim, polèmic. No només per la seva actitud, sinó també per les seves constants amenaces: la seva intenció era ensenyar les tetes amb el consentiment de l’organització o sense. Tant els feia les conseqüències, mentre el seu nom continués sonant per tot el Vell Continent. De fet, segons una crònica de l’època publicada al diari ’Aftonbladet’, els responsables del concurs van prendre mesures tècniques per evitar, tant sí com no, que poguessin complir el que havien promès.

D’aquesta manera, si durant la seva actuació decidien treure’s la samarreta, immediatament es «desconnectaria» el senyal de televisió i, a continuació, es mostraria una versió «neta» de l’assaig general. «No sabem el que pensen fer, ja que amb aquest grup mai se sap», va dir llavors Solvita Vevere, portaveu de l’organització del festival que, en aquesta edició, es va celebrar a Riga (Letònia). Però la cosa no va quedar aquí: també se’ls va recomanar que moderessin els gestos i la coreografia amb l’objectiu de no escandalitzar l’audiència. Una cosa que intentaven contínuament: «A l’hotel compartim un llit molt petit on practiquem el sexe», van assenyalar en una roda de premsa en què amb prou feines van respondre a les preguntes formulades pels periodistes.

Si bé és veritat que l’estètica i el vestuari han anat canviat al llarg de les dècades, el que està clar és que el certamen és taxatiu amb el nu. Bé, en certs casos. Perquè el 2016 el bielorús Aleksandr Ivanov va mostrar el seu interès per actuar sense roba i envoltat de llops. El seu propòsit, tal com va revelar el seu equip, era desenvolupar una posada en escena amb «un concepte que simbolitza el delicat equilibri entre l’home i la natura». No obstant, la Unió Europea de Radiodifusió no ho veia del tot clar. «Si a Eurovisió han pogut participar Lordi Conchita Wurst, ¿per què nosaltres no havíem de poder cantar i ballar amb llops?», els van recriminar.

Com era d’esperar, es van prohibir les dues coses. Tot i que el festival va deixar oberta una porta: al final, se li va permetre aparèixer tal com l’artista volia en un holograma prèviament gravat i que es va mostrar durant els primers compassos de la cançó. Tot i que, això sí, amb un angle molt mesurat per no ferir la susceptibilitat de ningú. El curiós és que, la mateixa nit, el guanyador de l’edició anterior, Mans Zelmerlow, es va despullar a l’escenari com a broma per recolzar Bielorússia. No ho va fer del tot: portava un llop de peluix tapant-li els genitals. ¿Hi va haver represàlies? Cap. I tot sembla indicar que les regles resulten més estrictes amb les dones que amb els homes.

«La mirada patriarcal dicta que ells puguin mostrar bona part del cos, mentre que elles s’han d’ajustar al públic familiar del format», escriu Enrique F. Aparicio a ‘Yasss’. Una reflexió que troba el millor exemple en la passada edició: els nois de la banda Måneskin, guanyadors per Itàlia amb ‘Zitti e buoni’, anaven amb el pit descobert, mentre que l’única noia, no.

El cas de Rigoberta

Notícies relacionades

«Si em deixessin ensenyar les tetes, ho faria. No durant tota la cançó, però potser en un moment donat sí. Estic veient si és legal i, si hi ha aquesta possibilitat, decidiré si les ensenyo o no», va assegurar la cantant de ‘Julio Iglesias’ i ‘Perra’, en una entrevista concedida a Noé Guzman a Bluper. Per respondre al seu dilema, repassem el reglament d’Eurovisió. Apareix publicat a la seva web oficial. En concret, es recull la normativa prevista per a l’edició del 2021: es fa una menció específica que les cançons no poden tenir connotacions polítiques ni publicitàries. Així com que tampoc es poden pujar animals a l’escenari. Però no hi ha cap referència a la roba. I això fa entendre que la prohibició del nu és un costum implícit al concurs.

¿Què passaria si Rigoberta es tragués la roba sense el consentiment previ de l’organització? Doncs segurament el mateix que estava planejat per a t.A.T.u. I s’hauria d’afegir un altre tipus de possibles sancions: des de la desqualificació fins a la pèrdua de punts. De moment, la intèrpret té clar que les tetes estaran presents en la seva proposta d’una o una altra. El que encara es desconeix és si la reivindicació anirà més enllà i, tot i que se salti les regles, donarà prioritat als seus principis... Potser, aquesta sigui la victòria més gran que es pugui aconseguir a Eurovisió.