Crítica de cine
Crítica de ‘¿Qué vemos cuando miramos al cielo?’: una experiència màgica
S’estrena aquesta petita joia que ha anat adquirint rellevància en el circuit de festivals i que aposta pel miracle i la innocència, per la llibertat i la imaginació a l’hora de fer i veure cine

’¿Qué vemos cuando miramos al cielo?’
Direcció Alexandre Koberidze
Intèrprets Ani Karseladze, Giorgi Bochorihvili, Oliko Barbakadze, Giorgi Ambroladze, Vakhtang Panchudlidze, Irina Chelidze
Any 2021
Estrena 5 de gener del 2022
★★★★
Dos joves ensopeguen i s’enamoren de manera instantània. Mentre ella torna a casa, en un encreuament, una planta, una canonada i un semàfor li explicaran que ha sigut víctima d’una maledicció que impedirà que tornin a trobar-se. L’endemà, els dos canviaran de rostre i perdran aquelles qualitats que els caracteritzaven. Mentrestant, una directora busca una parella d’enamorats per a un documental i uns gossos de carrer trien el millor lloc per veure el mundial de futbol. En aquests codis entre la fabulació i la màgia del quotidià es regeix aquesta sorprenent obra del director georgià Alexandre Koberidze que ens convida a tornar a mirar el cine com si fos un miracle: el miracle que tot és possible, que es pot explicar una història utilitzant els recursos cinematogràfics d’una manera diferent per generar la sensació d’epifania.
Com ja passava en el seu anterior treball, ‘Let the Summer Never Come Again’, Koberidze torna a utilitzar la gramàtica del cinema mut per compondre un relat en què la realitat es transforma a través de la mirada, de l’estructura dels plans, de la seva cadència, de la utilització dels fora de camp, de la veu d’un narrador omniscient o de l’ús de la música i de cançons (en aquest cas, l’himne ‘Un’estate italiana’) que ajuden a generar moments d’una enorme i delicada bellesa. Així és ‘¿Qué hacemos cuando miramos al cielo?’ meravellosament impredictible, plena de tortuositats en les quals perdre’s i finalment trobar-se. Una pel·lícula que respira llibertat, imaginació, que escapa a qualsevol tipus de formulació i que en certa manera aposta per la innocència. Potser per això la puresa de l’amor i la mirada dels nens es troba tan present en aquest conte modern en el qual una pilota de futbol per sobre dels nostres caps o enredada en el corrent d’un riu es converteix en un acte poètic i al·legòric.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Platja El pacífic poble a només 15 minuts de Santa Coloma de Gramenet: espectacular
- Balanç comercial d’equipaments municipals Agonia comercial en mercats de la província de BCN
- Els mals hàbits dels ‘boomers’ desafien el sistema de salut
- Tendència urbana El tardeig s’expandeix per locals de tot tipus amb (i sense) permisos d’Interior i amb queixes de l’oci a Catalunya
- El conflicte del Pròxim Orient L’Iran apel·la a la diplomàcia i Israel mata dos caps
- Emocions i festa ¿Què cremaries a la foguera de Sant Joan?
- ASSUMPTES PROPIS Idoia Salazar, presideix l’Observatori de l’Impacte Social i Ètic de la Intel·ligència Artificial (OdiseIA): "Conviurem amb agents d’IA de tu a tu"
- ‘BLOSSOMS SHANGHAI’ La confiança
- Alba Petisco, gimnasta: "La gent ja em mira amb uns altres ulls. Les millors saben que existeixo"
- Tennis Alcaraz s’exhibeix contra Bautista i jugarà la final de Queen’s