La rebotiga de la guerra editorial

L’agent literària que mou els fils del ‘traspàs’ de supervendes de Random a Planeta

Justyna Rzewuska està darrere de l’últim premi Planeta, la cèlebre Carmen Mola que en realitat són tres homes, i d’altres moviments que han portat aquest grup editorial a aconseguir importants autors del seu grup rival.

L’agent literària que mou els fils del ‘traspàs’ de supervendes de Random a Planeta

EFE

5
Es llegeix en minuts

 Al centre de la polèmica marxa de Carmen Mola –en realitat, tres autors homes– al Grup Planeta hi ha una agent de Barcelona d’origen polonès, Justyna Rzewuska, que el 2017 va muntar Hanska, una petita agència literària i de drets audiovisuals que, segons la seva web, compta com a clients amb 25 autors. Precisament, els tres més populars –la fins ara coneguda com Carmen Mola; Antonio Mercero, part del trio masculí que forma la presumpta autora, i Alaitz Leceaga– han passat recentment de Penguin Random House (PRH) a Planeta a través de sucosos premis, en el que sembla un episodi més de la guerra freda que els dos gegants del llibre en espanyol mantenen des de fa anys.

En aquest nou cas, el botí era molt llaminer, perquè Carmen Mola ha venut més de mig milió d’exemplars dels llibres de la seva trilogia i hi ha uns sucosos drets audiovisuals per convertir-la en sèrie, que també ha aconseguit Planeta a través del seu conglomerat Atresmedia. Un moviment que justifica la inversió d’un milió d’euros, aquesta comentadíssima dotació que tindrà el premi Planeta des d’aquest mateix any.

A Leceaga, que comptava ja en el seu historial amb el premi Ojo Crítico i unes vendes aproximades de 80.000 exemplars dels seus dos llibres anteriors, Planeta li va concedir fa una mica més d’un mes el premi Fernando Lara de novel·la, amb un valor de 120.000 euros, i acaba de publicar el seu títol guanyador, Hasta donde termina el mar.

Una cosa que ha fet a molts sospitar d’aquests últims ‘traspassos’ de PRH a Planeta és que Rzewuska va treballar durant gairebé 20 anys com a directora del departament de drets internacionals de Penguin Random House a Espanya. Hi ha qui ha volgut veure en aquests moviments algun tipus de despit laboral, però el cert és que des d’aquest grup editorial afirmen que les relacions amb l’agent són «excel·lents» i treuen importància a aquesta última sortida d’un dels seus noms estrella.

Els agents se solen emportar entorn d’un 15% dels ingressos que aquests generen, inclosos els premis

De fet, va ser la mateixa representant qui va col·locar Carmen Mola a Alfaguara. Així ho recordava en un article publicat a la revista ‘online’ Zenda María Fasce, la que era la seva editora llavors. «El 29 de setembre del 2017, a les 8 i 26 del matí, amb prou feines arribada a l’oficina, vaig rebre un e-mail de l’agent Justyna Rzewska: “Et faig arribar una novel·la policíaca ambientada a Madrid que espero t’agradi”. A continuació seguia una descripció molt intrigant sobre la trama, i una encara més intrigant biografia de l’autora: «Carmen Mola (Madrid, 1973) és professora d’universitat. Viu a Madrid amb el seu marit i els seus tres fills. La novia gitana és la seva primera novel·la.»  

Especialista en drets internacionals

En l’entorn de Rzewuska, que no ha volgut respondre a les preguntes d’aquest diari, la defineixen com «una persona que està molt preocupada per la creació literària. No només s’ocupa  de vendre, com sovint es diu del seu gremi, sinó que és molt curosa amb els seus autors». Malgrat l’èxit aconseguit per les novel·les de Carmen Mola els últims tres anys, Rzewuska continua tenint la mateixa oficina i treballant amb la mateixa cura i proximitat amb la resta dels clients. Els agents se solen emportar entorn d’un 15% dels ingressos que aquests generen, inclosos els premis. De fet, són ells els que cobren de les editorials, i els que després paguen als autors.

Els que la coneixen diuen que Rzewuska té un gran olfacte literari i que no és gens intrusiva amb els seus representats. També lloen la seva especial capacitat per negociar els drets internacionals –la seva llarga experiència fent-ho a Random l’avala–, i que és molt efectiva en el seu tracte amb les editorials, perquè aquestes responen de seguida a les seves propostes, més ràpid de l’habitual.

Des de la banda de Penguin Random House diuen que aquestes són coses que passen al mercat literari. «Entenem que els canvis d’editorial són una possibilitat dins de la mateixa dinàmica del sector. Ha passat altres vegades i no té a veure amb cap guerra». Tot i que algunes d’aquestes fonts també asseguren amb certa sorna que «Random descobreix i construeix autors d’èxit i després Planeta se’ls emporta».

El cert és que Random també sembla haver respost a aquests moviments. Fa poc fitxava Santiago Posteguillo, tot un supervendes de novel·la històrica que va començar publicant a Ediciones B –quan el segell pertanyia al Grup Zeta–, després ho ha fet durant gairebé una dècada a Planeta –de fet, Posteguillo va guanyar el premi Planeta el 2018 amb la seva novel·la Yo, Julia– i ara acaba de tornar a Ediciones B, una marca que PRH va adquirir el 2017. «És el retorn d’un autor al segell on va començar i del que mai ha deixat de formar part. Sumem un milió i mig d’exemplars venuts de la trilogia Africanus», diuen des del seu vell-nou segell.

L’enfrontament entre aquests dos gegants de l’edició ve de fa temps. Penguin Random House (PRH) és el grup editorial més gran del planeta. Fruit de la fusió que es va produir el 2013 entre la divisió literària del grup Bertelsmann i de Penguin Books, té més de 250 segells al món i va aconseguir el 2020 uns beneficis de 3.800 milions d’euros. No obstant, hi ha una pedra a la seva sabata: a l’espanyol, un sucós mercat potencial format per 591 milions d’hispanoparlants, són segons, per darrere de Planeta. Malgrat la progressiva compra de segells emblemàtics i amb importants volums de vendes –com Salamandra Alfaguara– al llarg dels últims anys, no aconsegueix desbancar-lo. El Grup Planeta és a més propietari del conglomerat Atresmedia. El 2020 va facturar 1.500 milions d’euros, i s’espera que els resultats d’aquest any siguin millors.

Notícies relacionades

El que molts consideren una guerra es va desencadenar amb el premi Planeta 2019, quan van ser dos autors emblemàtics de PHR el guanyador i finalista, Javier Cercas i Manuel Vilas, i com a conseqüència van canviar de grup. La història va tornar a repetir-se amb el premi de l’any passat, una edició rara celebrada a mig gas enmig de la pandèmia, i en què va ser finalista Sandra Barneda, la presentadora de televisió que també era una rendible autora de Random.

A Alfaguara i al seu grup, PRH, els queda el consol que publicaran la quarta novel·la de la ja tetralogia de La novia gitana, que es titularà Las madres, en la primera meitat de l’any que ve. Encara, per tant, hi ha una quantitat interessant per ingressar. Les guerres tenen les seves víctimes, però en aquesta per ara els dos contendents estan molt vius.

Temes:

Premi Planeta