Crítica de música

Savall fascina amb el seu Beethoven

El músic català va inaugurar la temporada de Música Antiga de l’Auditori esgotant localitats

Savall fascina amb el seu Beethoven
1
Es llegeix en minuts
Pablo Meléndez-Haddad

Amb Beethoven i dues de les seves simfonies més populars, l’Auditori va aixecar dijous el teló de la seva temporada dedicada a la música antiga, i ho va fer amb les entrades esgotades. Un dels motius per a això era al podi, governat per Jordi Savall i que sempre arrossega multituds, més encara quan en el programa hi figurava un compositor adorat pel públic com és el geni de Bonn. El concert, resultat de l’Acadèmia Beethoven 2020, va anar a càrrec de l’orquestra amb instruments d’època Le Concert des Nations, integrada en aquesta ocasió per mig centenar de músics, amb Jakob Lehmann com a concertino.

Sensacions contraposades

Escoltar Beethoven amb instruments històrics brinda sensacions contradictòries. La vetllada va començar amb la ‘Simfonia núm. 6 en Fa, Pastoral, Op. 68’ (1808), en què es va apreciar cert desequilibri entre famílies davant la peculiar acústica de la sala, amb unes cordes agudes molt nombroses i sonores i una fusta més aviat discreta. Però Savall va esculpir amb saviesa el seu fraseig amb un joc de contrastos sense treva, aspecte que li va brindar nova vida a la tan coneguda obra, amb una versió carregada de detalls. El meravellós i inigualable segon moviment, l’‘Andante molto moto’ que Beethoven descriu com a ‘Szene am Bach’ (‘Escena al rierol’) va ser una joia d’enfilada i equilibri, amb tot al seu lloc, un esplèndid sentit de l’agògica i de les dinàmiques obrant així un petit miracle. La resposta dels músics va ser sempre eficaç, tal com ho va demostrar en la teatral concepció del tercer i quart moviments, amb l’estrepitosa tempesta molt ben portada.

Notícies relacionades

A la ‘Simfonia núm. 7 en La, Op. 92’ (1813) les tintes van semblar més marcades encara, amb un ‘Vivace’ inicial omplert d’energia i contrast gairebé teatrals. D’acord que hi va haver més d’algun desacord, però res per criticar el resultat final. L’accent dramàtic va seguir en el popular ‘Alegretto’ i l’energètica visió va tornar tant en l’‘Scherzo’ com en el moviment final, acabant en una emocionant i merescuda ovació.

 

Temes:

Auditori