Crítica de música
Savall fascina amb el seu Beethoven
El músic català va inaugurar la temporada de Música Antiga de l’Auditori esgotant localitats

Amb Beethoven i dues de les seves simfonies més populars, l’Auditori va aixecar dijous el teló de la seva temporada dedicada a la música antiga, i ho va fer amb les entrades esgotades. Un dels motius per a això era al podi, governat per Jordi Savall i que sempre arrossega multituds, més encara quan en el programa hi figurava un compositor adorat pel públic com és el geni de Bonn. El concert, resultat de l’Acadèmia Beethoven 2020, va anar a càrrec de l’orquestra amb instruments d’època Le Concert des Nations, integrada en aquesta ocasió per mig centenar de músics, amb Jakob Lehmann com a concertino.
Sensacions contraposades
Escoltar Beethoven amb instruments històrics brinda sensacions contradictòries. La vetllada va començar amb la ‘Simfonia núm. 6 en Fa, Pastoral, Op. 68’ (1808), en què es va apreciar cert desequilibri entre famílies davant la peculiar acústica de la sala, amb unes cordes agudes molt nombroses i sonores i una fusta més aviat discreta. Però Savall va esculpir amb saviesa el seu fraseig amb un joc de contrastos sense treva, aspecte que li va brindar nova vida a la tan coneguda obra, amb una versió carregada de detalls. El meravellós i inigualable segon moviment, l’‘Andante molto moto’ que Beethoven descriu com a ‘Szene am Bach’ (‘Escena al rierol’) va ser una joia d’enfilada i equilibri, amb tot al seu lloc, un esplèndid sentit de l’agògica i de les dinàmiques obrant així un petit miracle. La resposta dels músics va ser sempre eficaç, tal com ho va demostrar en la teatral concepció del tercer i quart moviments, amb l’estrepitosa tempesta molt ben portada.
Notícies relacionadesA la ‘Simfonia núm. 7 en La, Op. 92’ (1813) les tintes van semblar més marcades encara, amb un ‘Vivace’ inicial omplert d’energia i contrast gairebé teatrals. D’acord que hi va haver més d’algun desacord, però res per criticar el resultat final. L’accent dramàtic va seguir en el popular ‘Alegretto’ i l’energètica visió va tornar tant en l’‘Scherzo’ com en el moviment final, acabant en una emocionant i merescuda ovació.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- EL PROTAGONISTA DEL CLÀSSIC Lamine Yamal, el fenomen que desborda les precaucions: independitzat, xofer del club i una amistat amb Morad
- L’escola d’hostaleria deixarà de fer classes a partir de l’estiu
- Al Centre "De premi": el bar de Sabadell aclamat per les seves patates braves
- Successos Tres detinguts per atracar un banc a Camarles
- La nova vida de Lamine Yamal
- Successos Detingut un conductor borratxo per circular 15 km contra direcció a Olot
- Futbol El Barça es proclama campió de Lliga F i segueix amb pas ferm cap al pòquer de títols
- Entrevista Javier Burón: «Necessitem un 30% de vivenda pública que costi un 30% menys que la de lliure mercat»
- Nou pontificat Lleó XIV demana un alto el foc «immediat» a Gaza i Ucraïna en la seva primera oració davant els fidels a la plaça de Sant Pere
- Prova popular Luis Enrique corre a Barcelona per la seva filla Xana en una edició multitudinària de la Cursa d’El Corte Inglés