Estrena a BCN

El Liceu recupera ‘La nit de Sant Joan’, un ballet de Robert Gerhard

El compositor la va crear per encàrrec dels Ballets Russos però mai es va estrenar i ara arriba al Foyer en una versió de cambra amb coreografia d’Antonio Ruz

El Liceu recupera ‘La nit de Sant Joan’, un ballet de Robert Gerhard
2
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

Entre 1936 i 1939 Robert Gerhard (Valls, 1896 - Cambridge, 1970) va crear la partitura del ballet ‘La nit de Sant Joan’ per encàrrec dels Ballets Russos de Montecarlo. La Guerra Civil espanyola primer i la Segona Guerra Mundial després van impedir que l’obra veiés la llum després de la dissolució de la companyia. A partir d’aquest divendres i fins diumenge el Liceu la recupera amb una coreografia d’Antonio Ruz, Premio Nacional de Danza 2018. El Foyer adaptat per a unes 200 persones, acull una versió de cambra amb música a piano en directe interpretada per Miguel Baselga i set ballarins solistes: Melania Olcina, Elia López / Verónica Garzón, Carmen Fumero, Begoña Quiñones, Pau Aran, Miguel Zomas i Julián Lazzaro. «He intentat mantenir l’esperit del que buscava Léonide Massine, un ballet inspirat en les danses i festes populars catalanes del Pirineu», ha destacat Ruz, que continua de manera fidel el guió de Ventura Gassol el segon acte del qual transcorre en un bosc màgic. «És com la versió pirinenca de ‘Somni d’una nit d’estiu’ de Shakespeare», admet Ruz.

Massine a la cordovesa

S’ha sentit com «un ‘massine’ cordovès», va dir fent broma, perquè «respecto la seva essència: el seu perfum cubista, reminiscències acadèmiques, el cercle al voltant del foc, les diagonals, el treball de mans, el hieratisme i el treball frontal. Però m’he deixat portar per la llibertat perquè l’objectiu és fer una cosa que transformi el públic actual i té una mirada d’avui», afegeix. No es tracta d’una recuperació arqueològica però sí historicista.

Notícies relacionades

Ruz ha treballat la translació a escena de la complexa música de Gerhard amb Baselga. «Poesia, màgia i el foc de l’amor, sobretot, destaquen en aquesta peça». Amb això en ment i amb el personatge de Cupido com a fil conductor ha elaborat una obra que recupera la idea original del vestuari i dels telons de Joan Junyer. Els seus esbossos i cartes entre ell i el compositor han servit de base per al treball de la figurinista Rosa García Andujar. L’obra tindrà cinc funcions durant tres dies un autèntic ‘tour de force’ per als ballarins.

No és l’única recuperació d’aquesta peça que s’ha realitzat coincidint amb el 50 aniversari del la mort de Gerhard i el 125 del seu naixement. Miquel G. Font al capdavant del Ballet Contemporani de Catalunya i el pianista Miquel Villalba han estrenat també ‘Focs de Sant Joan.

Temes:

Liceu Dansa