LA GRAN CITA DEL CINE FANTÀSTIC DE CATALUNYA

20 pel·lícules que no us hauríeu de perdre a Sitges 2021

  • Una selecció d’alguns dels títols més prometedors de la 54a edició del festival de cine fantàstic de Catalunya

  •  Sitges 2021 esgota gairebé totes les seves entrades a la venda

20 pel·lícules que no us hauríeu de perdre a Sitges 2021

El Periódico

9
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +
Julián García
Julián García

Periodista

ver +

Un any més, ens obrim pas en l’immens (en més d’un sentit) programa del festival de Sitges i mirem d’assenyalar direccions correctes per les quals transitar. Ja s’acumulen gairebé dos anys d’incertesa i sotsobra en la indústria cinematogràfica, però amb prou feines es nota en un programa atractiu, dens, tan divers com de costum i encara més paritari del que vèiem en els últims anys. Aquí van dues desenes d’apostes, tot i que podrien ser unes altres dues desenes diferents. Animem a veure alguna cosa de tot això, però també a jugar-se-la i potser sortir guanyant.

1. ‘Mona Lisa and the Blood Moon’, pionera Amirpour 

1. ‘Mona Lisa and the Blood Moon’, pionera Amirpour 

Una noia amb poders, The Lunatic (Jeon Jong-seu, revelació de ‘Burning’), escapa d’un psiquiàtric i mira de viure sola a Nova Orleans, on es creua amb personatges peculiars. Ana Lily Amirpour, triplement distingida a Sitges 2014 amb ‘Una noia torna a casa sola de nit’, és la primera dona que inaugura el festival. Dijous 7, Auditori, 12.15 i 19.30 h. Divendres 8, Retiro, 20.15 h.  


2. ‘’Censor’, celebrada ‘opera prima’ 

2. ‘’Censor’, celebrada ‘opera prima’ 

En el seu celebrat debut en el llarg, Prano Bailey-Bond evoca l’era de les ‘video nasties’, aquelles ‘cintes fastigoses’ la distribució de les quals prohibien les autoritats censores del Regne Unit. Una experta en tisorades, Enid (Niamh Algar, de ‘Raised by wolves’), descobreix una pel·lícula que reprodueix els ‘flashbacks’ que assolen la seva ment des de la infància. Dijous 7, Tramuntana, 13.45 h, i Auditori, 17.15 h. Divendres 8, Retiro, 13.00 h. 


3. ‘Titane’, una Palma d’Or diferent

3. ‘Titane’, una Palma d’Or diferent

La directora Julia Ducournau va sacsejar Sitges el 2016 amb ‘Crudo’, el seu emocional acostament al canibalisme. Ara torna a utilitzar el cos com a porta a la ment. Exploració recargolada del concepte de Nova Carn, ‘Titane’ és, entre altres coses, la història d’una jove amb una placa de titani implantada al cervell i la fúria desencadenada per una trobada cruenta. Va ser fresca Palma d’Or a Cannes. Dijous 7, Auditori, 14.45 i 22.45 h. 


4. ‘In the Earth’, l’esperit del bosc

4. ‘In the Earth’, l’esperit del bosc

Després de la seva fallida revisió de ‘Rebeca’, el director de ‘Kill list’ i ‘High-Rise’ recobra el pols de les seves millors obres en aquest exercici d’ecoterror rodat en els moments més crus de la pandèmia i que parteix, precisament, de l’existència d’un virus letal per al qual la ciència intenta trobar un remei. Un viatge al·lucinogen, gairebé abstracte, al cor d’un bosc i l’esperit que hi habita. Divendres 8, Tramuntana, 18.15 h. Dissabte 9, Auditori, 15.15 h. Dilluns 11, Retiro, 20.15 h. 


5. ‘Veneciafrenia’, turisme sagnant

5. ‘Veneciafrenia’, turisme sagnant

Després del pantagruèlic menú de terror diabòlic que va ser la sèrie ‘30 monedas’, De la Iglesia torna a deixar-se anar amb aquest sagnant viatge a Venècia d’un grup de turistes espanyols. Per completar la gresca, Sitges projectarà una còpia restaurada en 4K de la gran fita de De la Iglesia, ‘El dia de la bestia’. Dissabte 9, Auditori. 8.15 i 20.15 h. Diumenge 10, Retiro, 20.30 h.


6. ‘The amusement park’, el film perdut de Romero

6. ‘The amusement park’, el film perdut de Romero

Després de l’estrena de ‘La nit dels morts vivents’, George A. Romero va rebre l’encàrrec de dues organitzacions religioses de fer una pel·lícula que denunciés el maltractament a la gent gran. Així ho va fer, però d’una manera tan pertorbadora que el film mai va veure la llum. Recuperat i restaurat per la seva vídua, avui es revela com un dels grans títols de l’obra de l’autor. Dissabte 9, Prado, 19.00 h.


7. ‘Lamb’, aquest entorn rural islandès

7. ‘Lamb’, aquest entorn rural islandès

Una parella que viu en una granja al peu d’una muntanya descobreix en el seu ramat un nadó que és mig humà i mig ovella. Protagonitzada per Noomi Rapace i estrenada en l’últim Cannes, aquesta producció de l’estudi A24, apareix com una pertorbadora reflexió sobre la maternitat ambientada en el sempre misteriós entorn rural islandès, atapeït d’elements mitològics nòrdics. Diumenge, 19. Auditori, 8.15 i 21.00 h.


8. ‘The boy behind the door’, segrest recargolat 

8. ‘The boy behind the door’, segrest recargolat

Nova promesa del terror indie nord-americà, el tàndem format per David Charbonier i Justin Powell s’ha marcat una història de segrest deliciosament recargolada. Dos xavals, Bobby (Lonnie Chavis de «This is us») i Kevin, acaben al maleter d’un desconegut. El primer aconsegueix escapar, però decideix no marxar sense treure el seu amic de la casa on està reclòs. Diumenge 10, Retiro, 9.00 h. Dilluns 11, Retiro, 18.00 h. També ‘online’. 


9. ‘Belle’, la nova joia d’Hosoda

9. ‘Belle’, la nova joia d’Hosoda

El mestre japonès de l’animació Mamoru Hosoda (‘Mirai, la meva germana petita’, ‘Summer wars’) visitarà Sitges per rebre el Gran Premi Honorífic i, també, per presentar a competició el seu últim treball, ‘Belle’, classe magistral d’anime que algú ha definit com «una enlluernadora barreja entre ‘La bella i la bèstia’ i ‘Matrix’». Diumenge 10, Auditori, 10.15 h. Dilluns 11, Auditori, 15.45 h. Dimarts 12, Prado, 11.00 h.


10. ‘El páramo’, ‘folk-horror’ fet aquí 

10. ‘El páramo’, ‘folk-horror’ fet aquí

Primer llargmetratge de ficció de David Casademunt –abans conegut amb el més explícit títol de ‘La bestia’–, és una de les propostes més esperades de la nombrosa oferta local. Inma Cuesta i Roberto Álamo són una parella que, en companyia del seu fill, viu en un erm aïllat, al marge de la societat, fins que una misteriosa i violenta criatura començarà a assetjar-los. Prometedor ‘folk horror’ fet aquí. Diumenge 10, Tramuntana, 18.00 h. Dilluns 11, Auditori, 20.15 h. Dimarts 12, Retiro, 12.45. 


11. ‘Mad god’, el somni d’un geni dels efectes

11. ‘Mad god’, el somni d’un geni dels efectes

‘Déu boig’: exactament així podríem anomenar el geni dels efectes visuals Phil Tippett. L’home que va animar els AT-AT ha invertit el seu temps lliure de tres dècades a desenvolupar artesanalment aquesta distopia de ciència-ficció, tan a prop de Harryhausen com dels germans Quay. No es veurà res igual. Dissabte 9, Tramuntana, 18.00 h. Diumenge 10, Auditori, 23.30 h. Dilluns 11, Prado, 23.15 h. Diumenge 17, Tramuntana, 20.30 h. També ‘online’. 


12. ‘¿Dónde está Ana Frank?’, un viatge entre passat i present

12. ‘¿Dónde está Ana Frank?’, un viatge entre passat i present

El director de ‘Vals con Bashir’ i ‘El congreso’ revifa la memòria d’Ana Frank a través de la figura de Kitty, l’amiga imaginària a qui la jove víctima de l’Holocaust va dedicar el seu famós diari. Un estimulant i colorista treball d’animació en continu viatge entre passat i futur, que connecta Ana Frank amb dolorosos drames contemporanis com la crisi de refugiats. Dilluns 11, Tramuntana, 16.00 h. Dimarts 12, Auditori, 15.15 h. Dimecres 13, Prado, 11.15 h.


13. ‘The innocents’, un estiu que va ser un malson

13. ‘The innocents’, un estiu que va ser un malson

No, no és ‘remake’ del ‘Suspense’ de Jack Clayton, però també té nens misteriosos com a protagonistes. A la seva segona pel·lícula com a director, el noruec Eskil Vogt, coguionista habitual de Joachim Trier (‘Oslo, 31 de agosto’, ‘Thelma’), ens mostra el camí d’iniciació i perversió d’un grup de nens que descobreix compartir curioses habilitats durant un estiu passat en un barri als afores d’Oslo. Dimarts 12, Auditori, 10.30 i 17.45 h. Dimecres 13, Retiro, 20.30 h. 


14. ‘Mayday’, dones contra homes 

14. ‘Mayday’, dones contra homes 

En el debut llarg de Karen Cinorre, la jove Ana (Grace Van Patten, Zoe de ‘Nine perfect strangers’) es veu transportada a un món alternatiu on un exèrcit de dones lliura una guerra sense fi contra els homes. Amb el temps, les dones acaben batallant entre elles. Les guerres de gènere, observades a través d’una barreja de fantasia, aventures i cine bèl·lic. Dimecres 13, Tramuntana, 10.45 h. Dijous 14, Prado, 20.30 h.  


15. ‘Última noche en el Soho’, a la fi ha arribat Edgar Wright

15. ‘Última noche en el Soho’, a la fi ha arribat Edgar Wright

Després d’un llarg retard a causa de la pandèmia, per fi podrem descobrir la immersió de Wright (‘Scott Pilgrim contra el mundo’ i altres clàssics del cine pop) a les aigües del terror psicològic. Eloise (Thomasin Mackenzie) comença a tenir somnis molt reals que la transporten a la vida de Sandie (Anya Taylor-Joy), cantant del Swinging London. També de Wright podrà veure’s ‘The Sparks Brothers’, el seu documental sobre el duo Sparks. Dijous 14, Auditori, 9.00 h. Divendres 15, Auditori, 20.15 h. Dissabte 16, Retiro, 20.15 h.  


16. ‘A glitch in the Matrix’, la teoria de la simulació

16. ‘A glitch in the Matrix’, la teoria de la simulació

A falta de poc més de tres mesos per a l’estrena de la quarta entrega de ‘Matrix’, aquest documental de Rodney Ascher se’ns presenta com l’aperitiu perfecte. El director de la formidable ‘Room 237’ es fa aquí la gran pregunta: ¿i si, escoltin, estem vivint en una sofisticada simulació digital similar a la que planteja la saga de les Wachowski? Dijous 14, Tramuntana, 11.00 h. i Prado, 15.00 h.


17. ‘La abuela’, el terror a la vellesa

17. ‘La abuela’, el terror a la vellesa

Després del seu acostament al ‘thriller’ a ‘Quien a hierro mata’, el director de ‘Verónica’ torna al seu gènere predilecte, el terror, en aquest sofisticat artefacte amb guió de Carlos Vermut: un conte de bruixes sobre l’obsessió de la bellesa i la por d’envellir, a partir de la trobada entre una jove model i la seva àvia malalta a la qual ha de cuidar. Dijous 14, Tramuntana, 20.15 h. Dissabte 16, Auditori, 20.00 h. Diumenge 17, Retiro, 16.00 h.


18. ‘Aullidos’, aniversari ferotge 

18. ‘Aullidos’, aniversari ferotge 

Immillorable manera de descobrir o redescobrir el clàssic de Joe Dante de 1981: en la restauració en 4K amb què STUDIOCANAL celebra aquells quaranta anys transcorreguts des de la seva estrena. John Sayles va coescriure el seu guió a partir d’un llibre de Gary Brandner, més fidelment adaptat, tot sigui dit, en ‘Aullidos 4: Aldea maldita’. Una de les fites del cicle licantrop ‘La bèstia interior’. Dissabte 16, Prado, 11.00 h.


19. ‘Prisioneros de Ghostland’, Sió Sono + Nicolas Cage

19. ‘Prisioneros de Ghostland’, Sió Sono + Nicolas Cage

¿Què podem esperar, sinó una cosa incommensurable, d’una pel·lícula dirigida per un autor inclassificable com Sió Sono i protagonitzada per un Nicolas Cage embotit en cuir negre? Aquí el nostre ídol és un criminal que ha de trobar una jove segrestada en un fosc univers sobrenatural. Se’ns està fent ja llarga l’espera. Dissabte 16, Auditori, 9.00 i 22.30 h. Diumenge 17, Retiro, 18.30 h.


20. ‘El Caballero Verde’, visió fresca de la llegenda artúrica

Notícies relacionades

20. ‘El Caballero Verde’, visió fresca de la llegenda artúrica

David Lowery (’A ghost story’) posa el fermall d’or al festival amb aquesta adaptació al·lucinada del poema artúric del segle XIV ‘Sir Gawain y el Caballero Verde’, escrit per un contemporani anònim de Chaucer. Dev Patel és Sir Gawain, nebot del rei Artús, en una barreja pel que sembla hipnòtica de gegants, fantasmes, lladres i sexe. Dissabte 16, Tramuntana, 17.00 h. Diumenge 17, Tramuntana, 8.30 h., i Auditori, 20.45 h.