Revolució a les portes

Scarlett Johansson, la nova ‘malvada’ de Marvel

  • L’actriu ha demandat Disney per violar el seu contracte a l’estrenar simultàniament a la seva plataforma per ‘streaming’ el film ‘Viuda negra’, una notícia que ha convulsat el Hollywood pandèmic. ¿Quines conseqüències portarà?

Scarlett Johansson, la nova ‘malvada’ de Marvel

Marvel

3
Es llegeix en minuts

En tres setmanes, des de la seva estrena mundial el 9 de juliol, ‘Viuda negra’ ha recaptat 269 milions d’euros a les sales d’exhibició. Per a qualsevol companyia cinematogràfica ‘terrenal’, aquesta xifra seria una absoluta benedicció. Per a The Walt Disney Company, propietària de Marvel Entertainment, representa una minúcia. Però el film protagonitzat per Scarlett Johansson es va estrenar de forma simultània a la plataforma Disney+ amb accés Premium, cosa que evidentment redueix el nombre d’espectadors a les sales. 

Sobre el paper, Disney (i Marvel) perden poc. O no perden res si se sumen els diners obtinguts per l’‘streaming’ i el de la recaptació als cines. Una altra cosa són els principals responsables de la pel·lícula que puguin anar a percentatge. I aquí és on entra l’actriu protagonista, que acaba de denunciar l’empresa Disney, ja que també és productora executiva de ‘Viuda negra’.  

Quan es va redactar el seu contracte, abans de la pandèmia, Disney no tenia intenció de ‘cremar’ la pel·lícula a la seva plataforma ‘online’, no almenys abans de treure tot el rendiment possible en el circuit de sales. Això passava a principis del 2019. La pel·lícula va començar a rodar-se l’estiu d’aquell any i la filmació es va prolongar durant tres mesos. La laboriosa postproducció ja va arribar en plena pandèmia, després va ser el retard en l’estrena, la convulsió generalitzada producte de la Covid-19 i les decisions que van prendre les grans companyies respecte a la nova manera de moure els seus productes al mercat, fins al punt que, en alguns casos, l’estrena als cines és secundària.

Johansson havia firmat un contracte en el qual el seu sou com a actriu era menys significatiu, sent alt, que els beneficis que obtingués com a productora executiva, una cosa d’altra banda habitual en els últims anys tant en cine com en televisió: per regla general, les grans estrelles acostumen a aparèixer com a productors o productors executius de les pel·lícules i sèries en què intervenen. És una forma de funcionament interessant, ja que si el producte no funciona com s’esperava, el seu sou ja està cobrat. Si al contrari el film o la sèrie són un èxit, els guanys que obtenen són més grans i repercuteixen en nous i lucratius contractes. 

Però, per descomptat, depèn de la redacció i clàusules d’aquest contracte. Els beneficis de Johansson com a productora executiva de ‘Viuda negra’ estaven vinculats a l’exhibició a la sala cinematogràfica. De tot el que obtingui Disney pel visionament a la seva plataforma, l’actriu no en veurà ni un euro. Negoci rodó per a uns i molt més feble per a d’altres.

Tants dubtes com valentia

Notícies relacionades

Hi ha un dubte lícit en la decisió de Johansson de presentar dijous davant el Tribunal Superior de Los Angeles una demanda contra la corporació Disney, al·legant que la companyia ha violat o ha incomplert el seu contracte a l’estrenar el film alhora a les sales i en ‘streaming’. Després d’encarnar Natasha Romanoff en vuit anteriors llargmetratges, Johansson s’acomiadava del personatge a ‘Viuda negra’, donant l’alternativa a la seva germana en la ficció, Florence Pugh, la nova viuda en la sèrie ‘Hawkeye’. Si ‘Viuda negra’ no tanqués un arc temàtic en l’univers Marvel i Johansson repetís el seu paper en futures produccions, ¿hauria interposat la demanda?

Aquest dubte no entela la valentia de la decisió. Les grans corporacions de cine ja estaven en el punt de mira de cineastes, distribuïdors i exhibidors per les decisions que han pres durant la pandèmia, i de fet l’advocat de Johansson, John Berlinski, ha declarat que Disney ha utilitzat la crisi sanitària com a pretext per augmentar el seu nombre de subscriptors en ‘streaming’ i cotitzar més a la borsa. Als molts descontentaments del sector s’hi poden començar a sumar les grans estrelles, i, compte, aquestes són les que mantenen ferm el negoci.