El premi Impulsa Cultura reconeix el projecte Fastt
La Fundació Catalunya Cultura entrega el guardó, de 15.000 euros, a una iniciativa que acosta el teatre a poblacions de menys de mil habitants.
"Ella també està molt contenta". Sobre l’escenari, la mare d’ella, Rebecca Alabert, s’acariciava la panxa feliç per partida doble. Perquè Alabert és una gironina decidida a donar vida a micropobles de Catalunya, ja sigui per, a la vista està, la via directa, la de la repoblació, o per un altre menut projecte que a partir d’avui segur que també creixerà fort i radiant: Fastt. Aquesta iniciativa, que busca acostar la cultura, en particular les arts escèniques, als pobles de menys de mil habitants, és la guanyadora del premi Impulsa Cultura 2025, guardó dotat de 15.000 euros que entrega la Fundació Catalunya Cultura anualment en la seva gran nit, aquest any amb una gala celebrada ahir al Petit Palau de la Música.
"La vida cultural en aquests pobles és escassa, per no dir inexistent", va defensar Alabert, que va veure néixer aquest projecte –fa més de 10 anys– al pati de casa seva, literalment, a Garrigàs (Alt Empordà), gràcies als seus pares, que, entre d’altres, muntaven un festival de teatre a l’estiu. Ara ella encapçala la segona generació d’una iniciativa que vol, en definitiva, "defensar el dret a la cultura", a través de programar espectacles professionals, però també de donar recursos a les comunitats per crear i "lluitar contra l’aïllament rural". "Un país que oblida els seus pobles és un país que oblida la seva gent", va concloure Alabert.
El seu projecte, un exemple de com la cultura pot ajudar la transformació social, va ser avalat per un jurat format per Sonia Colomar (directora a Catalunya del Banco Santander), Àlex Casanovas (actor i director), Helena Gaya (directora de comunicació externa d’EY), Salvador Sunyer (fundador del Temporada Alta) i Nacha Delpiano (directora de Brava Arts, anterior guanyador del premi Impulsa Cultura). Fastt va ser l’opció més votada per sobre d’iniciatives com Girem full!, que ha creat una xarxa col·lectiva en la qual aconsegueix transformar la lectura en recursos per a la investigació contra el càncer; GIO Symphonia, un projecte musical que vol acostar la clàssica a nous públics; Vybez festival, trobada que dona veu i visibilitza al talent jove en cultura digital, i Sinèrgic, nascut per acostar la música i les seves propietats a hospitals.
A base d’esquetxos
La cerimònia, conduïda per Borja Nicolau i amb actuació destacada de dos joves músics del Conservatori del Liceu, va tenir, més enllà de Fastt, una bona dosi teatral. El fil conductor, a base d’esquetxos el va protagonitzar la directora de la Fundació Catalunya Cultura, Maite Esteve, amb companyes de l’equip de la institució. En una platea a vessar, amb el president del Parlament, Josep Rull, els consellers de Cultura, Sònia Hernández, i d’Empresa i Treball, Miquel Sàmper, la fundació també va atorgar el premi Empresa Cultura, guardó que va entregar el president del jurat i conseller delegat de Prensa Ibérica, Aitor Moll, a la companyia alimentària Borges.
En la secció petita i mitjana empresa el reconeixement va ser per a Montana Colors, reputada marca de pintura d’esprai . Per acabar, Eloi Planes, president de la Fundació Catalunya Cultura, va reivindicar igualar la inversió en cultura a la dels països de l’entorn i va defensar la col·laboració publicoprivada en el sector.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Baralla al carrer Apallissen un home a Blanes després que gairebé l'atropellessin i ell els ho recriminés
- Mobilitat Catalunya aposta pels trens de 100 metres d’Alstom i deriva els de 200 metres d'Stadler a Madrid
- ACTUALITAT BLAUGRANA Messi visita el Camp Nou sense avisar el Barça: «Un lloc que trobo a faltar amb l’ànima»
- Tribunals Els jutges frenen els desnonaments de dues víctimes de la trama del notari
- La gran demanda posa al límit les empreses que retiren amiant
- Etologia Així ajuda el vincle amb els animals a superar el dolor emocional
- L’estrella de Portimao I la guanyadora del GP de Portugal és...¡Alice!
- Bàsquet L’NBA perd Wilkens, el seu entrenador més llegendari
- LA CRISI DEL PALAU El Barça negocia amb Pascual perquè agafi ara l’equip
- Una operació històrica Gil Marín i Cerezo venen l’Atlètic de Madrid al fons Apollo
