RESCAT MUSICAL
La lírica del segle XVIII reviu de mà de ‘La bottega d’òpera’
L’Esmuc desempolsega l’obertura de ‘La principessa filosofa’ de Carles Baguer i el segon acte d’‘I due gobbi’ de Marcos Portugal
La recuperació del patrimoni no caracteritza les institucions catalanes, per això cal aplaudir quan una investigació musicològica permet que el públic d’avui pugui conèixer obres oblidades. És el que ha succeït al rescatar l’òpera ‘La principessa filosofa’ (1797), de Carles Baguer que semblava haver-se localitzat a l’Arxiu de Montserrat. El que semblava un manuscrit de l’obra va donar peu a recuperar-la i portar-la a escena, però la sorpresa va arribar quan es va descobrir que es tractava d’una falsa atribució: a la carpeta només hi havia l’obertura de l’òpera de Baguer; la resta del material corresponia a una altra òpera i a un altre autor: era el segon acte de ‘La confusione della somiglianza, o siano I due gobbi’ (Florència, 1793), de Marcos Portugal, un compositor portuguès.
L’equívoc responia a una mala classificació, però l’error no va intimidar els responsables de ‘La Bottega d’Òpera’ –el taller d’òpera de l’Esmuc que coordina Mireia Pintó– i es va seguir endavant amb el projecte liderat pel musicòleg Oriol Pérez Treviño tornant a la vida el segon acte d’‘I due gobbi’ i l’obertura de ‘La Principessa’. L’estrena en temps moderns –l’orquestració de l’obertura la firma l’estudiant de cant Robin Sansen– es va realitzar divendres al ‘foyer’ del Liceu en un aconseguit espectacle dirigit escènicament per Sílvia Bel –que també va fer de narradora–, amb Marzio Conti al capdavant d’una trentena de músics de l’Esmuc, amb Viviana Salisi al clavicèmbal.
L’obertura de Baguer mira, com gran part de la seva obra, als clàssics vienesos, fins i tot al primer Rossini, mentre que l’obra de Portugal, amb llibret de Cosimo Mazzini, és la típica comèdia d’embolics, popular i d’intercanvi de personalitats, molt de l’època. La interpretació va ser saludada amb aplaudiments entusiastes davant un treball seriós i professional. Dels cantants van destacar les veus greus masculines, destacat el Rusignolo del baríton Enrique Padilla amb la seva gran escena ‘buffa’, mentre que Aleksandra Gladysheva despuntava pel seu talent en la seva exòtica zíngara, tot i que de dicció una mica pastosa. Completaven el repartiment Maria Isidoro, Maria Amaral, l’experimentat Xavier Casademont, Alejandro López, Robin Sansen i Oriol Quintana.
- Després de sis mesos ingressat Toni Moog surt de rehabilitació: «És més difícil desenganxar-se del Diazepam que de la cocaïna»
- De la política, ¿se’n surt? (VIII) Xavier Domènech, exlíder dels Comuns: «M’han sondejat de diferents espais polítics, però no em plantejo tornar»
- Gairebé dos mesos desapareguda Indonèsia deté dos homes per la mort de Mati Muñoz
- Meteorologia El Meteocat emet un avís de situació meteorològica de perill per intensitat de pluges a Catalunya
- Les apps per fer amics triomfen a BCN
- Medi ambient L'estiu de 2025 és el segon més càlid de la història a Catalunya: rècords de calor i nits tropicals
- Tornada al col·le a Catalunya Gairebé 84.000 professors tornen aquest dilluns a les aules amb la mirada posada a millorar la comprensió lectora de l’alumnat
- Meteorologia Catalunya desactiva l’alerta per Inuncat: continuarà plovent però amb menys intensitat de l’esperat
- UN LEMA COM A AVÍS Flick marca la línia al Barça amb el seu missatge: «Els egos maten l’èxit»
- Segon procés judicial Saül Gordillo admet haver agredit sexualment una altra treballadora i accepta un any i mig de presó