Estrena

Els dilemes dels reporters de guerra arriben al TNC

  • Pol López i Laura Aubert interpreten a ‘Testimoni de guerra’ el fotògraf Kevin Carter i la valenta Marie Colvin en una obra de Pau Carrió que ha sigut Premi Quim Masó

Els dilemes dels reporters de guerra arriben al TNC
1
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

El TNC penetra en la ment i els sentiments dels qui cobreixen els conflictes bèl·lics a ‘Testimoni de guerra’, una obra escrita i dirigida per Pau Carrió que aquest dijous s’estrena a la Sala Tallers, on només hi serà fins al dia 31. Laura Aubert interpreta Marie Calvin (1956-2012), reportera nord-americana que va perdre la vida a Síria després de cobrir els conflictes a l’Orient Mitjà, Zimbawe i el Timor Oriental, entre d’altres. Pol López encarna Kevin Carter (1960-1994), fotoperiodista sud-africà guanyador del premi Pulitzer amb la imatge d’un famèlic nen sudanès assetjat per un voltor. L’autor d’aquella icònica imatge es va suïcidar mesos després de rebre el guardó. «Tots dos vivien al límit», comenten els intèrprets. En escena interactuen, cadascú narra la seva pròpia història escrita com un poema dramàtic en el qual apareixen els seus conflictes ètics, les seves reflexions sobre la feina, la seva vida i l’empremta de les seves cròniques en una societat acostumada a pensar que les guerres sempre passen lluny. El muntatge interpel·la directament l’espectador. «No podem tancar els ulls. Ens hem de replantejar la visió dels conflictes i de les seves víctimes», afirma Carrió.

Notícies relacionades

Ficar-se a la pell de Carter ha suposat un procés molt dur per a López. «Una vegada has travessat totes aquestes qüestions que et toquen, tot adquireix una altra dimensió», explica. Tant ell com Aubert s’han amarat dels seus personatges a través de llibres i articles. Aubert també va veure el film sobre Calvin, ‘La corresponsal’, i va parlar amb Txell Feixes, corresponsal de guerra per a TV3 i Catalunya Ràdio. «Gràcies a ella vaig entendre que la por no existia per a Calvin quan treballava, per això se sentia capaç de superar qualsevol frontera». Els dos protagonistes tenien dificultats per encaixar en una vida ‘normal’, és a dir, menys adrenalítica. «Carter portava una vida dissoluta, prenia substàncies... Mai va encaixar com a blanc a la Sud-àfrica de l’apartheid. El seu treball va ser una manera de trobar el seu lloc al món», diu López, l’aparença del qual s’assembla a la del fotògraf.

‘Testimoni de guerra’ és l’última obra guanyadora del Premi Quim Masó, que anteriorment va donar lloc a peces tan interessants com ‘Europe Bull’ i ‘Medusa’, produïdes amb els diners del guardó.

Temes:

Teatre