POLÈMICA A L'ÒPERA

El Teatro Real assegura complir la normativa de seguretat

«¿T'imagines que compres un bitllet d'avió i no viatges perquè no hi ha separació?», es pregunta Gregorio Marañón, responsable del centre líric

teatro-real / periodico

2
Es llegeix en minuts

Després de saltar la notícia de la suspensió de la funció de diumenge d’‘Un ballo in maschera’ al Teatro Real a causa de les protestes dels espectadors per no comptar amb distància de seguretat al galliner, el Teatro Real ha insistit a defensar que sempre s’ha complert amb la normativa vigent, la qual no exigeix separació. Així ho ha explicat aquest dilluns en roda de premsa el president del seu patronat, Gregorio Marañón, que ha avançat no obstant que estudiaran noves vies per complaure tothom, però no els que tenen un «sentiment subjectiu de la seguretat amb la norma». «¿T’imagines que compres un bitllet d’avió i no viatges perquè no hi ha separació?», s’ha preguntat Marañón durant la roda de premsa en la qual ha explicat que el Real el va tenir un aforament del 51%, per sota del seu aforament actual, fixat en un 65% (tot i que el màxim autoritzat per la Comunitat de Madrid és del 75%). I ha confessat estar fent un «esforç» per entendre els espectadors de l’anomenada zona ‘paradís’, també coneguda com ‘galliner’, que ahir diumenge van obligar a cancel·lar la funció a causa les seves sonores protestes. Eren espectadors que amb crits i picant de mans es queixaven per l’ocupació excessiva del galliner mentre que a platea sí que es respectava la distància de seguretat marcada per a la prevenció de la Covid-19.

La direcció del Real ha obert una investigació per esbrinar les causes de la protesta del galliner. Els responsables del teatre volen prendre les mesures necessàries perquè les successives funcions es desenvolupin amb normalitat. El Real sempre ha mantingut que en tot moment es complien «totes les normes vigents» i que la protesta va partir d’«un grup minoritari d’espectadors» que no van voler ser ressituats. Hi havia 905 localitats ocupades, un 51,5 per cent de l’aforament total de la sala, i, tot i que es va oferir als espectadors la possibilitat de recol·locar-los o tornar-los l’import de les entrades, les protestes van continuar fins a obligar a suspendre la funció. 

Canvi de protocols

Notícies relacionades

Segons assenyalen els responsables del Teatro Real, l’origen de la disconformitat d’una part del públic amb la distribució de les seves localitats es deu als canvis en el protocol de seguretat sanitària de la Comunitat de Madrid. Els d’‘Un ballo in maschera’ no són els mateixos que es van aplicar en les representacions de ‘La traviata’ al juliol. Ara, després dels canvis en la normativa sanitària, no hi havia les cadires precintades ni era obligatori deixar dues butaques buides al costat d’altres dues d’ocupades.

També, a diferència de juliol, la venda d’‘Un ballo in maschera’ es va fer de manera lliure fins a arribar al 65% de la sala permetent al públic elegir lliurement les seves localitats a la sala, sense límit per zones, amb la possibilitat que els espectadors s’asseguessin en butaques consecutives –tal com passa en els transports públics– protegits per una mascareta i en una sala on estan en silenci escoltant l’òpera. Tot estava dins de la normativa vigent, però la funció se celebrava just el dia abans de posar en marxa un confinament selectiu a la Comunitat per frenar l’avenç de contagis per Covid-19.