CRÍTICA DE CINE

'El turó de les roselles': el club de cultura dels Miyazaki

Té tots els ingredients habituals de l'estudi Ghibli en la seva esplendor, però les seqüències en família s'acosten com mai a l'esperit de Yasujiro Ozu

21029827 20130821160452876jpg-r 1280 720-f jpg-q x-xxyxx

21029827 20130821160452876jpg-r 1280 720-f jpg-q x-xxyxx

1
Es llegeix en minuts
Quim Casas

El turó de les roselles ★★★★

Direcció:  Gorô Miyazaki

Títol original:   ’Kokuriko-zaka kara’

País:  Japó

Durada:  91 minuts

Any:  2011

Gènere:  Animació

Estrena:  1 d’abril del 2020 (Netflix)

Hayao Miyazaki va firmar el guió de la pel·lícula, la segona dirigida pel seu fill, Gorô Miyazaki. És un film en plena esplendor de la plàstica i l’ètica de l’estudi Ghibli, adaptació d’un manga de Tetsuro Sayama i Shiziru Takahashi. Té tots els ingredients habituals, però les seqüències en família s’acosten com mai a l’esperit del cineasta Yasujiro Ozu, mentre que la relació amorosa adolescent ofereix, passat l’equador del film, un gir inesperat.

Els plans nocturns al barri portuari són d’una gran bellesa, i les fotografies que miren de tant en tant els personatges recorden els dibuixos del gran i ja mort mangaka Jiro Tanicuchi. La banda sonora passa d’un jazz lleuger i jovial en les escenes més disteses, a un piano melancòlic en les més sentides.

Però el que destaca especialment en ’El turó de les roselles’ és aquesta casa-club-residència d’estudiants, anomenada Barri Llatí, que les autoritats volen demolir i on transcorren els moments transcendentals de la història. Els Miyazaki la conceben amb un decorat amb vida pròpia, una mica habitual en el cine de Hayao.

Notícies relacionades

És un espai meravellosament estructurat i dibuixat, ampli i lluminós, però fet un desastre: s’amunteguen la pols, les teranyines, lligalls de papers, capses de cartró, llibres, objectes de tot tipus i roba estesa.

Allà es donen citen els integrants del club de Química, el de Filosofia, Matemàtiques, Periodisme, Astronomia, Arqueologia o Literatura. Un ecosistema amb vida pròpia, on afloren els sentiments amorosos, la solidaritat i la cultura i l’aprenentatge com a béns preuats.