Mostra
Rubens i el barroc flamenc sedueixen al CaixaForum BCN
Una exposició amb més de 60 obres del Museu del Prado segueix el rastre del geni de Flandes i de destacats coetanis com Jordaens, Teniers, Quellinus, Van Dyck i Jan Brueghel el Vell.
La mostra comença amb una cuidada recreació del taller de l’artista

Peter Paulus Rubens (1577-1640), celebra José Juan Pérez Preciado, és "força captivadora" i "passió per crear imatges estètiques". És també, afegeix Miguel Falomir, "un home fonamental per a la història de l’art". "Si Velázquez no l’hagués conegut, probablement no seria el mateix. Fins i tot un geni de vegades necessita estímuls externs", remarca. I encara n’hi ha més. "Posseeix un dels universos formals que més profund han calat en la cultura: tots sabem què significa la bellesa rubensiana. També va ser un dels pintors amb més cultura de la tradició occidental. Hi ha una bonhomia que es manifesta perfectament a les seves pintures. Transmet una gran alegria de viure".
Serveixin les paraules de Falomir i Pérez Prado, director del Museu del Prado i comissari de l’exposició, respectivament, per presentar Rubens i els artistes del Barroc flamenc com un dels grans hits de la temporada. Un mà a mà amb l’expressivitat "aclaparadora" dels herois del barroc flamenc que reuneix al CaixaForum Barcelona més de 60 obres de Rubens, Anton van Dyck, Jacques Jordaens, Jan Brueghel el Vell, David Teniers i Erasmus Quellinus arribades del Museu del Prado. "És un regal per a la vista, els sentits i l’intel·lecte", promociona Falomir.
Passió i contrastos
Amb el geni de Flandes i les seves 20 teles i gravats com a fil conductor, l’exposició es presenta com "una finestra oberta" al ric i extraordinari univers artístic del segle XVII, "una època d’intensitat, passió i contrastos que el Barroc flamenc va saber capturar com cap altre". "Fa tot just 48 hores era al Prado presentant l’exposició de Paolo Veronese, que acaba amb una secció dedicada al llegat del pintor i té en Rubens un dels seus protagonistes –explica Falomir–. ¿Què havia après d’ell? Moltes coses, però, sobretot, a ser un pintor capaç de satisfer el públic, els col·leccionistes i els més poderosos sense haver de trair-se mai. Tots dos són posseïdors d’un món propi, tot i que diria que Rubens encara més".
És precisament aquest món propi, aquesta capacitat de transcendir i pontificar amb un estil tan ric en càrrega intel·lectual com en ambició estètica, el que aireja una exposició que comença amb una cuidada recreació del taller de l’artista i serpenteja per la mitologia, la iconografia religiosa, l’empenta del col·leccionisme, les relacions entre art i poder, el retrat i el paper del mateix artista.
Notícies relacionadesSobre això, Pérez Preciado recorda que als pintors flamencs els agradava veure’s no com a simples artistes, sinó com a figures clau de la societat de l’època. Allà hi ha, per confirmar-ho, l’autoretrat d’un Rubens "ennoblit" i "autocomplaent", gairebé el primer que es veu a l’entrar al CaixaForum. "És una mostra d’estatus: és més que un simple pintor", apunta el comissari.
És, insisteix, un creador de força devastadora que no dubtava a alterar o modificar els mestres per millorar-los. A L’últim sopar de Maarten van Heemskerck, per exemple, li afegeix una mica de blanc per "donar-li llum". De Leonardo da Vinci recrea amb tal finor La batalla d’Anghiari que el fresca de l’italià, actualment perdut, ha passat a la història gràcies a la còpia de Rubens. "Tenia un profund coneixement i una gran creativitat", destaca Falomir.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Santa Tecla 2025 Tarragona i Mataró s'enfrontaran en un duel musical de bandes per commemorar els 100 anys del pasdoble 'Amparito Roca'
- Minimitzar les conseqüències L’oficina tècnica per coordinar les obres de Rodalies arrencarà a l’octubre
- ACTUALITAT BLAUGRANA El FC Barcelona prepara ja el retorn a l’estadi de Montjuïc
- Nou informa ANAR El ‘bullying’ creix a Espanya a causa del mal ús de la intel·ligència artificial
- A ALACANT Sánchez anuncia un pla de 13.000 milions, la inversió més gran de la història per als aeroports espanyols