05 d’abr 2020

Anar al contingut

AGENDA MUSICAL DINAMITADA

El coronavirus deixa Catalunya sense música en directe

Se suspenen o ajornen tots els concerts al Palau, l'Auditori, Razzmatazz, Barts, Apolo, Luz de Gas i Salamandra, així com els del Festival de Jazz de Terrassa i el Blues & Ritmes de Badalona

Jordi Bianciotto

El coronavirus deixa Catalunya sense música en directe

FERRAN SENDRA

L’anunci del Govern de suspendre durant 15 dies les concentracions superiors a 1.000 persones ha deixat el sector de la música en directe «en estat de xoc», indica Carmen Zapata, gerent de l’ASACC (Associació de Sales de Concert de Catalunya), que lamenta la «precipitació dels esdeveniments» i que els agents s’hagin assabentat de la mesura sense gairebé marge per reorganitzar les seves programacions, «d’un dia per l’altre». A partir d’aquest dijous, i fins al dia 27, l’oferta de concerts cau en picat a Catalunya i només es manté dempeus, i tremolant, una molt limitada parcel·la d’actuacions de petit format.

Es cancel·len les actuacions previstes aquestes setmanes a les sales Razzmatazz, Barts, Apolo, Luz de Gas i Salamandra, així com l’Auditori i el Palau, forçant així a buscar noves dates a artistes com 31 Fam (que aquest dijous obria el Curtcircuit), Gertrudis, Salm (raper italià confinat al seu país, informa Doctor Music), The Mission, Barón Rojo, Rulo y la Contrabanda, Second, Tarja, Anatema, Da Souza, La Sra. Tomasa, La Habitación Roja (un dels reclams del ferit Let’s Festival) o Ferran Palau. Queden fulminades les noves edicions del Festival de Jazz de Terrassa (ajornada) i del Blues & Ritmes, de Badalona, així com gairebé tot el programa que tenia per davant Black Music Festival, a Girona i Salt. El Guitar BCN està reubicant tots els seus concerts d’aquests dies, com el d’Índia Martínez (Auditori del Fòrum), que ja té nova data, el 17 de maig, i el Cruïlla de Primavera busca col·locació per a l’actuació de Sopa de Cabra prevista per a aquest dissabte al Poble Espanyol.

Aforaments reduïts a un terç

El terratrèmol afecta en primer terme les sales i espectacles que congregamés d’un miler d’assven istents, però alhora sacseja amb severitat la franja inferior de convocatòria. Allà, sales, promotors i artistes han de decidir en cada cas si els convé o si surt a compte afrontar un concert reduït a un terç del seu aforament. Jamboree i Los Tarantos han procedit a cancel·lar el conjunt de la seva programació, mentre que a Wolf mantenen els concerts, com el de Javier Corcobado, aquest dissabte. La sala, amb capacitat per a uns 500 espectadors, s’avé així a limitar la capacitat a uns 170. «Javier vol venir i nosaltres volem que vingui», deixa clar la seva programadora, Raquel Calvo.

En circumstàncies semblants, la sala Vivaldi ha mantingut a la cartellera, després d’anunciar-se les mesures, Cánovas, Adolfo i Guzmán (concert accidentat: anava a celebrar-se l’octubre passat i va ser ajornat pels disturbis als carrers de Barcelona), si bé per incidències internes del grup, l’actuació d’aquest dijous anirà a càrrec d’Adolfo Rodríguez en solitari, interpretant peces d’aquesta formació i dels seus temps amb Los Íberos. Per la seva banda, Bikini suspèn el concert de Walls (aquest divendres) però no, encara, el de Phil X and the Drills (dia 18), i Sidecar cancel·la Víctor Coyote (aquest dijous) i deixa en suspens altres actuacions. El festival Barnasants ajorna la bitlla d’El Niño de la Hipoteca (programat per a aquest dissabte al Casinet d’Hostafrancs) mentre que aquest divendres, en un Auditori Barradas amb capacitat reduïda, no podrà actuar el mexicà León López Teixeiro (que no ha sortit del seu país per prescripció mèdica) però sí el seu paisà El Mastuerzo. Continua viu l’homenatge a Guillermina Motta, ‘Una bruixa com nosaltres’, de diumenge al teatre Joventut.

Més diàleg

El sector ha acollit les mesures amb contrarietat, retraient a l’Administració, apunta Carmen Zapata, que no hi hagi hagut «una conversa prèvia» amb els agents implicats. «Esperàvem tenir alguns dies per reaccionar», observa la gerent de l’associació de sales, que parla de «tancament preventiu de la cultura, el primer sector en patir afectacions» i fa notar que «no hi hagi restriccions en altres àmbits on es concentra molta gent, com les grans superfícies comercials».

Per a Tito Ramoneda, codirector de la promotora The Project, es tracta d’«un míssil en la línia de flotació d’un sector que és molt sensible a qualsevol cosa que ocorri en l’entorn», i adverteix que els efectes no es produiran només en els pròxims quinze dies, sinó a més llarg termini, amb «una recessió general en la venda d’entrades». Però entrar ara en valoracions sobre l’impacte econòmic «és impossible».

Durant els 15 dies que comprèn la limitació d’aforaments no hi ha programat cap macroconcert, però queden lluny les cites al Palau Sant Jordi amb Maluma (28 de març), Bon Iver (17 d’abril), Chayanne (18), Nick Cave and the Bad Seeds (26) i Dua Lipa (28). I després, arribe, a la temporada de festivals d’estiu. «Però no podem especular amb el futur», indica Tito Ramoneda. «Necessitem més dades. L’esperança és que el problema vagi a menys, tant pel públic com per tots els treballadors del sector.»

Temes: Concerts Música