EL COMPTE ENRERE DELS PREMIS DE L'ACADÈMIA DE HOLLYWOOD

Aquestes són les pel·lícules nominades a l'Oscar que pots veure sense sortir de casa

Molts títols nominats als Oscars 2020 es poden veure en 'streaming', i en el cas d'alguns curts, de manera gratuïta

zentauroepp48257306 icult190725161515

zentauroepp48257306 icult190725161515 / CANNES FILM FESTIVAL ANDREW CO

4
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Un any més, el treball de preparació per a la gala dels Oscars es pot fer (almenys en part) des de casa. De fet, aquest 2020 gairebé més que cap altre any. L’Acadèmia de Hollywood ha abraçat sense miraments la producció dels ‘streamers’; alguns llargs de companyies tradicionals es van estrenar fa ja un temps respectable i han fet el salt al mercat del VOD, i els curts són més fàcils de localitzar que altres anys. Aquí tot el material disponible... i on es pot ‘streamejar’ o llogar.

Grans pel·lícules i classes actorals a Netflix

No sabem què passa a Paramount, però, sigui el que sigui, a Netflix li està anant de primera. Gràcies a les indecisions del vell estudi, la plataforma ha aconseguit el biopic de Leonard Bernstein que prepara Bradley Cooper, i abans ja es va marcar el gol de rescatar ‘El irlandés’, titànic esforç recompensat amb 10 nominacions als Oscars. S’ha de veure, però mai de la vida en el mòbil: el nominat director de fotografia Rodrigo Prieto mai ens ho perdonaria. En un iPad gran, encara, com diria Scorsese.

També reuneix una desena de nominacions ‘Érase una vez en... Hollywood’ (Movistar+, Vodafone TV, Rakuten TV), sublim pel·lícula ‘de col·legues’ en què Tarantino explora, gairebé sempre des de la malenconia i el relaxament, un Hollywood ‘sixties’ en sísmic procés de transició; és a dir, com l’actual per culpa de / gràcies a l’‘streaming’.

Salvant excepcions com el tàndem DiCaprio i Pitt de ‘EUVEH’, els aspirants a l’Oscar d’interpretació s’amunteguen en el catàleg de Netflix. Hi ha Adam Driver, Scarlett Johansson i Laura Dern, brillants cada un a la seva manera en ‘Historia de un matrimonio’; Al Pacino i Joe Pesci, vells llops d‘El irlandés’; Anthony Hopkins i Jonathan Pryce, virtuosos sense escarafalls de ‘Los dos papas’, o Antonio Banderas, expressant amb naturalitat el pes d’una vida en ‘Dolor y gloria’, no original de Netflix, però estrenada en aquesta plataforma amb promptitud.   


Històries reals

Sense sortir de Netflix, es pot caçar la nominada a millor documental ‘American factory’, de Steven Bognar i Julia Reichert, observació del xoc de cultures i d’ètiques de treball en una fàbrica oberta a Ohio per una companyia xinesa. En la mateixa categoria destaca ‘The cave’ (estrena a National Geographic diumenge, dia 9, a les 20.00 h), en què el director de ‘Los últimos hombres de Aleppo’, Feras Fayyad, aborda de nou el conflicte sirià, ara des de la perspectiva de la pediatra i directora d’un hospital subterrani. 

Els curts de l’apartat documental són, també en general, bufetades de realitat. Hi trobem el devastador ‘In the absence’ (‘online’ en la web de Field Of Vision), de Yi Seung-jun, sobre el naufragi d’un ferri que va costar la vida a més de 300 persones a Corea del Sud. O ‘La vida me supera’ (Netflix), de John Haptas i Kristine Samuelson, sobre la misteriosa ‘síndrome de resignació’, d’efectes catatònics, que pateixen centenars de nens i adolescents refugiats a Suècia. També emotiu, però gairebé balsàmic en comparació, és ‘Walk run cha-cha’ (Youtube; subtítols en anglès), de Laura Nix, sobre dos enamorats que va separar la guerra del Vietnam i que ara, després de dècades de fer-se a la vida a Califòrnia, recuperen aquell temps perdut aprenent a ballar junts.


Històries breus

Sobre ‘In the absence’, deia el famós cineasta Edgar Wright (‘Scott Pilgrim contra el mundo’, ‘Baby driver’) que podia deixar-te «enfonsat i àvid de respostes en 21 minuts». El ficcional ‘Brotherhood’ (Vimeo; subtítols en espanyol), de Meryam Joobeur, aconsegueix una cosa semblant amb la seva història de pare tradicional contra fill que ha tornat de lluitar a Síria amb dona. També se situa a Tunísia, però alegra l’ànima, ‘Nefta football club’ (Vimeo; subtítols en espanyol), del francès Yves Piat, història de dos joves futbolistes que descobreixen un burro en meitat del desert. Un altre curt de ficció disponible és ‘The neighbors’ window’ (Vimeo; subtítols en anglès), relat sobre voyeurisme del fins ara més conegut i nominat a l’Oscar com a documentalista Marshall Curry.


Duels dibuixats i emmotllats

L’animació passa per un moment d’explosió creativa i acceptació crítica i popular que tant de bo es tradueixi, més aviat que tard, en millors condicions per a molts dels seus professionals. Només tenint accés a Netflix ja es poden veure diverses cares d’aquesta explosió: seves són tant ‘Klaus’, de Sergio Pablos, tradicional però menys, com ‘¿Dónde está mi cuerpo?’, de Jérémy Clapin, encara menys tradicional. Les dues bregaran amb l’inesperat rival que és ‘Mister Link: El origen perdido’ (Prime Video, Filmin, Vodafone TV), de Chris Butler (codirector de la deliciosa ‘El alucinante mundo de Norman’), cinquena aventura en ‘stop motion’ de la petita companyia Laika. Entre la presència de ‘Klaus’, ‘¿Dónde está mi cuerpo?’ i ‘Mister Link’ i l’absència de ‘Frozen II’, els Oscars d’animació semblen aquest any entregats a la causa dels petits estudis independents.

Notícies relacionades

Pixar, també nominada per ‘Toy story 4’ (només disponible com a compra), brilla en curts d’animació amb ‘Kitbull’ (Youtube), deliciosa història d’amistat entre un gatet i un pitbull. Per continuar plorant, es pot recórrer a la vinyeta d’afirmació i superació ‘Hair love’ (Youtube), de Matthew A. Cherry, Everett Downing Jr. i Bruce W. Smith, o el veritable drama sobre incomunicació familiar ‘Daughter’ (Vimeo; lloguer), projecte de graduació en ‘stop motion’ de la txeca Daria Kashcheeva. 


Aquest fals documental de naturalesa

Els Globus d’Or van voler nominar ‘El rey león’ (lloguer a Movistar+, Vodafone TV, Rakuten TV) en la categoria de millor pel·lícula animada, tot i que Disney ni tan sols l’havia presentat en aquesta categoria. En els Oscars és candidata (només) als millors efectes visuals, igual que un altre sonor superèxit com  ‘Vengadores: Endgame’ (Movistar+). La que no apareix en efectes visuals, tot un misteri, és la bellíssima odissea de l’espai ‘Ad astra’ (lloguer a Movistar+, Vodafone TV, Rakuten TV), només candidata a millor barreja de so. El vell menyspreu de l’Acadèmia cap al fantàstic i la ciència-ficció perviu.