CRÒNICA

Serrat i Sabina, un privilegi històric al Sant Jordi

Els dos cantautors van recrear i van compartir els seus repertoris, combinant l'entreteniment amb la incursió profunda, en el generós recital de la gira 'No hay dos sin tres'

zentauroepp51953216 icult serrat sabina200126171141

zentauroepp51953216 icult serrat sabina200126171141 / JOSEP GARCIA

2
Es llegeix en minuts
Jordi Bianciotto

El frec de maneres i cançons de Serrat i Sabina en un mateix concert va ser una gran troballa que es va carregar a àmplies audiències el 2007, va reincidir el 2012 i sembla acomiadar-se, de nou en gran, a la gira ‘No hay dos sin tres’, que aquest dissabte va omplir una vegada més el Sant Jordi. Última ocasió, o no, de veure’ns-les amb els seus repertoris de capçalera de la nostra cançó contemporània, servits amb humor, generositat (gairebé tres hores de recital) i cura pels dos imaginaris creatius.

Aquesta vegada no hi havia disc amb cançons noves per presentar, i les de ‘La orquesta del Titanic’ (2012) van desaparèixer del faristol, amb la qual cosa l’entesa va tornar a les essències, als clàssics, a partir d’una arrencada suau (‘Esta noche contigo’) i d’un primer diàleg jocós no exempt de sentides floretes recíproques: Serrat va dir a Sabina «tontolaba» i ell li va replicar amb un ordinari «gilipollas». La paròdia de la tensió competitiva, que no falti, i la rifada: aquests ‘Cinco lobitos’ que van cantar com alumnes aplicats, camí de ‘No hago otra cosa que pensar en ti’.

Espectacle i recolliment

Notícies relacionades

Va haver sentit de l’‘entertainment’, amb desplegaments de vídeo i de color, profusió d’èxits i la brisa del companyonatge, projectada de vegades en converses massa llargues. També moments de fondària, en particular quan un i un altre es quedaven sols: Serrat, guitarra en mà, evocant ‘Cançó de matinada’ i fent emmudir el Sant Jordi, com amb ‘Barcelona i jo’, ‘Me’n vaig a peu’, ‘Plany al mar’ o ‘Pare’, cançons en català que van marcar diferències amb els recitals de Madrid. I homenatjant el desaparegut Alberto Cortez en les ‘Nanas de la cebolla’. Sabina, recreant el seu món, des de la talaia madura de ‘Lo niego todo’ a les penes de ‘19 días y 500 noches’. Cada un, amb els seus escuders: Miralles i Kitflus, Varona i De Diego.

La sensualitat mediterrània de Serrat, i el realisme de terra dintre de Sabina, observant-se amb riallera prudència. Però després de la pujada de ‘Princesa’ i ‘Cantares’ va venir un altre recital, aquest més compartit i encaminat a la celebració, potser una mica menys genuí, però més espectacular. Un tiberi de clàssics que ens va recordar que, més enllà de les diferències d’estètica musical, estem parlant de cançons, material tutejable, i no d’unes qualssevol: assoliments universals que han acompanyat moltes vides, d’un poder difícil d’igualar en la nostra actualitat tan fragmentada. ‘Y sin embargo’ i ‘Aquellas pequeñas cosas’, ‘Contigo’ i ‘Fiesta’. I la vaga sensació de privilegi històric per ser contemporanis de totes elles.