EQUIPAMENTS CULTURALS

Els museus espanyols van tenir un important augment de visitants el 2019

Més de 7 milions de persones van visitar els centres i les activitats de la Caixa al conjunt de l'Estat

zentauroepp45905337 icult velazquez200102193430

zentauroepp45905337 icult velazquez200102193430 / JORDI COTRINA

3
Es llegeix en minuts
El Periódico

Els grans museus espanyols han disfrutat el 2019 d’un any especialment dolç, amb un important creixement en el nombre de visitants. El Museu del Prado, coincidint amb la celebració del seu bicentenari, va registrar la millor xifra de la seva història, més de 3,2 milions de persones a la seva seu, cosa que suposa un 10,73% més que el 2018.  També van créixer el Macba, el CCCB, el Thyssen, el Reina Sofia i el Picasso de Màlaga, mentre que va descendir el Guggenheim de Bilbao, segons les dades facilitades aquest dijous per aquestes institucions.

Als 3,2 milions de persones que van visitar la seu madrilenya del Prado se sumen gairebé 300.000 visites a diferents localitats espanyoles on el Prado ha desplegat les seves exposicions temporals. El museu dirigit per Miguel Falomir va registrar una mitjana diària de 8.849 visitants. Els ingressos per venda d’entrades van ascendir a 22.645.107, quantitat igualment «històrica».

El Museu d’ Art Contemporani de Barcelona (Macba) va rebre 357.029 visitants, un 7,6% més que l’any anterior. L’exposició dedicada a Jaume Plensa va ser la més freqüentada (118.623 persones), seguida per ‘Christian Marclay: compositors’ (102.015) i ‘Territoris indefinits. Perspectives sobre el llegat colonial’ (84.217).  El 25è aniversari de la seva creació, el Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB)  ha batut el seu propi rècord amb un total de 511.030 visitants, més de 45.000 persones que l’any anterior, gràcies a exposicions com la dedicada a Stanley Kubrick, amb 86.187 visites, i el projecte ‘Quàntica’, amb 80.096 visitants. 

Segons ha informat la Fundació La Caixa, els vuit centres CaixaForum i CosmoCaixa a Espanya van rebre 3,5 milions de visitants, mentre que les mostres itinerants van tancar el 2019 amb 3,4 milions de persones. Aquesta xifra, que supera els 7 milions, representa un augment de visitants de l’1,65%. No obstant, dos dels barcos insígnia de la fundació, Caixaforum Madrid i Caixaforum Barcelona, han patit descensos d’un 21,86% i un 24%, respectivament, en relació amb l’any 2018, en què van obtenir una afluència molt més intensa. Respecte al CosmoCaixa Barcelona, que l’any passat va inaugurar la nova sala Univers, va rebre 1.002.965 visitants, un 4,11% menys que el 2018.

L’exposició ‘Velázquez i el Segle d’Or’, organitzada per la Caixa i el Museu Nacional del Prado, va ser la més vista del 2019 al CaixaForum Barcelona, seguida per ‘Luxe. Dels assiris a Alexandre el Gran’, produïda amb el British Museum. Quant al CosmoCaixa Barcelona, ‘Miralls, dins i fora de la realitat’ va ser la mostra que va atreure més públic i una de les més vistes de la història del centre al superar els 509.000 visitants fins a la data (no tanca les portes fins al 23 de febrer). 

Els grans museus de Madrid 

El Reina Sofia va rebre 1.714.049 visites a la seva seu principal, cosa que suposa una lleugera pujada de l’1,1% respecte al 2018. Malgrat que el 67% dels accessos van ser gratuïts, la recaptació va créixer un 3% fins a superar els cinc milions d’euros.  Més empenta van tenir les seves seus –gratuïtes– del Palau de Cristal (1.994.979 visites) i el de Velázquez (716.671), tots dos situats al madrileny Parc del Retiro. Sumats els tres recintes, les visites ascendeixen a 4.425.699, cosa que suposa un increment del 12%. L’exposició amb millor recepció de públic va ser la dedicada a l’artista japonès Tetsuya Ishida, al Palau de Velázquez. Els responsables del museu també han destacat les del malagueny Rogelio López Cuenca i David Wojnarowicz, la primera gran revisió que es feia de l’obra d’aquest artista nord-americà des de la mostra realitzada el 1998 al New Museum de Nova York.

El Museu Thyssen va tenir 1.034.941 visites, cosa que suposa un increment de l’11,5% respecte al 2018, quan se n’hi van registrar 927.907. Més d’un 65% (673.840) van correspondre a la col·lecció permanent, cosa que implica un increment del 12,9%.  De les exposicions temporals, la més exitosa va ser la dedicada a Balenciaga i la pintura espanyola, amb 154.234 visitants, seguida per Balthus (122.529 visitants) i ‘Los impresionistas y la fotografía’ (105.028 visitants), que segueix oberta fins al 26 de gener d’aquest any.

Picasso i Guggenheim 

Notícies relacionades

El Museu Picasso de Màlaga es manté com el més visitat d’Andalusia amb 703.807 visites, un 4% més que el 2018. A la col·lecció permanent s’han sumat aquest any exposicions com la dedicada a Olga Picasso, organitzada juntament amb el Museu Picasso de París; ‘Bruce Nauman. Estancias, cuerpos palabras’, i ‘Calder-Picasso’, que es pot contemplar encara fins al 2 de febrer.

El Guggenheim de Bilbao, amb 1.170.669 visitants, un 7,5% menys que el 2018, ha patit un clar retrocés, però encara continua sent la quarta millor xifra de la seva història. La mostra amb més èxit va ser ‘Una mirada atrás: Giorgio Morandi y los maestros antiguos’, vista per 702.010 persones.