CRÒNICA
Manel, en fase pletòrica al Poble Espanyol
El quartet barceloní va triomfar amb el seu nou repertori, assentat en 'Per la bona gent' i obert a textures electròniques i ritmes ballables

zentauroepp50949509 barcelona 16 11 2019 festival cruilla de tardor concierto 191117164828 /
L’evolució de Manel no és només una qüestió d’estètica sonora, sinó de la manera d’estar en la música, a l’escenari i davant el públic. Algun dia s’estudiarà aquest trànsit del quartet barceloní dels teatres i l’educació folk als recintes desordenats, amb multituds ballant la seva barreja sibil·lina de ritmes invasius i lírica amb doble fons, com aquest dissabte al Poble Espanyol.
Del Manel de fa una dècada queda la voluntat d’explicar històries, ara potser més complexes, i els vestigis d’una memòria melòdica, i no sempre. Al bonic hivernacle aixecat pelCruïlla de Tardor (3.000 entrades esgotades fa dos mesos), vam veure rl grup en una etapa avançada de la seva mutació, fent honor a la seva nova cançó ‘Canvi de paradigma’ i encenent el públic amb cançons de factura imprevisible: del’electrònica sufocant de ‘Formigues’, via Jacint Verdaguer, proa de la nit, al tropicalisme amb ‘autotune’ d’‘Els entusiasmats’, i d’aquí a un cant encara canònic, ‘Aquí tens el meu braç’.
La nit més encesa
Notícies relacionadesVa ser el concert de Manel amb una connexió més gran amb el públic que puguem recordar a Barcelona, amb un Guillem Gisbert allunyat de la rigidesa escolàstica d’altres temps, que a ‘Teresa Rampell’ va arribar a posar el peu del micro al revés, enfocant l’audiència, al constatar que s’havia apropiat de la cançó. D’aquesta i de totes, perquè allò va ser un festival. Aquest repertori renovat, amb vuit cançons de ‘Per la bona gent’ i cinc de ‘Jo competeixo’ (2016), es va assentar en la consistència rítmica a través de l’electrocúmbia de ‘La serotonina’ (Roger Padilla, colant dibuixos de guitarra amb picades d’ullet surf) i de ‘Cançó del dubte’, i va integrar ‘Captatio benevolentiae’, única cita al primer àlbum, a costa d’injectar-li electrònica.
Un altre aspecte cridaner va ser la seva manera d’establir un punt d’inflexió poderós en una intricada cançó de vuit minuts com és ‘Jo competeixo’, amb tot un recital de maneres expressives a càrrec de Gisbert. A partir d’allà, guitarres gairebé de metal a ‘Les cosines’ apuntant el camí de ‘Boy band’, pur pop, i la catedral ultramoderna de ‘Per la bona gent’, amb les seves fractures internes, el seu interrogant filosòfic i la veu de Maria del Mar Bonet (i el guitarreig flamenc de Paco Cepero) interpel·lant amb tota la seva puresa una audiència vinguda del futur. Degoteig de bisos culminat per un‘Sabotatge’devastador i la verinosa melancolia de‘Amb un ram de clamídies’, l’última ensenya d’aquesta nova edat de Manel. ¿Fase pop, electrònica, urbana...? Diguem-li pletòrica.
- Platja El pacífic poble a només 15 minuts de Santa Coloma de Gramenet: espectacular
- Balanç comercial d’equipaments municipals Agonia comercial en mercats de la província de BCN
- Tall històrica RODALIES "Ens deixen a l’estacada 16 mesos"
- Tempesta judicial i política El gran aconseguidor de la trama no tenia límits
- Investigació oberta Detingut un jove per agressió sexual a una menor tutelada
- Josep Abellán, cardiòleg: "Si tens plaques de colesterol, no hi ha marxa enrere. O això crèiem"
- Tennis Alcaraz es corona a Queen’s després d’una gran batalla i apunta cap al seu tercer Wimbledon
- Escalada de tensió al Pròxim Orient L’Iran promet venjança mentre el seu parlament reclama el tancament de l’estret d’Ormuz
- Celebració massiva La revetlla de Sant Joan 2025 desafia el pont festiu a Barcelona
- Tempestes d’estiu Protecció Civil activa l’alerta per pluges intenses al Pirineu, Terres de l’Ebre, Lleida i la Catalunya central