SELECCIÓ

Set pel·lícules imperdibles del festival Americana 2019

El festival reivindica els germans Zellner, recupera perles per estrenar i redobla la seva aposta pel documental

bingliu mindingthegap 0

bingliu mindingthegap 0

4
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Un any més, el festival Americana ens demostra que el cine indie nord-americà encara existeix, i no només això, sinó que a més importa. Són en total sis dies (el primer dia, sessió inaugural a Phenomena, només per invitació) de finestres obertes a la producció cinematogràfica nord-americana més o menys en els marges, moguda pel cor i les idees abans que per qualsevol càlcul comercial.

En aquesta ocasió, la retrospectiva està dedicada als germans Zellner, gairebé uns perfectes desconeguts per aquí. Des d’uns començaments molt ‘underground’, han acabat rodant un ‘western’ d’exquisides composicions com 'Damsel', amb Robert Pattinson i Mia Wasikowska al capdavant del repartiment. És una de les nostres seleccions per a l’agitada setmana cinèfila que se’ns presenta. Feu plans i dissenyeu les millors rutes possibles entre Cinemes Girona (on es fan la majoria de sessions; els horaris que s’indiquen sota pertanyen per defecte a aquest espai), Zumzeig i Filmoteca.

'Leave no trace', la raresa de la subtilesa

L’última pel·lícula de Debra Granik, directora que va llançar Jennifer Lawrence amb 'Winter’s bone', va merèixer una presència més gran en els Oscars. Bé, algun tipus de presència: no va ser nominada a res. És el que té de dolent apostar per la subtilesa; no passar-se de la ratlla i preferir el veritable naturalisme al maximalisme. Aquest drama sobre un veterà de l’Iraq i la filla a qui ha arrossegat a una vida silvestre es mou sense escarafalls, però deixa rastre. Dimecres, dia 6, sala 1, 19.45 h. 


'Hale County this morning, this evening', retrat poètic

En el seu primer llarg documental, el fotògraf RaMell Ross es proposa sublimar, a través de la seva càmera, la vida quotidiana dels negres del sud. La seva visió és, pel que sembla, tan poètica com poc intrusiva o manipuladora. "No es tracta d’apuntar la càmera cap a ells; es tracta de ser en l’espai que ells habiten, experimentar el seu món", va dir Ross en una entrevista amb 'Sight & sound’. Dimecres, dia 6, sala 1, 22.00 h. Divendres, dia 8, Zumzeig, 22.00 h.


'Support the girls', confieu en Bujalski

Andrew Bujalski, antic estendard del 'mumblecore' (subdivisió de l’indie amb personatges que remugaven més que parlaven), ha progressat adequadament. Els seus personatges i la seva direcció han guanyat fermesa sense perdre espontaneïtat. Aquesta prometedora comèdia dramàtica narra un dia especialment complicat per a la gerent (Regina Hall) i les empleades (com Haley Lu Richardson, la revelació de 'Columbus') d’un Double Whammies, un 'bar esportiu amb corbes’ (un Hooters, vaja). En aparença, això és pur feminisme; un feminisme sense èpica, grans gestos ni solemnitat. Dimecres, dia 6, sala 3, 19.45 h. Divendres, dia 8, sala 1, 22.15 h. 


'Damsel', ‘western’ revisionista i minimalista

Qui ens ho havia de dir fa uns anys: ara com ara, la presència de Robert Pattinson en un cartell convida a pensar que una cosa inusual passarà en aquesta pel·lícula. El ‘western’ revisionista no és gens nou, fa dècades que es fa, però l’última pel·lícula dels Zellner és, sigui com sigui, una disfrutable comèdia minimalista que evoca el cine d’altres germans, els Coen. Amb el seu humor negre, els minuts musicals i l’ocasional violència cartoonesca, faria bon programa doble amb 'La balada de Buster Scruggs'. ¿L’argument? Millor no saber-ne res abans d’entrar-hi. Dimecres, dia 6, Filmoteca de Catalunya, 20.00 h. (amb la presència dels directors). Dijous, dia 7, sala 1, 21.30 h. (amb la presència dels directors).


'Minding the gap', un monopatí em va salvar la vida

Segon documental d’aquesta selecció, i no l’últim: impossible ignorar l’excel·lent salut creativa d’un gènere del qual aquest any Americana projecta set exemples en lloc de quatre, com l’any passat. El llarg debut de Bing Liu sembla el revers masculí de 'Skate kitchen' (que es podrà veure en pantalla gran a Americana), un tribut al monopatí com a salvavides, però a poc a poc es revela com una proposta més torbadora, centrada sobretot en els maltractaments i la violència cíclica. Una pel·lícula indispensable, col·lecció visceral de fragments de vida. Divendres, dia 8, sala 2, 22.00 h. Diumenge, dia 10, Zumzeig, 16.15 h.  


'Wildlife', Ford segons Dano

Notícies relacionades

En el seu debut com a director, l’actor Paul Dano (que molts recordaran com el sacerdot Eli Sunday de 'Pozos de ambición') no ha volgut jugar-se-la en excés i ha pres com a base literària ni més ni menys que 'Incendios’, la quarta i rodona novel·la de Richard Ford, adaptada per ell mateix amb la seva companya, l’actriu Zoe Kazan. Tampoc arrisca amb els actors: Carey Mulligan i Jake Gyllenhaal són els pares de Joe (el no menys talentós Ed Oxenbould), el noi de 14 anys que observa com s’esfondra la seva família a la Montana dels 50. Les crítiques són en general molt laudatòries, sobretot pel que fa (poca sorpresa) a les interpretacions. Dissabte, dia 9, sala 1, 18.30 h. Diumenge, dia 10, sala 1, 22.15 h.


'Free solo’, màxim risc de veritat

Tot i que ja estrenada en televisió per National Geographic, aquest documental d’escalada mereix ser vist a la pantalla més gran possible. El tàndem Jimmy Chin/Elizabeth Chai Vasarhelyi, premiat pel seu treball amb l’Oscar al millor llarg documental, segueix la més quixotesca gesta d’Alex Honnold, escalador superestrella obstinat a escalar El Capitán (monòlit granític de la vall de Yosemite, de 900 metres) en l’estil 'solitari lliure' del títol de la pel·lícula, és a dir, sense protecció ni seguretat. Tens com el millor ‘thriller’ i emotiu com el millor drama, gràcies a la pobra nòvia de Honnold. Dissabte, dia 9, sala 3, 16.15 h. Diumenge, dia 10, sala 3, 18.00 h.

Temes:

Cine