ESTRENES DE LA SETMANA

'Mary y la flor de la bruja', màgia després de Ghibli

La pel·lícula d'Hiromasa Yonebayashi és el primer llarg de Studio Ponoc, una companyia fundada i formada per antics aliats del mestre Miyazaki

zentauroepp44949092 mary y la flor de la bruja180908165311

zentauroepp44949092 mary y la flor de la bruja180908165311

2
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

A començaments d’aquesta dècada, Hiromasa Yonebayashi es va convertir en el director més jove (38 anys) que mai havia firmat una pel·lícula ('Arrietty i el món dels remenuts’) del mític Studio Ghibli de Miyazaki i companyia. Va ser el mateix Miyazaki qui va ascendir l’animador a director, una classe d’ascens mai vista a l’estudi. Yonebayashi, àlies ‘Maro’, encara va arribar a dirigir un altre llarg ('El recuerdo de Marnie') abans de l’aturada temporal a Ghibli que va seguir el suposat retir de Miyazaki. ("Suposat" perquè va durar tres anys, del 2013 al 2016).

En el parèntesi de Ghibli van arribar els dubtes, com ens explica Yonebayashi a 'party line' telefònica amb traductor pel mig. "Yoshiaki [Nishimura; antic productor de l’estudi] i jo volíem continuar treballant, però no sabíem com. ¿Havíem de saltar a un altre estudi? ¿O seria millor crear-ne un de propi si volíem tenir llibertat en el procés creatiu?" Van optar per la segona opció i va néixer Studio Ponoc. 'Pónóc' significa 'mitjanit’ en croat, o el que és el mateix: l’inici d’un nou dia.

Notícies relacionades

Les comparacions amb Ghibli eren inevitables, sobretot si la seva primera pel·lícula anava d’una jove bruixa amb un gat negre, com el clàssic de Miyazaki 'Nicky, la aprendiz de bruja'. Però Nishimura s’havia entossudit a adaptar 'The little broomstick', llibre de Mary Stewart de 1971 sobre una nena pèl-roja (sort, la Nicky era morena) que troba una escombra màgica quan segueix un gat fins a molt dins d’un bosc. "Al principi no ho vaig tenir clar", admet Yonebayashi. "No obstant, després de llegir la història, vaig entendre que anava més sobre la persona i no tant sobre la màgia. Mary comença sent una noia normal. Després aprèn màgia, però finalment, a l’hora de resoldre les coses, decideix fer-ho sense recórrer-hi".

La màgia i la poesia de Miyazaki s’han acabat filtrant en l’acabada d’estrenar a Espanya 'Mary y la flor de la bruja', dibuixada a mà, com li agradava al mestre. "Fa vint anys que faig animació artesanal, en 2D, però no descarto treballar amb altres tècniques. Amb el canvi d’estudi, la idea era acceptar nous reptes i projectes diversos. En el meu últim curt he experimentat amb l’animació en 3D. Yonebayashi parla de la seva aportació a l’antologia 'Modest heroes', en la qual havia estat treballant, abans de morir l’abril passat, Isao Takahata, cofundador i director capital de Ghibli. "Estava preparant una història de samurais i, per desgràcia, mai va poder acabar-la. Em feia tanta il·lusió que fes alguna cosa per a nosaltres. Li dec tant a Takahata".

Temes:

Animació Cine