CÒMIC

Paul Pope, del Batman del futur a Battling Boy

El dibuixant nord-americà, guanyador de quatre Eisner, visita Barcelona i es mostra preocupat per la pèrdua de llibertats individuals i drets civils

zentauroepp36382491 barcelona 22 11 2016 paul pope  dibujante y guionista nortea161122155532

zentauroepp36382491 barcelona 22 11 2016 paul pope dibujante y guionista nortea161122155532 / ALBERT BERTRAN

3
Es llegeix en minuts
Anna Abella
Anna Abella

Periodista cultural

Especialista en art i llibres, en particular en novel·la negra, còmic i memòria històrica

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Pocs poden dir que van tenir Moebius per mentor. Un d’ells és el nord-americà Paul Pope (Filadèlfia, 1970), que després de foguejar-se en el manga treballant per a l’editorial japonesa Kodansha es va obrir pas creant un estil propi influenciat pels seus també admirats Frank Miller, Jack Kirby, Hugo Pratt, l’espanyol Daniel Torres («Vaig créixer llegint les seves aventures de Rocco Vargas») i el cine de Miyazaki. A través d’aquest «calidoscopi», i amb una ambientació sempre futurista i de ciència-ficció, va donar vida a Batman Año 100 a un dels homes ratpenat més celebrats, que li va valer dos Eisner, i al seu propi heroi, juvenil, Battling Boy (Debolsillo), que li va donar un tercer Oscar del còmic. 

    «Batman odiaria Donald Trump –afirma, sense immutar-se, Pope, que va recalar a Barcelona després de passar pel festival de Getxo–. Jo no l’odio, però formo part d’aquells nord-americans que van caure en xoc després de la seva elecció. És un demagog. Nova York és una altra història, però en altres llocs d’Amèrica hi ha molta gent que no podia concebre no votar-lo. Vull creure que no ha sigut el racisme el motiu pel qual molts el votessin. Em preocupen molt les llibertats individuals i els drets civils».

Heroi anti-Estat

Aquest mateix tema ja l’inquietava quan va concebre Batman Año 100 (Debolsillo-ECC) després dels atemptats de l’11-S, ambientat en una encara més fosca i corrupta Gotham del 2039 –«una metròpolis a la vegada imperial i decadent, reflex de l’autèntica Nova York, que m’encanta per la seva brutícia i les seves capes»–, convertida en un Estat policial que vulnera els drets dels ciutadans, una distopia que, lamenta, avui és molt real. «Llavors encara no hi havia vigilància amb drons ni en sabíem res dels avisos de Snowden sobre l’espionatge de la NSA. Vaig voler utilitzar la màscara de Batman com a metàfora del dret a la privacitat, que fins i tot un superheroi ha de tenir, amb referents com 1984, d’Orwell, i Un món feliç, de Huxley. I vaig convertir Batman en un heroi anti-Estat que assenyala la corrupció».

    Davant el panorama actual, revela, té pensat, juntament amb l’escriptor Scott Snyder, realitzar un epíleg a aquest Batman. Però abans, ressalta, té a punt Battling Boy 2 –«És més fosc i misteriós, amb més fantasiejos amb animals, novetats sobre el monstre gran i més connexió entre el món humà i el del monstre»– i està escrivint el 3. Aquest món futurista, que va sorgir «de la idea de tenir un avatar per a joves», és «una història universal que parla de pèrdues, d’amor i de por», inspirada en la seva pròpia infància, amb absència d’adults (ell i la seva germana tenien els seus pares lluny i van créixer amb els seus avis).

    En aquest futur hi ha dinosaures, escenes divertides però també monstres que de nit rapten nens per portar-los a l’inframón, en un referent a l’infern de Dante, apunta. «Volia un nen que pogués protegir-se a si mateix enfront dels monstres adults. Perquè crec que els nens saben que no estan segurs. I que els pares també saben que els nens no estan segurs. Davant la falta dels pares, els nois, que a aquesta edat tenen emocions complexes, han d’assumir responsabilitats» i els protagonistes «han de superar problemes personals».

Dibuixants espanyols

Notícies relacionades

De Battling Boy, traduïda a 20 llengües, n’ha publicat també una preqüela, El momento de Aurora West (Debolsillo 2014), per a la qual va reclamar la col·laboració del dibuixant gallec David Rubín, amb qui tornarà a treballar, revela, en el seu nou projecte futurista, per a adults, que s’anunciarà a l’estiu. El dibuixant, que cita, a més, Marcos Martín, Javier Pulido i Emma Ríos, es mostra bon seguidor de «l’escola espanyola de còmic, en què hi ha molt bons artistes i es comença a conèixer internacionalment». 

    Mentrestant, segueix avançant en la versió cinematogràfica de Battling Boy, dirigida per Patrick Osborne, que combinarà monstres generats per ordinador i actors reals, i està produïda per l’empresa de Brad Pitt, que, anuncia, podria interpretar el pare d’Aurora West.