Canvis a la UE

¿Conduir als 17 anys? DGT, experts i víctimes ho avalen però posen el focus en el tutor

Els països de la Unió Europea disposaran de tres anys per incorporar aquestes noves normes al seu ordenament jurídic i un any més per preparar-se abans d’aplicar-les

¿Quan adoptarà Espanya el carnet de conduir als 17 anys i la resta de noves mesures?

Coche de prácticas de una autoescuela.

Coche de prácticas de una autoescuela. / OPC / Eduardo Vicente

4
Es llegeix en minuts
EFE

El Parlament Europeu va aprovar aquest dimarts noves normes vials, entre elles la que permet als joves de 17 anys posar-se al volant acompanyats per un conductor amb experiència fins que en compleixin 18. Responsables de trànsit, experts en seguretat viària, víctimes i autoescoles avalen la mesura però posen el focus en el tutor.

Per primera vegada, Europa estableix un període de prova d’almenys dos anys per als conductors novells, que s’enfrontaran a normes més estrictes i a sancions més dures per conduir sota els efectes de l’alcohol i no utilitzar el cinturó de seguretat o els sistemes de retenció infantil.

Els països de la Unió Europea disposaran de tres anys per incorporar aquestes noves normes al seu ordenament jurídic i un any més per preparar-se abans d’aplicar-les.

DGT: «No és immediat»

Als responsables de Trànsit la mesura els agrada i creuen que pot funcionar bé a Espanya igual com passa en països com Alemanya o França en què ja s’aplica, assenyalen a EFE fonts de la Direcció General de Trànsit (DGT).

No obstant, es mostren cauts sobre com i quan s’articularà la nova normativa. «Cal esperar que es publiqui al Diari Oficial de la Unió Europea i, a partir d’aquí, posar-se a treballar amb el sector», assenyalen les fonts, que adverteixen que «no és una cosa immediata».

La transposició de la normativa europea es farà a través de la modificació del reial decret 818/2009 pel qual es va aprovar el Reglament General de Conductors, que s’ha d’aprovar en Consell de Ministres.

Respecte a l’acceptació per part dels joves, les fonts creuen que per als que viuen a grans ciutats, en les quals hi ha transport públic, el carnet no és una prioritat, per això s’estigui retardant l’edat per posar-se al volant, però sí que ho és al món rural, on per traslladar-se és necessari un vehicle.

L’any passat la DGT va tramitar 260.249 carnets de classe B (turismes i furgonetes) a joves d’entre 18 i 20 anys d’un total de 605.762 d’expedits.

Supervisar els tutors

Jorge Ortega, de l’àrea de prevenció i seguretat viària de la Fundació Mapfre, assenyala que la mesura és «encertada» ja que el jove adquireix una experiència que s’acumula a la que li dona l’autoescola i, a més, considera que «probablement sigui més segur» conduir un turisme acompanyat que una motocicleta que es pot emportar des dels 16 anys.

Incideix, en declaracions a EFE, en la importància de supervisar el nivell dels tutors, bé mitjançant un examen d'aptituds o imposant certes condicions com una edat mínima, un nombre determinat d’anys d’experiència amb el carnet i no tenir sancions greus recents.

Per a la Fundació RACE no es tracta d’una qüestió d’edat sinó de responsabilitat i, sobretot, formació, que contribuirà que els nous conductors coneguin les normes de circulació per quan utilitzin altres mitjans de transport, per exemple, patinets.

Des d’aquesta fundació demanen que la mesura s’acompanyi de campanyes de conscienciació, formació pràctica avançada (enfocada a les actituds i a la percepció del risc) i s’obtingui un compromís de seguiment familiar.

Més formació que conscienciï

Francisco Canes, president de l’Associació DIA de Víctimes d’Accidents, incideix que «és bastant més perillós per a l’ocupant o per al conductor» portar una moto que un cotxe i assenyala a EFE que «no hi hauria d’haver cap problema» en l’aplicació de la mesura a Espanya.

No obstant, estima que cal posar més èmfasi en la conscienciació dels conductors que es trauran el carnet, mitjançant una formació similar a la que s’imparteix en els cursos de recuperació de punts en què participa una víctima de trànsit.

Una reivindicació que comparteix Mar Cogollos, directora general de l’associació per a la prevenció d’accidents Aesleme, que creu que s’hauria d’aprofitar l’oportunitat per introduir una formació teòrica obligatòria per als joves que els conscienciï del risc i entenguin que les infraccions no només suposen una multa o la pèrdua de punts, sinó que poden perdre la vida o provocar la mort d’altres.

Cogollos valora que aquests nous conductors disposaran d’un any d’aprenentatge abans d’enfrontar-se sols a la conducció i posa l’accent en l’acompanyant que, segons el seu parer, hauria de ser sempre la mateixa persona i estar inscrit en un registre.

Positiu l’accés progressiu

El president de la Confederació Nacional d’Autoescoles (CNAE), Enrique Lorca, considera la mesura positiva al possibilitar un accés progressiu dels joves a la circulació real d’una manera supervisada.

No obstant, aprofundeix en la importància que el tutor rebi algun tipus de formació i recorda que diversos estudis constaten que els conductors veterans suspendrien un examen de les normes vials pels mals hàbits que han adquirit.

Lorca assegura que l’interès dels joves pel permís de conducció «segueix intacte» i cada vegada hi ha més demanda, en contra de la percepció contrària generalitzada.

Notícies relacionades

«Segueixen tenint interès i cada vegada més gran perquè, entre altres coses, és un requisit imprescindible per accedir al mercat laboral més enllà de la mobilitat», apunta el responsable de CNAE, que reconeix que és cert que s’ha retardat l’edat en què s’accedeix al carnet.

«Tot i que ja no és tant l’interès a conduir als 18 anys, sinó més als 20, 21, 22, 23 o 24», Lorca creu que la conducció acompanyada pot tenir «molta demanda».