ESTRENES DE CINE DE LA SETMANA

'Escuadrón suicida': superherois dolentots

La pel·lícula de DC Comics sobre un grup de supermalvats que han de salvar el món arriba als cines enmig d'una expectació descomunali fluixes crítiques

jgarcia33591359 this image released by warner bros  entertainment shows  fro160804121426

jgarcia33591359 this image released by warner bros entertainment shows fro160804121426 / Clay Enos

4
Es llegeix en minuts
Julián García
Julián García

Periodista

ver +

L’estrena d’Escuadrón suicida no tan sols arriba enmig d’una expectació descomunal, sinó també perseguida per un interrogant: ¿aconseguirà la pel·lícula redreçar el rumb del jove Univers Cinematogràfic de DC Comics? D’ençà que Marvel Studios van començar a convèncer la crítica i a enlluernar el públic amb la seva mitologia fílmica d’històries de superherois, només era qüestió de temps que Warner Bros llancés la seva pròpia versió basada en el catàleg editorial de DC. El problema és que les dues pel·lícules resultants fins ara, Man of steel (2013) i Batman v. Superman: el amanecer de la justicia (2016), van fer bons números de taquilla però també van fer empipar el públic. Per tant, el que hi ha en joc amb la tercera, que avui arriba als cines, no són només uns centenars de milions de dòlars sinó ni més ni menys que el bon nom de DC.

En lloc d’aportar certa lleugeresa al cinema de superherois, com la seva lisèrgica campanya publicitària s’ha encarregat de prometre, Escuadrón suicida ens torna al món més negre de Batman v. Superman. Després del funeral de l’Home d’Acer –a veure quant trigaran els executius de Warner a ressuscitar-lo– el planeta s’ha sumit en un estat de caos, contra el qual el Govern nord-americà traça un pla: reunir els supermalvats més perillosos que té en custòdia i, a canvi de clemència, utilitzar-los per formar l’equip de lluita més letal contra el crim. En suma, per formar una versió d’Els dotze del patíbul amanida amb superpoders.

 

  Margot Robbie, com Harley Quinn, i darrere, Adewale Akinnuoye-Agbaje, com Killer Croc.

Cada un d’aquests subjectes, en efecte, posseeix un talent especial. Deadshot (Will Smith) és un expert franctirador; El Diable (Jay Hernández) pot generar foc i manipular-lo; Boomerang (Jai Courtney) llança bumerangs màgics, Killer Croc (Adewale Akinnuoye-Agbaje) és meitat home meitat rèptil. I així. El més carismàtic és l’encantadora psicòpata Harley Quinn (Margot Robbie), que vesteix com una poligonera (d’inclinació blaugrana) i vessa energia carnavalesca amb el bat de beisbol. Solia dedicar-se a la psiquiatria, però la seva vida va canviar per sempre quan va començar a fer teràpia al Joker (Jared Leto) i se’n va enamorar bojament.

L’objectiu d’aquestes desferres humanes, a més a més de parar els peus a un enemic mil·lenari encara més tarat que ells, és guanyar-se les simpaties de tots els espectadors per a qui Hannibal Lecter i Darth Vader són personatges molt més interessants que Clarice Sterling o Luke Skywalker. Per a això compten amb l’ajuda, des del darrere de la càmera, de David Ayer. Almenys sobre el paper Ayer era una persona perfectament adequada per dirigir una pel·lícula com Escuadrón suicida ja que, en pel·lícules prèvies com Sin tregua (2012) o Cors d’acer (2014), no tan sols havia demostrat saber tres o quatre coses d’antiherois sinó també que se li dóna bé explorar les dinàmiques personals en el si d’estructures basades en l’ús de la força, com l’exèrcit o la policia.

MAQUINÀRIA PROMOCIONAL 

A Warner s’hi juguen tant que el mes d’abril passat no van dubtar a gastar-se 10 milions de dòlars addicionals per injectar més humor a la pel·lícula i així no tan sols distingir-la de Batman v. Superman, que per a molts va resultar massa lúgubre, sinó també intentar emular el to gamberro, bandarra i irreverent que va convertir Deadpool en un triomf dels grossos per a Marvel.

Així mateix, a l’estudi han passat mesos i mesos fent funcionar una gegantina maquinària promocional amb l’objectiu de convertir Escuadrón suicida en una pel·lícula de visionat imprescindible. En tot cas, les primeres crítiques de la pel·lícula no han sigut bones, per dir-ho de manera amable, fins al punt que un desesperat grup de fans de DC Comics ha demanat el tancament de la web Rottetomatoes –en què es puntuen les pel·lícules a partir de les ressenyes publicades en els mitjans de comunicació– pel fluix 30% de tomàquets (vots) a favor ara per ara. El mateix David Ayer ha sortit a defensar-se de les crítiques a través de Twitter amb una frase històrica d’Emiliano Zapata en castellà –«prefiero morir de pie que vivir de rodillas»–, i ha destacat que ha fet la pel·lícula «per als fans» i que el rodatge ha sigut «la millor experiència» de la seva vida.

  

 

  Jared Leto, com a Joker, en un fotograma d''Escuadrón suïcida'.

Al voltant del treball de Jared Leto com a Joker s’hi han construït tantes expectatives durant l’any passat que l’única manera de satisfer-les hauria sigut que aparegués en pantalla menjant carn humana acabada de tallar. No és el cas, ni de bon tros. En realitat, a Escuadrón suïcida, el Joker no és ni tan sols un personatge secundari. La seva presència, a part de molt desfasada, és anecdòtica, dissenyada per vendre entrades i, probablement, per escalfar motors de cara a futures entregues.

LA VIABILITAT DE DC

Notícies relacionades

I sembla que l’estratègia comercial ha funcionat, més enllà de les males crítiques. Si les previsions dels experts resulten certes, només al llarg d’aquest cap de setmana la pel·lícula recaptarà entre 130 i 140 milions de dòlars, convertint-se en la tercera estrena més taquillera del 2016 –només pel darrere de Capitán América: civil war i Buscant la Dory–.

L’objectiu final, en tot cas, és defensar la viabilitat de l’Univers Cinematogràfic de DC. El destí de com a mínim una desena de futures pel·lícules –una sobre Wonder Woman, una altra de Flash, una altra d’Aquaman, tres de la Lliga de la Justícia, potser un spin-off sobre Harley Quinn– en depenen, d’això. Per cert, no se’n vagin del cine fins que acabin els crèdits d’Escuadrón suicida: hi ha un sucós bonus track.