Wilco exhibeix els seus poders al Vida

La banda rock de Chicago regna en la primera jornada oficial del festival

ealos34543088 concierto de wilco en el vida festival de vilanova i la gelt160702141152

ealos34543088 concierto de wilco en el vida festival de vilanova i la gelt160702141152 / JORDI VIDAL SABATA

2
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L'actuació de divendres a la matinada en el Vida Festival va ser, simplement, un altre concert de Wilco, cosa que en el seu cas significa: una altra exhibició. Poques novetats respecte al que hem vist i admirat en les seves últimes visites, salvant el repertori del recent ‘Star wars’ (2015), explorat sobretot en la recta inicial de la seva actuació, amb la folk ‘More…’ i després les més rocker ‘Random name generator’ ‘The joke explained’. La resta va ser un recorregut per la carrera amb tocs experimentals que van iniciar a principis de segle –gairebé sense referències al seu període anterior, més lligada al power-pop– amb els èxits habituals.

És a dir, el líder Jeff Tweedy va tornar a mostrar una veu que emociona sense estridències, el seu guitarrista Nels Cline va exhibir les seves maneres habituals de Déu de la Guitarra i el bateria Glenn Kotche va oferir la tempesta perfecta quan va caldre. Els que buscaven 'oldies' dels 90 es van haver de conformar amb ‘Box full of letters’ i ‘Via Chicago’. Els que volien escoltar els seus èxits de l'última dècada i mitja, assaborien amb gust preses simplement perfectes, entre la perícia i la sang, d'‘Art of almost’, l'odissea amb referències al 'krautrock' (el rock experimental alemany dels 70) ‘Spiders (Kidsmoke)’ i, per descomptat, ‘Impossible Germany’. El seu solo de guitarra a càrrec de Cline va tenir ahir a la nit durada extra i també capacitat emotiva extra. Van tancar amb un tall més breu i directe a la geniva: ‘I’m a wheel’.

TRIOMFALS MANEL

Abans, la programació de tarda del Vida havia ofert la possibilitat, per exemple, de veure Kiko Veneno acompanyat per Refree a bord d'aquest Vaixell encallat entre els arbres. Repertori clàssic de Veneno (“Estaba lloviendo', 'Coge la guitarra') portat a la seva última essència, només veu i guitarres (acústiques i elèctriques), sense que es trobés a faltar ornament. El duo semblava disfrutar sincerament. “Alguna gent pensa que la felicitat és una plaga que s'ha d'eradicar, però jo no”, va dir Veneno al mig de ‘Reir y llorar’.

Ja a l'escenari gran de la Masia, Conor O’Brien, àlies Villagers, apostava també per l'essencialisme, encara que vingués amb banda completa, incloent-hi una arpista-teclista. Ni una nota de més en les seves cançons folk-rock, ja fossin extractes de l'exemplar ‘Darling arithmetic’ (2015) o una discografia anterior que ara revisa des de la màxima fragilitat possible.

Notícies relacionades

Manel ha fet una mica el camí invers, apostant en el seu recent ‘Jo competeixo’ (2016) per una paleta de sons i una varietat de registres inimaginables en aquells començaments amb ukelele. Van conquistar el públic amb les aventures sintètiques del nou disc, incloent-hi la cúmbia relaxada de ‘La serotonina’, però l'eufòria es va respirar realment en la tríada gairebé final d'‘Ai, Dolors’, ‘Benvolgut’ i ‘Teresa Rampell’; en la segona es van arribar a veure samarretes a l'aire i intents de fer castells entre l'audiència.

CAP A LA PISTA

Unknown Mortal Orchestra van desplegar a l'hora oportuna, ja a prop de mitjanit, un arsenal de 'hits' psicodèlics sota la influència de R&B, disc i funk. Hi va haver moments de divagació instrumental, incloent-hi una escena de bateria virtuosa a l'estil ‘Whiplash’, però sobretot molta melodia irresistible: ‘Multi-love’ sembla compondre's tot ell d'una tornada darrere una altra. Ja a última hora, també es va poder ballar (visceralment) amb el 'shoegazing' de Triángulo de Amor Bizarro i el 'synth-pop' amb gràcils desembocadures house-disc de Delorean, que presentaven l'excel·lent ‘Muzik’, que tot just s'acaba de publicar.