LES EXPOSICIONS DE PARÍS

Dos tallers, una pulsió creativa

L'artista mallorquí exhibeix nombroses peces inèdites i entaula un fecund diàleg amb Picasso

rtapounet33211104 icult  exposicion  de miquel barcel  en el museo p160319161305

rtapounet33211104 icult exposicion de miquel barcel en el museo p160319161305

2
Es llegeix en minuts
Eva Cantón
Eva Cantón

Periodista

ver +

Quan fa tres anys la Biblioteca Nacional de França li va proposar fer una retrospectiva de la seva obra gràfica i impresa, va ser el mateix  Miquel Barceló qui va suggerir la idea d’introduir l’exposició amb el monumental fresc d’argila creat in situ en els grans finestrals del passadís Julien Cain de l’edifici. Realitzada amb el patrocini de l’Institut Ramon Llull, la mostra presenta les obres en quatre espais diferents seguint un recorregut temàtic: la impressió, la metamorfosi animal, el cercle màgic de la sorra i la literatura.

S’hi exhibeixen atuells, totxos d’argila modelats, autoretrats sortits del taller de Vilafranca i un retrat de la seva mare realitzat amb lleixiu, a més de litografies dels seus primers anys, estampes que reprenen les figures i els colors que el 1982 li van valer el reconeixement internacional després de la seva presentació a la Documenta de Kassel. També les il·lustracions de 'La soledat sonora del toreig', de José Bergamín, diaris íntims, de viatges i croquis, així com referències a escriptors i mestres de la pintura i del gravat, del qual Barceló és un gran coneixedor.

PRIMITIVISME I ERUDICIÓ

«La selecció mostra una dimensió arcaica, primitiva, una violència i una energia lligades a la pulsió i, al mateix temps, temàtiques molt erudites, amb moltes referències literàries, amb retrats d’escriptors... El resultat és extraordinari», comenta Cécile Pocheau Lesteven, la comissària de l’exposició.

El fet atzarós que Barceló també havia sigut convidat a exposar en el remodelat Museu Picasso ha permès que la mostra Sol i ombra continuï a l’Hotel Salé amb una exposició de més de 100 peces que tenen en el taller el fil conductor entre el mallorquí i l’artista malagueny.

"Barceló i Picasso els suports, totes les tècniques, experimenten", subratlla una de les comissàries de la mostra

El quadro 'Floquet de Neu, el goril·la albí' (1999) obre la mostra, que ocupa tota la planta del soterrani amb una selecció de pintures, escultures i ceràmiques al llarg de vuit sales, una d’elles dedicada a les seves produccions recents: un conjunt d’atuells fumats i de ceràmica policromada.

Notícies relacionades

Dues màscares de Picasso realitzades en guix introdueixen el tema del retrat i anuncien el gran mur de caps realitzat per Barceló a base de totxos de terra cuita. «El que ens ha interessat mostrar és que Barceló i Picasso toquen tots els suports, totes les tècniques, que experimenten. No es tracta d’enfrontar les obres, sinó d’establir un diàleg directe i evocador», explica Violette Andres, responsable del fons fotogràfic del Museu Picasso i també comissària.

Aquest diàleg prossegueix al jardí, on Barceló presenta per primera vegada quatre dels 14 mistos en bronze fosos al País Basc. L’escultura de més de tres metres del mallorquí es veurà al costat de la que Picasso va dedicar al poeta Guillaume Apollinaire. «Entre Barceló i Picasso hi ha un lligam gairebé filial, una entesa instintiva», resumeix Andres. La mostra de la Biblioteca culminarà el 28 d’agost, i la del Museu Picasso, el 31 de juliol. 

Temes:

Exposicions Art