Polèmica al centre d'art contemporani de Barcelona

El Macba se censura amb el Rei

Bartomeu Marí suspèn la mostra 'La bèstia i el sobirà' per considerar una obra sobre Joan Carles «inapropiada»

L'equip de responsables de l'exposició titllen la mesura del director del museu de veto a la llibertat d'expressió

La façana del museu encara amb l’anuncide l’exposició, ahir.

La façana del museu encara amb l’anuncide l’exposició, ahir. / JOAN CORTADELLAS

3
Es llegeix en minuts
NATÀLIA FARRÉ / BARCELONA

Censura per uns i responsabilitat per altres. Així defensaven ahire les seves posicions les dues parts enfrontades per la decisió del Museu d'Art Contemporani de Barcelona (Macba) de suspendre l'exposició La bèstia i el sobirà. Per Bartomeu Marí, director del centre, «no es tracta en absolut de censura» sinó més aviat de «responsabilitat» i de «discrepància amb l'equip curatorial»; mentre que per a Hans D. Christ, un dels comissaris de l'exposició i director del Württembergischer Kunstverein de Stuttgart (Alemanya), la institució que produeix la mostra juntament amb el Macba, «sí que és un cas de censura», apreciació que comparteixen «tots els comissaris i tots els artistes», afirma. Censura o responsabilitat, el cas és que La bèstia i el sobirà s'havia d'inaugurar ahir a la tarda i haver-se presentat a la premsa al matí -la primera convocatòria, després posposada, era per dimarts- i els dos actes es van cancel·lar per decisió exclusiva de Marí tot provocant una situació que, al seu parer, era «trista, inaudita i lamentable».

El motiu de la polèmica és l'escultura de paper maixé Not Dressed for Conquering, de l'artista austríaca Ines Doujak, que mostra un pastor alemany sodomitzant la líder obrera i feminista boliviana Domitila Barrios de Chúngara i aquesta, al seu torn, fa el mateix amb el rei Joan Carles, que apareix a quatre potes escopint un ram de blavet sobre una alfombra de cascos nazis. La peça forma part del treball Loomshuttles / Warpaths, un projecte d'investigació iniciat per la creadora el 2010 que «indaga en les complexes i asimètriques relacions entre Europa i l'Amèrica Llatina», explica a la seva web. I «és una representació visceral de les formes d'explotació» que «juga amb les formes de poder i les subverteix», segons va relatar a la Folha de São Paulo quan l'obra es va mostrar, sense protestes ni incidents, a la biennal d'aquesta ciutat l'any passat.

Marí no va voler entrar a valorar l'obra ni el seu significat: «Descriure-la seria com exposar-la», ni explicar el seu «inapropiat» missatge. Al màxim a què es va arribar és a fer un símil periodístic: «Està en contradicció amb el que podríem anomenar línia editorial del museu». I va defensar la seva decisió de suspendre la mostra per la incapacitat d'arribar a un acord amb els comissaris (Hans D. Christ, Iris Dressler, Paul B. Preciado i Valentín Roma), que es van negar a retirar l'obra. «Les exposicions són fruit de pactes entre artistes, comissaris i institucions, i en aquest cas no hem pogut arribar a un acord», apuntava el director. El fet que l'escultura pugui ser ofensiva amb el rei obligava a preguntar sobre possibles pressions que Marí va negar rotundament: «Treballem amb total llibertat».

EN ESTAT DE XOC

En defensa de l'obra de Doujak van sortir els comissaris amb un comunicat conjunt en què afirmaven que l'escultura «s'inscriu en una llarga tradició artística de la caricatura, les escultures carnavalesques i la paròdia iconoclasta i que, per tant, no constitueix una ofensa personal a un individu» i la seva retirada, continuaven, «no només hauria compromès la integritat conceptual de l'exposició, sinó que també amenaça la nostra comprensió de l'art, de la llibertat d'expressió, així com del rol del museu en la societat contemporània. En aquestes circumstàncies la cancel·lació de l'exhibició és un acte de censura».

Notícies relacionades

I en suport dels comissaris es va manifestar ahir a la tarda el sector artístic enfront del museu, en una protesta que va reunir un centenar de persones, entre elles dos dels artistes de l'exposició: Efrén Álvarez i Julia Montilla, que van afirmar estar en estat de «xoc» i van defensar la suspensió de la mostra: «Hauria sigut més dramàtic retirar la peça que suspendre l'exposició».

Atesa la situació, el Macba procedirà avui a desmuntar les sales per omplir-les amb la seva pròpia col·lecció. No està clar què passarà amb els diners invertits en la mostra, que comptava amb una subvenció de 90.000 euros del Kulturstiftung des Bundes i que possiblement el Macba haurà de reemborsar. Si finalment és així, la no exposició haurà costat al museu 120.000 euros (la subvenció més les despeses).