Memòria democràtica
El president del Parlament balear anirà a judici per un delicte d’odi
El dirigent de Vox va trencar en el ple les fotografies de tres víctimes del franquisme
L’Audiència de Palma va decidir ahir asseure el president del Parlament balear al banc dels acusats. El tribunal de la Secció Segona va ordenar que Gabriel Le Senne sigui jutjat per un presumpte delicte d’odi per trencar la fotografia de Les roges del Molinar en el ple del 18 de juny del 2024 en què es debatia la derogació de la llei de memòria històrica de les Balears. La sala va desestimar el recurs de la defensa de la segona autoritat de l’illa, al qual es va adherir la fiscalia, que sol·licitava que es tanqués el cas a l’argumentar que els fets no eren constitutius d’un delicte d’odi.
Les magistrades van rebutjar el sobreseïment de la causa, per la qual cosa el procediment continuarà contra el dirigent de Vox, que serà jutjat al mateix Palau de Justícia de Palma, però per un altre tribunal. El polític ultraconservador s’enfronta a penes que van des dels 16 mesos de presó o els 20 mesos fins als quatre anys de presó.
El magistrat instructor de Palma Juan Manuel Sobrino va ser molt contundent a l’obrir-li judici oral a l’entendre que hi havia indicis contra ell per un delicte d’odi a l’haver esquinçat la foto en què apareixia Aurora Picornell, icona de la repressió franquista a Mallorca, i les germanes Antònia i Maria Pascual Flaquer, totes elles empresonades, torturades i assassinades, durant el ple del 18 de juny del 2004. La imatge estava col·locada a l’anvers de l’ordinador de la integrant de la Mesa del Parlament i diputada socialista Mercedes Garrido. Le Senne va expulsar de la Cambra tant Garrido com la seva companya Pilar Costa, que havien exhibit les fotografies als seus ordinadors i no li van fer cas quan aquest els va demanar que retiressin la imatge de Les roges del Molinar. Va ser la primera expulsió del Parlament en els més de 40 anys d’història de la institució. Malgrat anar a judici, Le Senne no es planteja dimitir.
- L’agenda Què fer aquesta setmana a Barcelona: aquests són els millors plans
- La parròquia que cada dia s’omple a la missa de les nou del matí
- Transport ferroviari Així està la situació de les línies de Rodalies Renfe a Catalunya: els trens de l’R4 tornen a passar pel tram de l’accident de Gelida
- Entrevista Ginestà: “Hi ha vegades que ens empassem gripaus per tirar endavant, però alguns s’empassen rinoceronts”
- Turisme català L’encantador poble medieval de Catalunya amb tresors prehistòrics
