Repartiment equitatiu per a un bon any

1
Es llegeix en minuts
Quim Casas

Ningú pot discutir el Globus d'Or a la millor pel·lícula dramàtica per a Boyhood, el film de Richard Linklater sobre el pas del temps que ha encapçalat gairebé totes les llistes nadalenques realitzades per diaris, revistes i webs sobre el millor del 2014 (inclòs EL PERIÓDICO). Tampoc ningú dirà res en contra del premi aconseguit per Julianne Moore, també en categoria de pel·lícula dramàtica, per la seva excel·lent composició d'una dona de 50 anys afectada d'un prematur Alzheimer a Siempre Alice: ella, i només ella, aguanta el film des del principi fins al final.

El mateix podríem dir de la millor pel·lícula estrangera (la inquietant producció russa Leviatan), la millor actriu de repartiment (l'esplèndida Patricia Arquette de Boyhood, encara que molt bé podria ser considerada actriu principal) o la millor comèdia (El gran hotel Budapest). Ara bé, la categoria d'interpretació en comèdia resulta bastant desconcertant.

Birdman és més una tragicomèdia, o una comèdia dramàtica, que una comèdia en el sentit ortodox del gènere, i encara que Michael Keaton també es mereix el Globus pel seu paper de superheroi que es recicla en actor teatral a la recerca de l'acceptació artística, no és precisament el registre còmic el que més destaca en la seva composició.

Notícies relacionades

Però es podria discutir, com tot a l'hora de donar premis. El que no acabo d'entendre és el guardó a Amy Adams com a millor actriu de comèdia per Big eyes, un film de Tim Burton del qual ningú ha dit o escrit que sigui una comèdia. I no ho és (tret que la considerem paròdia involuntària), per la història tractada i per l'estil que imposa el director d'Eduardo Manostijeras, més enllà de la seqüència del judici que dirimeix l'autoria dels quadros que donen títol a la pel·lícula, en què Christoph Waltz sí que oficia de pallasso, però no així Adams, sempre continguda en el seu paper.

En tot cas, i amb aquestes excepcions, globus merescuts i bastant consensuats per ratificar un any, el 2014, en què van abundar els títols arriscats i atractius per sobre de les mediocritats.