Anar al contingut

Els 'spotify' dels llibres planten cara a Amazon

Els serveis de lectura per subscripció espanyols ofereixen més novetats que Kindle Unlimited

ERNEST ALÓS / BARCELONA

En el món de la música, els serveis de subscripció premium, amb Spotify i els seus 9,99 euros a canvi de gairebé tota la música gravada al món com a paradigma, han estat la porta d'entrada al consum legal de música digital per a molts descarregadors compulsius. Ara, en una Espanya on el pirateig de llibres arriba a nivells de plaga, els serveis de subscripció a la lectura a canvi d'una tarifa plana intenten reproduir aquest model. ¿Però ofereixen aquest accés sense límits que molts esperen? La resposta és que ho fan amb serioses limitacions, i un busseig per la seva oferta depara algunes sorpreses. Amazon domina sense discussió possible el mercat del llibre electrònic a Espanya, però en la incipient oferta de lectures per subscripció, les seves novetats en castellà i en català (no així en anglès) queden molt enrere de les iniciatives locals com Nubico (Círculo de Lectores i Telefónica) i la pionera a Espanya, 24 Symbols.

Les ofertes de lectura per subscripció acostumen a aclaparar pel volum de títols disponibles. Els 700.000 de Kindle Unlimited, els 200.000 de 24 Symbols. Però realment, ¿quants d'aquests llibres poden interessar el lector? Agafant els 299 títols (161 en castellà i 138 en català) que han aparegut entre el mes de gener i el de novembre del 2014 en algun moment en el rànquing de llibres més venuts d'EL PERIÓDICO com una mostra indicativa de l'oferta que pot interessar el lector general, el resultat és que en el catàleg de subscripció de Nubico se n'hi poden trobar 92 (mostra de l'impuls que Planeta ha volgut donar a la plataforma de la qual és sòcia, a través de Círculo de Lectores, juntament amb Telefónica), 24 Symbols compta amb 36, l'alemanya Skoobe en té 18, i Kindle Unlimited, tan sols disposa de 6.

Ediciones B, juntament amb Roca, és potser l'única editorial que aposta per estar present en les diferents plataformes. «La nostra política és apostar per tots els serveis que puguin expandir el mercat digital», explica Ernest Folch, director editorial d'Ediciones B. Mentrestant, editorials com Anagrama, Salamandra, Siruela, La Campana o Ara han optat per provar sort sense casar-se amb els dos grans. Penguin Random House, sòcia de Círculo de Lectores fins que Planeta en va controlar el 100%, manté encara un cert compromís amb Nubico després d'aquest canvi accionarial. Mentrestant, RBA es manté absolutament aliena a aquest nou mercat.

EL CATÀLEG 

En principi, el model de subscripció a nivell internacional posa a disposició dels abonats els llibres de fons, exceptuant les novetats dels últims sis mesos. També hi tendeixen en general els serveis ja disponibles a Espanya. Amb tot, hi ha algunes excepcions. Com les apostes de Salamandra, i La Campana i Ara en català, per 24 Symbols (on es poden trobar, per exemple, els últims llibres de Nick Pizzolatto o R. J. Palacio), Ediciones B un altre cop amb Sarah Lark o Penguin Random House amb títols molt comptats (Toni Hill i Yo fui a EGB 2, però no Isabel Allende o Ken Follett, per exemple).

Però sobretot qui juga la carta de les novetats és Nubico, en què es poden trobar títols recents del Grup Planeta, incloent-hi el Grup 62 (amb ganxos com Dolores Redondo i Lluís Llach). L'objectiu de Nubico, explica el seu director, David Fernández, és «tenir en catàleg el 40%-45% dels títols que apareixen en les categories rellevants de les llistes dels més venuts». «No volem tenir -afegeix- 100.000 títols, sinó els 300 que llegirà una família al llarg dels pròxims anys».

¿ÉS RENDIBLE PER A L'USUARI? 

Amb aquesta oferta, ¿és rendible pagar aquests 9 euros al mes, euro amunt euro avall? Semblaria que sí, però depèn. En el cas de Kindle, amb el gruix de l'oferta formada per clàssics o títols autoeditats, amb preus a vegades per sota de l'euro, és necessari ser un atleta de la lectura. Amb la resta de serveis, si s'està disposat a llegir tan sols llibres elegits entre els oferts per la tarifa plana, n'hi ha prou amb dos al mes per rendibilitzar la quota. Si el càlcul que, en el millor dels casos, un de cada tres llibres d'entre els més populars en un sentit molt ampli estan disponibles, és correcte, un lector de sis llibres al mes que escollís les seves lectures independentment de si estan incloses o no en la quota hi podria sortir guanyant. Però el càlcul, avisa David Fernández, en el cas de Nubico, que permet llegir simultàniament en cinc dispositius, hauria d'incloure tota la família, de manera que resulta més fàcil arribar a aquesta xifra.

¿I QUÈ COBREN AUTOR I EDITOR? 

Els dubtes sobre com s'ha de retribuir autors i editors han estat un element que ha endarrerit la implantació dels models de subscripció. Encara ara, el model no està clarament definit. Mentre Amazon garanteix un fix anual per determinat nombre de títols als editors, altres sistemes retribueixen amb una petita quantitat per pàgina llegida i 24 Symbols comença a atraure segells pagant un import similar al que guanyarien venent el llibre en una llibreria digital (el 50% del PVP) quan s'han llegit més del 10% de pàgines.

¿QUIN LECTOR ES POT CAPTAR? 

Teòricament, l'usuari tipus d'un servei de subscripció hauria de ser el lector intensiu. Als Estats Units és el heavy reader, el 17% de la població que llegeix més de 20 llibres a l'any. A Espanya, en l'estudi d'hàbits de lectura dels editors s'identifica com a lector freqüent el 31% de la població que llegeix cada dia o gairebé cada dia.

«Però si únicament captem el lector molt lector el model de retribució no és sostenible -admet el cofundador de 24 Symbols David Sánchez-. Has d'oferir un servei prou atractiu per a gent que no llegeix tant». Ernest Folch prefereix acotar el fenomen: «La virtut de la lectura per subscripció és captar un públic nou, i el defecte d'aquest tipus de lectura és que no es pot adreçar al públic més lector perquè aquest, per definició, vol novetats. Pot ampliar el públic al lector intensiu de fons, però no el de novetat, i aquest és un col·lectiu molt específic».

Temes: Spotify Llibres