ESTRENA A LA CARTELLERA DE BCN

Norma Aleandro fa una classe magistral al Borràs

La veterana actriu argentina exhibeix tots els seus recursos en el muntatge sobre la vida de Maria Callas

Norma Aleandro, a la dreta, en una escena de ’Master class’.

Norma Aleandro, a la dreta, en una escena de ’Master class’.

1
Es llegeix en minuts
CÉSAR LÓPEZ ROSELL / Barcelona

Quinze anys han passat des que Núria Espert va il·luminar l'escenari del Poliorama amb 'Master class', dirigida per Mario Gas. El record d'aquella funció sobre el mite de Maria Callas està present en la memòria de molts espectadors que es donen cita al Borràs per disfrutar de la versió que de l'obra de Terrence McNally ha fet l'oscaritzada Norma Aleandro.

La llegendària intèrpret argentina, que llueix uns admirables i àgils 77 anys, tanca la seva gira amb la peça que va muntar amb Agustín Alezzo el 1994 i que ha tornat a recuperar el 2012. I ha passat el que era previsible: que la gran dama del cine i teatre argentí ha portat el personatge al seu terreny, com ja va fer Espert, per convertir les classes magistrals del muntatge en lliçons d'interpretació.

¿Més Aleandro que Callas? En la introducció, sí. Però, sense perdre mai el seu personalíssim segell interpretatiu, l'actriu aconsegueix que la recreació de la personalitat de la Divina vagi guanyant cos a mesura que l'espectacle deriva cap al viatge interior de la cantant.

Abans, apareix la cara més sarcàstica i despietada del personatge quan, a l'enfrontar-se als seus alumnes amb una fredor gairebé insultant, rebat la seva forma d'afrontar el cant tan allunyada de la disciplina fèrria que ella va haver d'assumir, amb una mare tirànica al darrere, per arribar al cim. La tècnica no serveix per a res si no es canta des del cor, els diu.

MOMENTS DE GRANDESA

Notícies relacionades

Però és en els monòlegs, introduïts com a parèntesi de les lliçons, quan Aleandro aconsegueix que surti a la llum la coloratura del mite: la tortura que va viure de jove amb el seu excés de pes, els moments de glòria (il·lustrats amb gravacions històriques), els d'intens dolor pel fracàs de la seva relació amb Aristotelis Onassis a qui estimava bojament malgrat que la va obligar a perdre un fill, menyspreava el seu art i la va abandonar per Jacqueline Kennedy. En aquests moments, l'actriu exhibeix amb grandesa tot el cabal de les seves possibilitats expressives.

Passatges de 'La sonámbula', 'Tosca' i 'Macbeth', interpretats pels 'alumnes' Carolina Gómez, Marcelo Eduardo Gómez i Lucila Gandolfo, acompanyats al piano per Santiago Rosso, donen força musical a aquest estimulant espectacle que només estarà en cartell fins al diumenge.