BALANÇ DEL FESTIVAL D'ESTIU DE BARCELONA
El primer Grec de Simó resisteix el flagell de la crisi
El director destaca el gran nivell artístic en una edició amb menys ocupació de públic que l'any passat

Rosa Maria Sardà i Mar Ulldemolins, a ’Dubte’, el muntatge amb més públic. /
Amb el convenciment de trobar-se en el bon camí, però amb l'ombra (inqüestionable) que els números no han estat per llançar les campanes al vol. El festival Grec tancarà amb 126.959 espectadors i un 54% d'ocupació per als espectacles de pagament. «Hem esquivat la crisi d'una manera bastant positiva en un festival amb un nivell artístic molt bo», va concloure ahir Ramon Simó en el balanç del seu primer any com a director del festival d'estiu de Barcelona.
Simó es va resistir a fer una comparació amb les xifres de l'última edició de Ricardo Szwarcer per tractar-se de dues propostes diferents de festival. «L'any passat hi havia més espectacles comercials i aquesta edició respon a un model comprimit, que dura quatre setmanes en lloc de set, i que prima l'exigència artística». Szwarcer es va acomiadar amb un 66% d'ocupació, del qual un 60% corresponia a entrades venudes. El 2012, les xifres han baixat a un 54% i un 49%.
CANVI DE MODEL / «Els números equivalen a una pèrdua real, tenint en compte la durada més curta, d'un 5-6% de públic; ho considero un bon resultat i estem un 3% per sobre de la mitjana d'ocupació dels teatres de la ciutat aquesta temporada», va sentenciar. El context d'un agreujament de la crisi, amb la pujada de l'IVA enmig del festival, i aquest canvi de model són els arguments esgrimits per Simó. «És més fàcil fer un festival comercial que no pas un d'exigent. Si vull vendre molt he de programar Julio Iglesias, i el Grec no és el lloc», va arribar a dir en to hiperbòlic.
En el seu balanç, el director es va mostrar satisfet de l'excel·lència artística, en la qual va destacar la «curiositat» del públic pel programa internacional de teatre amb un 72% d'ocupació, i pel recorregut que augura fora del festival a la majoria de coproduccions. Però també va ser crític amb aspectes que no han acabat de funcionar. Va parlar primer que va costar «engegar» la fórmula dels espectacles itinerants pels barris. Aquestes dificultats no variaran un model que seguirà apostant per aquests dos muntatges itinerants, quatre en teatres de llarga durada i la centralitat de l'oferta a Montjuïc.
FLAQUEJA EL CIRC / Simó va detallar el capítol que s'ha de millorar: programa familiar, implantació del circ (37% d'ocupació aquest any), activitat al centre logístic de Montjuïc, «esponjament» en els horaris i més coordinació amb altres festivals europeus. Pel que fa a l'autocrítica, va incidir també en una millor propaganda.
Aquest canvi en la promoció, amb més antelació en la definició del programa, també la va apuntar Jaume Ciurana. «Aquest ha sigut el primer Grec de moltes coses, després de 32 anys de diferent govern municipal, amb nou responsable de Cultura i nou director. És un any de transició cap a un model en què creiem fermament», va dir el tinent d'alcalde de Cultura.
- "Posa’t faldilla i et posaré un 7"
- 5.000 milions d’inversió Espanya proposa Mora la Nova per acollir una de les gigafactories europees d’intel·ligència artificial
- Successos Resolt un crim 20 anys després a Reus: detinguda per matar l’exparella amb el seu amant per quedar-se la seva empresa
- Els mals hàbits dels ‘boomers’ desafien el sistema de salut
- Balanç comercial d’equipaments municipals Agonia comercial en mercats de la província de BCN
- EL MERCAT BLANC-I-BLAU L’Espanyol fitxa Kike García, cinquè reforç a cost zero
- ‘overbooking’ a la porteria Ter Stegen s’acosta ara a un perillós dilema
- El primer fitxatge blaugrana "Per fi ha arribat el dia"
- Música urbana Bad Gyal mana el dia inaugural del Share Festival
- POLÈMICA Madrid canvia la llei per donar més control als concerts del Bernabéu