CRÒNICA
Un viatge al·lucinant
La companyia anglesa Complicite meravella al Lliure amb 'The Master and Margarita'
Ponç Pilat (Tim McMullan), en una escena de l’obra que dirigeix Simon McBurney. /
Espectacle (art) total. La companyia britànica Complicite va tornar a meravellar amb l'estrena al Lliure deThe Master and Margaritacom ho ha fet en totes les seves visites anteriors a Barcelona. Queden avisats els amants del teatre, de la cultura pròpiament, davant de les dues funcions (aquesta nit i demà) que queden d'una de l'obres cabdals (o la més gran) del Grec 2012. No hi haurà, per desgràcia i motius més que coneguts, gaires ocasions de veure en aquesta ciutat muntatges de la dimensió del que Simon McBurney i la seva tropa han edificat a partir de la monumental novel·la de Mikhaïl Bulgakov. Dir que està a l'altura de l'original és suficient.
El desplegament d'imaginació i mitjans és tan aclaparador com el text de l'autor rus. Planteja un viatge d'històries creuades que va del Moscou estalinista dels anys 30 al Jerusalem de Ponç Pilat ple de ressonàncies polítiques, poètiques, filosòfiques i religioses. És, també i sobretot, un descens als inferns en nom de l'amor. Margarita ven la seva ànima al diable per recuperar el seu estimat Mestre. Les capes inabastables de la novel·la es despleguen al llarg de tres hores d'orgia teatral.
EXPERIÈNCIA CINEMATOGRÀFICA / Si totes les obres de Complicite representen un viatge per al públic, la seva última creació accentua aquesta tendència amb una posada en escena trepidant. La sensació d'assistir a una enorme experiència visual, pura cinematografia, no limita gens la càrrega teatral d'una peça majúscula.
Notícies relacionadesAThe Master and Margaritabrota, com sempre, l'efectivitat d'uns trucs escènics marca de la casa, per exemple, amb canvis de situació en un tres i no res. Igual es passa d'un parc de Moscou a un psiquiàtric que al palau on Pilat sospesava, asfixiat pel dubte, si havia de condemnar Jesús. Tot a partir d'un joc de llums, un ràpid moviment coral o un efecte sonor. No hi ha res que molesti i tot flueix en un muntatge que disposa del suport de recursos de vídeo aclaparadors per donar vol al text de Bulgakov. Per exemple, una gran pantalla de fons ens situa pels carrers de Moscou, com una cartografia militar inspirada en Google Maps, on el Diable i els seus sequaços en fan de les seves.
Setze actors -entre ells l'espanyol, resident suec, César Sarachu (Cámara Café)- es multipliquen sense pausa en una obra que va crear màxima expectació en la seva estrena, amb el conseller Mascarell,teatrersde renom, David Trueba i l'exministra González Sinde entre el públic assistent.
- "Florentino, ven-lo d’una vegada a l’Aràbia"
- Manuel García-Castellón: "El cas Leire no em sorprèn. Les clavegueres sempre hi són"
- La plaça de la Revolució recull els mobles
- A partir de dilluns La CCMA rectifica i recupera les marques històriques de TV3 i Catalunya Ràdio
- Actuació policial Els Mossos salven a Barcelona una dona que es volia suïcidar i que va quedar penjada de la façana
- Política Tarragona s'adhereix al Pacte Nacional per la Llengua: "El català ha de continuar sent útil, plural i present al carrer"
- FUTBOL Jordi Alba: «Em motiva més l’Hospi que continuar jugant. Tant de bo arribar a Primera»
- Famosos La nova casa de Lamine Yamal, antiga llar de Piqué i Shakira, va baixar 3 milions de preu: aquest és el motiu
- 'El segon cafè de La2Cat' L’Editorial de Cristina Villanueva: La Llei ELA, un any aprovada en va
- Comunicació Investigats nou directius de TV3 i Catalunya Ràdio per presumptes sobresous
