40a EDICIÓ D'UN GUARDÓ PRESTIGIÓS

José Ovejero obté el premi Anagrama d'assaig

'La ética de la crueldad', de l'escriptor madrileny, advoca per una literatura contrària a la cultura de l'espectacle i a l'asèpsia postmoderna

L’escriptor José Ovejero ha guanyat el 40è Premio Anagrama de Ensayo amb la seva obraLa ética de la crueldad, que es publicarà al maig.

L’escriptor José Ovejero ha guanyat el 40è Premio Anagrama de Ensayo amb la seva obraLa ética de la crueldad, que es publicarà al maig. / CHEMA MOYA (EFE)

1
Es llegeix en minuts
ERNEST ALÓS / Barcelona

José Ovejero (Madrid, 1958) ha estat guardonat amb el 40è premi Anagrama d'assaig per la seva obraLa ética de la crueldad. Si en el seu últim llibre, Escritores delincuentes. abordava casos en què els autors havien comès delictes en la seva vida real, en aquesta ocasió repassa les obres literàries en què la crueltat té un component ètic, "que ens colpegen perquè el lector surti del seu ensopiment i miri la realitat i a si mateix d'una altra manera", en lloc de convertir-se en un mer espectacle morbós.

Segons l'autor, la crueltat literària no resideix només en l'exhibició de la violència. A El astillero, Onetti, per exemple, també és cruel "al desposseir-nos de totes les il·lusions, fe i esperances amb què ens consolem per suportar la vida". A aquesta crueltat ètica (la subversiva, que només ho és quan qüestiona l'autoritat) s'hi contraposen altres crueltats "perverses, perquè no qüestionen l'autoritat".

Espectacles 'gore'

Segons l'escriptor, aquestes serien la crueltat espectacular, que busca la satisfacció de l'espectador davant la sang (i aquí hi hauria des del circ romà fins aTarantino) i la crueltat moralitzant del cristianisme, des de l'exhibició dels martiris a les imatges renaixentistes i medievals d'inferns, "que són una explosiógore" que busquen imposar la por i la conformitat al mateix temps que són "un espectacle agradable".

Notícies relacionades

Ovejero defensa a La ética de la crueldad una literatura contrària a la cultura de l'espectacle i a l'asèpsia postmoderna. Aquest rebuig de la complaença l'il·lustra amb una exploració de les novel·les d'autors com Elías Canetti, Luis Martín-Santos, Cormac McCarthy, Juan Carlos Onetti, Georges Bataille i Elfriede Jelinek. "Després de llegir-los, no es pot viure com abans de fer-ho", diuOvejero.

El llibre ha estat el guanyador entre131 originals i ha obtingut els8.000 eurosdel premi. El jurat, format perSalvador Clotas, Romà Gubern, Xavier Rubert de Ventós, Fernando Savater, Vicente Verdú i l'editor Jorge Herralde, va concedir el títol de finalista aAtlas portátil de América Latina, de l'argentinaGraciela Speranza. L'obra guanyadora es publicarà al maig, i la finalista, al setembre.