Mobilitat

Renfe proposa alternatives al tall de l’R3 de Rodalies

Els usuaris del tren afectats per les obres des del 27 de setembre poden passar al bus o a la línia R2 al Vallès, i a l’R4 i l’L1 del metro per accedir a BCN.

Un tren de Rodalies

Un tren de Rodalies / Oscar Bayona

2
Es llegeix en minuts
Glòria Ayuso
Glòria Ayuso

Periodista

Especialista en economia i sostenibilitat, economia blava, transició cap a una economia descarbonitzada.

ver +

Les obres del més que necessari i urgent desdoblament de 17 quilòmetres de via única entre Parets del Vallès i la Garriga obligaran a interrompre just després de l’estiu i durant 16 mesos la circulació de trens a l’R3, cosa que tindrà un impacte directe en els seus prop de 21.000 usuaris diaris.

La principal afectació tindrà lloc a partir del 27 de setembre fins l’abril del 2026. Durant aquesta primera fase, el tall de l’R3 anul·larà durant vuit mesos la circulació dels trens de l’R3 a 15 estacions entre l’Hospitalet de Llobregat i la Garriga. Mai abans s’havia tallat un tram de línia similar amb tants usuaris durant tant temps, cosa que ha obligat Renfe i Adif a posar en marxa un macropla alternatiu per assegurar la mobilitat dels viatgers i intentar evitar que passin al cotxe. Fins a 107 autobusos realitzaran diàriament unes 640 circulacions i oferiran 32.000 places. Els caps de setmana les expedicions es reduiran a 556.

El Pla Alternatiu de Transport consensuat entre la Generalitat, l’administració local i les plataformes ciutadanes, preveu, d’una banda, rutes directes fins a Barcelona des de Centelles, la Garriga i Parets i, de l’altra, línies amb parades intermèdies cada 30 minuts, amb reforços en hora punta. El servei directe per carretera fins a o des de Barcelona tindrà com a inici i final l’estació d’autobusos de Fabra i Puig, que funcionarà com a gran intercanviador, ja que els usuaris podran fer transbord a la línia R4 i el servei de metro de l’L1.

Hora punta

Les connexions amb el metro, especialment l’L1 des de Fabra i Puig, permetran mantenir l’accessibilitat cap al centre de Barcelona. Renfe també redirigirà els viatgers de l’R3 entre l’Hospitalet de Llobregat i Montcada i Bifurcació cap a la línia R4, que reforçarà el seu servei en hora punta amb trens en doble configuració.

Així mateix, una altra alternativa per als usuaris que agafen habitualment el tren a les estacions de l’R3 a Mollet-Santa Rosa, Santa Perpètua de Mogoda-La Florida i Montcada-Ripollet, serà desplaçar-se a les estacions pròximes de l’R2 Nord de Mollet Sant Fost, la Llagosta o Montcada i Reixac, respectivament, per continuar fins a Barcelona en sentit sud o fins a Granollers Centre.

En una segona fase, del maig del 2026 al gener del 2027, el tall tindrà una afectació més acotada però encara significativa, ja que el servei ferroviari continuarà interromput entre les estacions de Mollet i la Garriga, on es mantindrà l’alternativa per carretera.

Notícies relacionades

Les obres a l’R3 es proposen posar al dia una infraestructura completament antiquada, amb una sola via, per on es creuen els trens en els dos sentits. Incapaç d’absorbir l’augment de viatgers, el tram presenta contínues avaries que bloquegen tota la línia tant de pujada com de baixada.

El desdoblament, amb un cost de 140 milions d’euros, s’executa en un tram de 17 quilòmetres entre Parets i la Garriga. No obstant, els usuaris s’hauran d’armar de paciència durant molt temps: per a la completa actualització de la línia quedarà pendent desdoblar també el tram que connecta Montcada, Santa Perpètua, Mollet i Parets al sud, així com el tram des de la Garriga fins a Vic al nord.