MEMÒRIA INTEL·LECTUAL D'UN VETERÀ PROFESSOR
Jesús Tuson defensa la immersió lingüística
El lingüista publica un assaig informal sobre el llenguatge
Després de quatre dècades fent de professor de Lingüística a la Universitat de Barcelona, i des de la llibertat que dóna la jubilació, Jesús Tuson (València, 1939) no podia haver publicat el seu nou assaig divulgatiu, una «espècie de memòria intel·lectual», en un moment més oportú.Quinze lliçons sobre el llenguatge (i algunes sortides de to), publicat per l'editorial Ara Llibres, ja inclou premonitòriament dos capítols que estan de plena actualitat arran de la polèmica sentència del Tribunal Suprem contra la immersió lingüística que ordena incorporar el castellà com a llengua vehicular a les escoles catalanes.
Per això l'autor no va trigar a referir-s'hi durant la presentació a la premsa amb una «sortida de to», va dir, com les que ha incorporat al llibre, que segons Tuson «és un homenatge a la diversitat lingüística i a la llibertat que se'n deriva». Això, va afegir, «es veu amenaçat ara per l'ordeno i mano d'un tribunal que no ha entès que una cosa són les manies d'un grup de pares instrumentalitzats i alliçonats per alguns partits i una altra cosa les criatures, que assimilen tot el que hi ha al seu entorn sense problemes». Segons el parer del veterà lingüista, «a Catalunya la immersió s'ha produït en un ambient pedagògicament immillorable i per una via democràtica i pacífica, i sobre això no n'han de dir res aquests senyors amb togues».
Notícies relacionadesLLIÇONS / Polèmiques a banda, Tuson aprofita la seva experiència de 40 anys de docència per oferir, amb un to informal, aquestes 15 lliçons i salpebrar-les amb sortides de to com ara parlar de ximpanzés -«em permeto parlar d'experiments lingüístics fets amb primats, cosa que no entra en els discursos canònics»- o de «lingüicides» -«la gent que ens omple el cap d'idees com ara que respecte al català fem com Franco, però al revés».
400 LLENGÜES EN PERILL / Tuson abomina dels qui creuen que el món seria millor amb una sola llengua perquè «la humanitat és plural i diversa» i això alimenta el progrés. I alerta: «De les més de 6.000 llengües que es parlen al món, n'hi ha 400 que no sobreviuran els pròxims tres o quatre anys perquè els qui encara les parlen hauran mort en aquest termini». «La mort d'una llengua és un fracàs de la humanitat», sentencia el professor.
- Selectivitat La nova selectivitat s’estrena a Catalunya amb un descens de notes i aprovats
- Selectivitat 2025 Els alumnes amb les millors notes a les PAU 2025 a Tarragona: "Donen molta 'bola' a la selectivitat, però no és per a tant"
- Un problema a l’alça Catalunya imposarà multes als pacients que agredeixin sanitaris
- Cimera a la Haia Trump amenaça Espanya amb una guerra comercial: «És terrible el que ha fet. Haurà de pagar el doble»
- Les tres millors puntuacions
- L’últim acte El vell camp va dir adeu amb el comiat d’Alba i Busquets
- Lliga número 38 dels blancs El Madrid guanya la Lliga aprofitant el primer ‘match ball’
- EL MERCAT DE FITXATGES Laporta emplaça l’Athletic que no interfereixi amb Nico
- Mobilitat Renfe proposa alternatives al tall de l’R3 de Rodalies
- València / Las Palmas Un home asfixia i apunyala la seva dona i el seu fill de 2 anys