FOTOGRAFIA SOTA SOSPITA

El milicià canvia de peu

L'exposició sobre l'obra de Capa i Taro torna a Espanya

Les conservadores de la seva obra i l'agència Magnum deixen de situar el 'milicià caigut' a Cerro Muriano

La polèmica foto 8 La imatge d’un milicià caient a Espejo (Còrdova).

La polèmica foto 8 La imatge d’un milicià caient a Espejo (Còrdova). / FOTO:ROBERT CAPA © CORNELL CAPA/MAGNUM/ICP

2
Es llegeix en minuts
ERNEST ALÓS / Madrid

La imatge del milicià que cau desplomat en les primeres setmanes de la guerra civil ha tornat a quedar com la va concebre el seu autor, Robert Capa: lleugerament desenfocada. La doble exposició sobre l'obra del fundador de Magnum i la seva companya Gerda Taro que es va poder veure l'estiu passat al MNAC es va instal·lar ahir al Círculo de Bellas Artes de Madrid. Ha canviat una cosa: de moment els peus de foto, després d'un any en què diverses informacions i investigacions han aclarit que la imatge no es va fer el 5 de setembre durant els combats de Cerro Muriano, sinó uns dies abans o després en un sector tranquil del front, el poble cordovès d'Espejo, i això ha renovat els dubtes sobre la veracitat de l'escena.

En el nou muntatge, les fotografies s'identifiquen simplement com a situades en «el front de Còrdova», entre l'agost i el setembre del1936. Al mateix temps, l'agència Magnum ha eliminat també la referència a Cerro Muriano a la seva pàgina web, i afegeix una advertència sota la fotografia del milicià: «No utilitzar en llibres o portades de revistes fins a nova ordre».

Ambigüitat

Notícies relacionades

Cynthia Young, comissària de l'exposició i conservadora de l'ICP, el centre creat per Cornell Capa per vetllar pel llegat del seu germà, establia ahir la línia vermella de què és acceptable en aquests moments des de l'organisme: que la seqüència no es va produir ni en el lloc ni en el moment que es va creure durant molt temps, però que això no implica que se'n pugui treure cap més conclusió. «No hi ha fonts fiables, no tenim els negatius complets i per tant no es pot establir la seqüència dels fets, de manera que és molt difícil saber què va passar. ¿Qui pot saber d'on va venir una bala?», es preguntava ahir Young.

Deixar el que va passar convenientment desenfocat podria tancar el debat en taules. O no. «Les investigacions seguiran, i és molt emocionant pensar en el que passarà», va afegir. La nova visita de les fotografies, en tot cas, torna a donar l'oportunitat de contemplar les 40 fotografies de la polèmica seqüència, i arribar a les seves conclusions a partir de les imatges que, mirades amb un ull ben atent, mostren fins a set milicians caiguts, caient o obrint els braços i els ulls en un gest de sorpresa. Desenfocats, però no prou desenfocats per no dubtar de què estaven fent aquella tarda del 1936.